Wykład monograficzny: Literacka i filmowa ekofantastyka 03-LFE-22FKMDM
Opis treści kształcenia:
- natura/kultura w obie antropocenu,
- ekokrytyka - definicje, zakres problematyki,
- fantastyka, ekofantastyka, ekofikcja - definicje, zakres problematyki,
- przykładowe metodologie używane do badań ekofantastyki: ekofeminizm,
- przykładowe metodologie używane do badań ekofantastyki: posthumanizm,
- przykładowe metodologie używane do badań ekofantastyki: nowy materializm,
- cykl filmów "Obcy" w ujęciu postkolonialnym i ekokrytycznym - analiza przypadku,
- film "Granica" w ujęciu ekokrytycznym" - analiza przypadku,
- serial "Las zagubionych" w ujęciu ekokrytycznym - analiza przypadku,
- serial "Ku jezioru" w ujęciu ekokrytycznym - analiza przypadku,
- anime "Księżniczka Mononoke" w ujęciu ekokrytycznym - analiza przypadku,
- serial "Planeta małp" w ujęciu ekokrytycznym - analiza przypadku,
- cykl filmów "Godzilla" w ujęciu ekokrytycznym - analiza przypadku,
- serial "Mur" w ujęciu ekokrytycznym - analiza przypadku,
- ku jakiej przyszłości? - obrazy futurystycznej apokalipsy na wybranych przykładach filmowych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna w pogłębionym stopniu terminologię, teorie i metodologie z zakresu interdyscyplinarnej nauki o filmie (ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny literaturoznawstwa), zwłaszcza odnoszącą się do ekokrytyki, ekofantastyki, ekofikcji,
- zna w pogłębionym stopniu zaawansowane metody analizy, interpretacji, etycznego i estetycznego wartościowania oraz problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie nauki o filmie i literaturze (np. teorie w obrębie ekokrytyki, posthumanizmu, nowego materializmu),
- potrafi integrować złożoną wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz stosować ją w nietypowych, interdyscyplinarnych zadaniach badawczych (np. analizować filmy z nurtu ekofantastyki przy wykorzystaniu współczesnych metod wypracowanych przez ekokrytykę, posthumanizm, nowy materializm),
- jest przygotowany do samodzielnego, odpowiedzialnego określania priorytetów, służących realizacji zainicjowanego przez siebie, złożonego zadania z zakresu interdyscyplinarnej nauki o filmie (np. do samodzielnego poszukiwania filmów z nurtu ekofantastyki i dokonania ich analizy w spektrum współczesnych metodologii).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/studentka prezentuje wysoką, bogatą wiedzę z zakresu ekofantastyki w przedstawianych podczas wykładów aspektach, potrafi na tej podstawie opisać i zinterpretować najistotniejsze problemy epoki antropocenu i wskazać ich reprezentacje w filmach i serialach. W swoich wypowiedziach stosuje elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym, samodzielnej analizy z odniesieniami do przemian kulturowych i ekologicznych. W wypowiedziach, prezentacji multimedialnej oraz w formie pisemnej posługuje się profesjonalnymi terminami wypracowanymi w ramach teorii ekokrytycznych.
dobry plus (+db; 4,5): student/studentka prezentuje uporządkowaną i rozwiniętą wiedzę z zakresu ekofantastyki w przedstawianych podczas wykładów aspektach, potrafi na tej podstawie opisać i zinterpretować najistotniejsze problemy epoki antropocenu i wskazać ich reprezentacje w filmach i serialach. W swoich wypowiedziach stosuje elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym, samodzielnej analizy z odniesieniami do przemian kulturowych i ekologicznych. W wypowiedziach, prezentacji multimedialnej oraz w formie pisemnej często posługuje się profesjonalnymi terminami wypracowanymi w ramach teorii ekokrytycznych.
dobry (db; 4,0): student/studentka prezentuje uporządkowaną wiedzę z zakresu ekofantastyki w przedstawianych podczas wykładów aspektach, potrafi na tej podstawie opisać i zinterpretować najistotniejsze problemy epoki antropocenu i wskazać ich reprezentacje w filmach i serialach. W swoich wypowiedziach stosuje elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym, samodzielnej analizy z odniesieniami do przemian kulturowych i ekologicznych. W wypowiedziach, prezentacji multimedialnej oraz w formie pisemnej czasami posługuje się profesjonalnymi terminami wypracowanymi w ramach teorii ekokrytycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka prezentuje podstawową wiedzę z zakresu ekofantastyki w przedstawianych podczas wykładów aspektach, częściowo potrafi na tej podstawie opisać i zinterpretować najistotniejsze problemy epoki antropocenu i wskazać ich reprezentacje w filmach i serialach. W swoich wypowiedziach stosuje elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym, samodzielnej analizy z odniesieniami do przemian kulturowych i ekologicznych. W wypowiedziach, prezentacji multimedialnej oraz w formie pisemnej w podstawowym zakresie posługuje się profesjonalnymi terminami wypracowanymi w ramach teorii ekokrytycznych.
dostateczny (dst; 3,0): student/studentka prezentuje podstawową wiedzę z zakresu ekofantastyki w przedstawianych podczas wykładów aspektach, częściowo potrafi na tej podstawie opisać i zinterpretować najistotniejsze problemy epoki antropocenu i wskazać ich reprezentacje w filmach i serialach. W swoich wypowiedziach w nieznacznym stopniu stosuje elementy samodzielnej refleksji. Analizując filmy w podstawowym stopniu potrafi zastosować teorie oraz terminologię wypracowaną w ekokrytyce.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/studentka nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z zakresu ekofantastyki w przedstawionych podczas wykładów aspektach. Nie potrafi wskazać reprezentatywnych filmów ani seriali odnoszących się do zagadnień ekologicznych. Nie zna teorii ani terminologii wypracowanej w ramach ekokrytyki.
Literatura
Zalecana literatura:
Canavan Gerry and Robinson Kim Stanley (red), Green Planets. Ecology and Science Fiction, Wesleyan University Press 2014.
Gajewska Grażyna, Przyroda(i)kultura w epoce antropocenu, „Przestrzenie Teorii” nr 17/2012, s. 105-114.
Myśleć fantastyką. Przez science fiction do posthumanizmu, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” vol. XXVIII nr 37/2020, s. 5-19
Ecology and Science Fiction. Managing Imagination in the Age of the Anthropocene, „Przegląd Kulturoznawczy” nr 1 (47) 2021, s. 79-97.
Ghosh Amitav, The Great Derangement. Climate Change and the Unthinkable, Chicago and London 2016, rozdział I: Stories, s. 3-84.
Żółkoś Monika, Mikro-formy i makro-lęki. Owady jako wyzwanie dla animal studies, w: Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, pod red. Anny Barcz i Doroty Łagodzkiej, Warszawa 2015, s. 34-45.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: