Laboratorium dydaktyki etyki cz. 2 - ewaluacja praktyki w szkole ponadpodstawowej 03-LDEE-r2PFDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- doświadczenia praktyczne, obserwacje i samoobserwacja w analizie i doskonaleniu relacji i przestrzeni w zakresie dydaktyki etyki szkoły ponadpodstawowej,
- autorefleksja i autoewaluacja (w tym eementy peer supervision i informacji zwrotnej) a własny rozwój zawodowy, potrzeby i cele nauczyciela przedmiotu Etyka w szkole ponadpodstawowej,
- ścieżka własnego rozwoju zawodowego; projektowanie i planowanie strategii i działań na rzecz podjęcia pracy w zawodzie nauczyciela etyki,
- etyczne aspekty pracy nauczyciela, zwłaszcza w sferze komunikacji, inkluzji i prawa do edukacji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada wiedzę i umiejętności oraz jest gotów wykorzystywać zdobyte doświadczenia praktyczne i obserwacje celem analizy i doskonalenia relacji i przestrzeni w zakresie dydaktyki etyki szkoły ponadpodstawowej,
- jest gotów podejmować efektywną i krytyczną autorefleksję i autoewaluację (elementy superwizji koleżeńskiej i informacji zwrotnej) nad własnym rozwojem zawodowym, potrzebami i celami nauczyciela przedmiotu etyka w szkole ponadpodstawowej,
- potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i zaplanować strategie i działania na rzecz podjęcia pracy w zawodzie nauczyciela etyki,
- potrafi przedstawić kompletną i poprawną dokumentację praktyk i jest gotów rozpoznawać etyczne aspekty pracy nauczyciela, zwłaszcza w sferze komunikacji z uczniem i relacji szkolnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania:
- 80% obecności na zajęciach
- pisemna autorefleksja (z elementami peer supervision, w tandemie z innym praktykantem) na temat doświadczeń i obserwacji nabytych w trakcie praktyki z przedmiotu Etyka w szkole ponadpodstawowej (odpowiadająca wymaganiom sformułowanym przez prowadzącego zajęcia).
Literatura
Zalecana literatura:
Brzezińska, A. I. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 35-50). Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego UKW.
Brzezińska, A. I., Ziółkowska, B. (2013). Przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiaj szkoła? Studia Edukacyjne, nr 27/2013, s. 29-42.
Nowak, E. (2010), „Ethics in progress – postępy w etyce. Podręcznik dla nauczycieli etyki w demokratycznym społeczeństwie”, (cz. I-II, forma: leksykon, repozytorium AMUR).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: