Literatura dziecięca - spec. nauczycielska 03-LD-12PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wokół dzieciństwa – od nieobecności do odrębności (historia dzieciństwa, interdyscyplinarność studiów nad dzieciństwem, rola literatury w rozwoju dziecka),
- literatura dziecięca i młodzieżowa – zagadnienia definicyjne („osobność” literatury dziecięcej, semiotyczna natura tekstów dla młodego odbiorcy; dydaktyzm i artyzm, wiersz dla dzieci, wiersz dziecięcy),
- wybrane zjawiska literatury dziecięcej i młodzieżowej w kontekście historycznym. Klasyka literatury dziecięcej i młodzieżowej – tradycyjne i nowe opracowania; baśń tradycyjna a baśń literacka – różnice i punkty wspólne; złożoność sfery aksjologicznej; baśniowe inspiracje w literaturze i kulturze polskiej; przemiany w polskiej poezji dla dzieci (od S. Jachowicza po współczesność),
- tendencje w najnowszej literaturze dla młodego czytelnika; krytyka literatury dla młodego czytelnika; zagadnienia cenzury oraz tabu; literatura dziecięca/młodzieżowa a interdyscyplinarne badania kulturowe (np. gender, postkolonializm, wielokulturowość),
- literatura dziecięca/młodzieżowa – w obiegu szkolnym; kanon lektur; lektura obowiązkowa – lektura uzupełniająca; biblioteka szkolna a rozwój czytelnictwa; propozycja własnej listy lektur,
- literatura dziecięca i młodzieżowa w perspektywie biblioterapeutycznej; storytelling,
- wybrane problemy edytorstwa książek dla dzieci; rola ilustracji w książkach dla dzieci i młodzieży; komiks; picture book; problem artyzmu i komercji,
- medialne reprezentacje książki dla dzieci (biblioteki cyfrowe, czasopisma eksperckie, e-książki dla dzieci, strony autorskie, strony wydawnicze, fora internetowe czytelników, blogi literackie; audycje radiowe),
- funkcja i zadania biblioteki szkolnej – zbiory proponowane przez biblioteki, jakie zadania proponuje, promocja książki dziecięcej i czytelnictwa dziecięcego (czytelnik oporny, kryzys czytelniczy klasy IV, sposoby zachęcania do czytelnictwa).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna specyfikę i zadania literatury dla młodego czytelnika, referuje jej miejsce w kulturze, społeczeństwie, w szkole; wyjaśnia, na czym polega potrzeba interdyscyplinarności rozważań nad literaturą dziecięcą,
- posługuje się terminologią funkcjonującą w obszarze badań literatury dla młodego czytelnika,
- zna i omawia wybrane pozycje należące do arcydzieł literatury dziecięcej i młodzieżowej (polskiej i światowej) oraz teksty z literatury najnowszej,
- dokonuje analizy i interpretacji wskazanych/ wybranych tekstów w kontekście dziecięcości z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej,
- rozwija postawę refleksyjnego praktyka – podejmuje próby dostosowania książki do potrzeb intelektualnych i emocjonalnych ucznia, jego indywidualnych predyspozycji oraz do zadań przedmiotu; ma wiedzę dotyczącą roli nauczyciela w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student potrafi przygotować pełną oraz bezbłędną analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej; swobodnie posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, w sposób uzasadniony wykorzystuje konteksty innych dziedzin, bardzo dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury; uczestniczy aktywnie w zajęciach i rozmowie grupowej dotyczącej wyboru lektur szkolnych; uzyskuje bardzo dobry wynik testu.
dobry plus (+db; 4,5): student potrafi przygotować pełną analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, swobodnie posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, w sposób uzasadniony wykorzystuje konteksty innych dziedzin – w pracy pojawiają się drobne usterki do skorygowania; dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury; uczestniczy aktywnie w zajęciach i rozmowie grupowej dotyczącej wyboru lektur szkolnych, wysoki wynik testu.
dobry (db; 4,0): student potrafi przygotować dobrą analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, poprawnie posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, umiejętnie przywołuje konteksty interpretacyjne – w pracy zdarzają się usterki (merytoryczne lub językowe); dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury, aktywnie uczestniczy w zajęciach, osiąga dobry wynik testu.
dostateczny plus (+dst; 3,0): student przygotowuje poprawną analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej, formułuje uzasadnione założenia interpretacyjne – w pracy widoczne są usterki i błędy (merytoryczne i/lub językowe); dostatecznie zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury; w czasie zajęć pracuje w nierównym tempie, osiąga średni wynik testu.
dostateczny (dst; 3,0): opracowana przez studenta analiza i interpretacja tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej zawiera błędy (merytoryczne i językowe) – jednak nie przekreślają one całkowicie założonych celów; niski stopień znajomości zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur, słaba aktywność w pracy zespołowej, osiąga pozytywny wynik testu.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Literatura
Zalecana literatura:
Cieślikowski Jerzy, Wielka zabawa (folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecięca, wiersze dla dzieci), Wrocław 1985.
Gromadzka Beata, Widząc – rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej, Poznań 2009.
Leszczyński Grzegorz, Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015.
Molicka Maria, Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
Michułka Dorota. Ad usum Delphini. O szkolnej edukacji literackiej – dawniej i dziś, Wrocław 2013.
Nowe odsłony klasyki w szkole. Literatura XIX wieku, red. E. Jaskółowa, K. Jędrych, Katowice 2013.
Smuszkiewicz Antoni, Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, Poznań 2015.
Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media, red. M. Wróblewski, Elżbieta Kruszyńska, A. Szwagrzyk, Toruń 2015.
Waksmund Ryszard, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000.
Zabawa Krystyna, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013.
Wybrane artykuły z czasopism” „Guliwer”, „Ryms”, „.Polonistyka. Innowacje”.
Wykaz literatury podmiotowej podaje wykładowca.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: