Język łaciński z elementami kultury antycznej 03-LAT-11PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- krótka historia języka łacińskiego i jego roli w rozwoju języka, literatury i kultury polskiej i europejskiej,
- wymowa w łacinie i jej historyczna zmienność,
- łaciński system koniugacyjny i deklinacyjny,
- poznawanie słownictwa łacińskiego w oparciu o preparacje i teksty oryginalne,
- wybrane sentencje i zwroty łacińskie oraz terminy używane w naukach humanistycznych,
- poznawanie głównych osiągnięć literackich i kulturowych starożytnych Rzymian, epoki literackie i osiągnięcia twórców kanonicznych,
- mitologia, zwyczaje, obyczaje i życie codziennych starożytnych Rzymian,
- recepcja antyki w kulturze dawnej i współczesnej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- poprawnie odczytuje teksty w języku łacińskim,
- zna kategorie deklinacyjne i koniugacyjne języka łacińskiego oraz podstawowe reguły syntaktyczne,
- potrafi przetłumaczyć przy pomocy słownika prosty tekst łaciński, określając formy gramatyczne poszczególnych słów, podając formy podstawowe użytych czasowników, rzeczowników, przymiotników etc.
- zna na pamięć, rozumie i potrafi właściwie stosować wybrane sentencje i zwroty łacińskie oraz terminy używane w naukach humanistycznych,
- zna historię języka łacińskiego i jego wpływ na rozwój polszczyzny,
- zna literaturę i kulturę antyczną w stopniu pozwalającym objaśnić kontekst kulturowy tłumaczonych tekstów i opanowanych na pamięć sentencji; potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia literackie i kulturowe starożytnego Rzymu; potrafi opowiedzieć o mitach, życiu codziennym Rzymian, ich obyczajach i rozrywkach,
- trafnie wskazuje elementy przejęte z antyku w literaturze i kulturze dawnej i współczesnej; potrafi odpowiedzieć na pytanie, do czego nam dziś potrzebna kultura i literatura antyczna.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Bardzo dobra umiejętność tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Doskonała znajomość przerobionego materiału gramatycznego. Umiejętność problematycznego podejścia do przeczytanych artykułów, traktujących o osiągnięciach literackich i kulturowych starożytnych Rzymian, ich obyczajach, zwyczajach, mitologii oraz życiu codziennym. Bardzo dobra znajomość recepcji antyku w kulturze polskiej i europejskiej.
dobry plus (+db; 4,5): dobra umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Dobra umiejętność tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Dobra znajomość przerobionego materiału gramatycznego. Umiejętność problematyzowania materiału z przeczytanych artykułów, traktujących o osiągnięciach literackich i kulturowych starożytnych Rzymian, ich zwyczajach, mitologii i życiu codziennym. Dobra znajomość problematyki recepcyjnej dotyczącej obecności antyku w kulturze polskiej i europejskiej.
dobry (db; 4,0): dobra umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Dobra umiejętność tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Dobra znajomość przerobionego materiału gramatycznego. Umiejętność problematyzowania materiału z przeczytanych artykułów, traktujących o osiągnięciach literackich starożytnych Rzymian, ich mitologii, obyczajach i życiu codziennym. Dobra znajomość obecności antyku w literaturze i kulturze wieków późniejszych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Zadowalająca umiejętność tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Dobra znajomość przerobionego materiału gramatycznego. Zadowalająca znajomość materiału z przeczytanych artykułów, traktujących o osiągnięciach starożytnych Rzymian w aspekcie kulturowym, ich mitologii i życia codziennego.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Zadowalająca umiejętność tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Dostateczna znajomość przerobionego materiału gramatycznego. Dostateczna znajomość materiału z przeczytanych artykułów na temat osiągnięć literackich starożytnych Rzymian i ich mitologii.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca umiejętność czytania tekstu w języku łacińskim. Brak umiejętności tłumaczenia prostego łacińskiego tekstu na język polski. Brak znajomości przerobionego materiału gramatycznego. Nieznajomość artykułów traktujących o osiągnięciach starożytnych Rzymian, ich mitologii, obyczajach i życiu codziennym.
Kryteria oceniania: kolokwium pisemne po I semestrze.
Literatura
Wybrane podręczniki i słowniki do nauki języka łacińskiego:
- O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa 2000.
- J. Ryba, E. Wolanin, A. Klęczar, Homo Romanus. Podręcznik do języka łacińskiego i kultury antycznej, Kraków 2017.
- J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 2001.
- L. Winniczuk, Lingua Latina. Łacina bez pomocy Orbiliusza, Warszawa 1975.
- Mały słownik łacińsko-polski, red. J. Korpanty, Warszawa 2007.
- Mały słownik polsko-łaciński, red. L. Winniczuk, Warszawa 2001.
- Słownik łacińsko-polski, red. M. Plezia, t. 1-5, Warszawa 1998.
Wybrane opracowania dotyczące historii języka łacińskiego, kultury antycznej i jej recepcji:
- M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1985.
- P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, red. J. Łanowski, przeł. M. Bronarska et al., Wrocław 2002
- G. Highet, The Classical Tradition. Greek and Roman Influences on Western Literature, New York-Oxford 1985.
- Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, Warszawa 1988.
- A. W. Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 1998.
- J. Safarewicz, Zarys historii języka łacińskiego, Wrocław 1986.
- W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina! Mała historia wielkiego języka, przeł. A. Arndt, wstęp E. Wesołowska, Poznań 2013.
- Tradycje antyczne w kulturze europejskiej. Perspektywa polska, red. J. Axer, Warszawa 1995.
Podana bibliografia obejmuje głównie podręczniki do nauki języka, słowniki pomocne w pracy z tekstem oraz kompendia dotyczące historii łaciny i roli tradycji antycznej w kulturze europejskiej. Szczegółową bibliografię w postaci artykułów z czasopism i monografii prowadzący podaje w czasie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: