Dydaktyka języka polskiego: Literatura na lekcjach języka polskiego/Literatura dla dzieci 03-L-22PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- literatura dziecięca i dzieciństwo (interdyscyplinarność studiów nad dzieciństwem, historia dzieciństwa, literatura dziecięca a inne media, rola literatury w rozwoju dziecka),
- literatura dziecięca i młodzieżowa – zagadnienia definicyjne („osobność” literatury dziecięcej, semiotyczna natura tekstów dla młodego odbiorcy),
- literatura dziecięca i młodzieżowa – w perspektywie odbiorcy; dziecko jako odbiorca literatury (psychologiczne mechanizmy odbioru, wartościowanie dziecięce a dorosłe); czytelnik młodzieżowy i jego potrzeby; społeczne konteksty odbioru; problematyka literatury dla młodego czytelnika a prefiguratywność współczesnej kultury,
- „nurty, konwencje, tematy” – najważniejsze zjawiska literatury dziecięcej i młodzieżowej w kontekście historycznym; wybrane teksty z zakresu klasyki – klasyczne i nowe opracowania; rendencje w najnowszej literaturze dziecięcej i młodzieżowej (np. współczesna literatura fantastyczna dla młodego czytelnika),
- krytyka literatury dla młodego czytelnika – tradycja oraz nowe kierunki; zagadnienia cenzury oraz tabu; literatura dziecięca/młodzieżowa a ideologia (np. gender, postkolonializm a literatura dziecięca),
- literatura dziecięca/młodzieżowa – w obiegu szkolnym; kanon szkolny; szkolna lektura klasyki z uwzględnieniem nowszych tendencji w badaniach literackich; wielokulturowość w literaturze dla młodego czytelnika – na lekcjach języka polskiego.
- literatura dziecięca/młodzieżowa – w perspektywie biblioterapeutycznej; biblioterapia w paradygmacie narracyjnym; storytelling.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma podstawową wiedzę dotyczącą specyfiki i zadań literatury dla młodego czytelnika, jej miejsca w kulturze, problematyki odbioru przez niedorosłych czytelników,
- posługuje się terminologią funkcjonującą w obszarze badań literatury dla młodego czytelnika,
- zna wybrane pozycje należące do arcydzieł literatury dziecięcej i młodzieżowej (polskiej i światowej) oraz teksty z literatury nowej, potrafi dokonać ich analizy i interpretacji w kontekście dziecięcości - z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej,
- potrafi wyjaśnić, na czym polega potrzeba interdyscyplinarności badań nad literaturą dziecięcą i młodzieżową, potrafi wyszukać informacje z innych dziedzin (źródeł) i wykorzystać je w analizie i interpretacji literatury dla młodego odbiorcy (psychologia rozwojowa, pedagogika, kultura masowa itp.).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student potrafi przygotować dojrzałą analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, swobodnie posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, w sposób uzasadniony wykorzystuje konteksty innych dziedzin, dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury.
dobry (db; 4,0): student potrafi przygotować poprawną analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, umiejętnie przywołuje konteksty interpretacyjne, w pracy zdarzają się drobne usterki, dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury.
dostateczny (dst; 3,0): student przygotowuje analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej, formułuje uzasadnione założenia interpretacyjne, projektuje adekwatne konteksty interpretacyjne, znajomość zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur - dostateczna.
niedostateczny (ndst; 2,0): nie spełnia kryteriów oceny dostatecznej.
Literatura
Zalecana literatura:
Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki, Warszawa 2004.
Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992.
Baluch A., Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, Warszawa 1987.
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, t. 1-2, Warszawa 1985 (lub inne wyd.).
Cieślikowski J., Literatura i podkultura dziecięca Wrocław 1975.
K. Kuliczkowska, W świecie prozy dla dzieci, Warszawa 1983.
Kwiatkowska-Ratajczak M., Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży, Poznań 1994.
Lasoń-Kochańska G., Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny, Słupsk 2010.
Propp W., Morfologia bajki, Warszawa 1976.
Smuszkiewicz A., Fantastyka i pajdologia. Studia i szkice, Poznań 2013.
Zając M., Promocja książki dziecięcej: podręcznik akademicki, Warszawa 2000.
Żurakowski B., W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: