Krytyka teatralna 03-KTE-21WDL
Kształtowanie się krytyki teatralnej i jej historyczne funkcje.
Najwybitniejsi polscy krytycy teatralni i specyfika ich pisarstwa i działalności. Style pisarstwa krytycznoteatralnego
Współczesna krytyka teatralna – zadania i przejawy. Krytyka instytucjonalna.
Gatunki wypowiedzi krytycznych. Tworzenie własnych tekstów
Czasopisma i portale teatralne i teatrologiczne: redakcje, dobór i specyfika materiałów, ukierunkowanie na odbiorcę, rodzaje tekstów.
Recenzja teatralna jako podstawowy gatunek wypowiedzi krytycznej. Zbiory recenzji. Recenzje w gazetach codziennych i pismach branżowych. Tworzenie własnych recenzji (z uwzględnieniem różnych mediów i różnych rodzajów widowisk).
Debata okołoteatralna jako przejaw działalności krytycznej (wywiad, spotkanie, dyskusja, panel itd.). Organizacja debaty.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- wskazać i omówić działania i twórczość najważniejszych polskich krytyków teatralnych (wybranych dawnych i współczesnych)
- wymienić i omówić najważniejsze polskie czasopisma i portale teatralne oraz sformułować krytyczną refleksję na ich temat
- zdefiniować cele działalności krytycznej / recenzenckiej
- sprawnie wyszukać informacje dotyczące danego wydarzenia teatralnego i wykorzystać je do zrealizowania określonego zadania
- docenić wagę refleksji na tematy etyczne związane z działalnością krytyczną
- skonstruować wypowiedź krytycznoteatralną (z uwzględnieniem poprawności formalnej i określonego medium), zarówno pisemną, jak i ustną
- pracować w zespole przy przygotowaniu i realizacji projektu krytycznoteatralnego
Kryteria oceniania
Oceny formujące (przygotowanie do zajęć, umiejętność analizy tekstu, wiedza z zakresu historii teatru)
Egzamin
Oceny formujące (merytoryczna ocena prezentacji, jakość dyskusji)
Egzamin
Oceny formujące (odpowiedniość wyboru środków formalnych i stylistycznych do celu wypowiedzi)
Oceny formujące (sprawność w wyszukiwaniu informacji, ich jakość, umiejętność selekcji i doboru materiałów, wykorzystanie informacji)
Oceny formujące (ocena świadomości kształtowania refleksji etycznej w pracy krytyka)
Oceny formujące (merytoryczna i stylistyczna ocena prac cząstkowych)
Egzamin (w tym: ocena pracy semestralnej – pisemnej lub ustnej)
Oceny formujące (jakość przygotowania i przeprowadzenia debaty, ocena jakości współpracy i podziału zadań w grupie)
Literatura
Zalecana literatura:
- wybrane zbiory recenzji teatralnych (historycznych) – np. Recenzje teatralne towarzystwa Iksów 1815-1819, oprac. J.Lipiński, Wrocław 1956; Sto przedstawień w opisach polskich autorów, oprac. Z. Raszewski, Wrocław 1993; wybór rec. Karola Irzykowskiego, Boya-Żeleńskiego, Antoniego Słonimskiego, Tadeusza Peipera.
- wybrane teksty krytyczne (współczesne) i zbiory recenzji – m.in. wybór rec. Jana Kotta, Konstantego Puzyny, Andrzeja Wanata, Marty Fik oraz np. Jacka Kopcińskiego, Grzegorza Niziołka, Joanny Walaszek, Małgorzaty Dziewulskiej, Jolanty Kowalskiej.
- Polska krytyka teatralna w XIX wieku, pod red. Eleonory Udalskiej, Warszawa 1994.
- Krytycy teatralni XX wieku. Postawy i światopoglądy, pod red. Eleonory Udalskiej, Wrocław 1992.
- Widowisko-teatr-dramat. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, pod red. E. Wąchockiej, Katowice 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: