Kultura średniowiecza 03-KSR-22SMDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- periodyzacja epoki średniowiecza,
- antyczne dziedzictwo średniowiecza,
- łacina doby średniowiecza i narodziny języków narodowych w średniowieczu,
- klasztory jako centra życia kulturalnego,
- ruchy religijne, herezje, krucjaty, rekonkwista,
- Uniwersytety - powstanie, typy, rozwój i znaczenie; formy edukacji przeduniwersyteckiej,
- sztuki piękne w średniowieczu - wpływy kultury arabskiej, bizantyjskiej i celtyckiej.
W cyklu 2021/SL:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość: - dostęp do platformy MS Teams - wideokonferencje, czat Formy i metody e-oceny: Podczas oceny zajęć pod uwagę będą brane następujące elementy: Inne uwagi związane z kształceniem na odległość: |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- umie określić ramy czasowe i przestrzenne epoki średniowiecza,
- zna powiązania kultury średniowiecznej z antykiem oraz jej wpływ na epoki późniejsze,
- wymienia najważniejszych twórców epoki z zakresu literatury, nauki, sztuk plastycznych (w kontekście polskim i ogólnoeuropejskim) i potrafi - scharakteryzować ich twórczość oraz reprezentowane przez nich gatunki literackie,
- potrafi określić znaczenie chrześcijaństwa dla kształtowania się kultury średniowiecza, a także wskazać wpływy kultury arabskiej, bizantyjskiej i celtyckiej w średniowiecznej Europie,
- potrafi przedstawić zmiany zachodzące w języku łacińskim w średniowieczu i wskazać jego rolę w kształtowaniu się języków narodowych,
- przedstawia najważniejsze konflikty polityczne i religijne średniowiecza.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość rozwoju i przemian kultury europejskiej w dobie średniowiecza, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych i sztuk pięknych.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość rozwoju i przemian kultury europejskiej w dobie średniowiecza, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych i sztuk pięknych.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość rozwoju i przemian kultury europejskiej w dobie średniowiecza, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych i sztuk pięknych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość rozwoju i przemian kultury europejskiej w dobie średniowiecza, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych i sztuk pięknych.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość rozwoju i przemian kultury europejskiej w dobie średniowiecza, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych i sztuk pięknych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość rozwoju i przemian kultury europejskiej w dobie średniowiecza, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych i sztuk pięknych.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura Europy, pod red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine, Gdańsk 2009.
T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa (różne wydania) – wybrane fragmenty.
Słownik literatury staropolskiej, pod red. T. Michałowskiej, Wrocław (różne wydania) – wybrane hasła.
T. Witczak, Literatura średniowiecza, Warszawa (różne wydania).
T. Manteuffel, Historia Powszechna. Średniowiecze, Warszawa (wiele wydań).
E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997.
G. Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa (różne wydania).
J. Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa (różne wydania).
A.W. Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 1998, 2 wyd. 2004.
Dodatkowa lista lektur, adekwatna do poszczególnych zajęć, a także wykaz źródeł elektronicznych zostaną podane w trakcie kolejnych spotkań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: