Korespondencja sztuk w cyberkulturze - spec. kultury mediów cyfrowych 03-KSC-21PDM
Korespondencja sztuk w perspektywie historycznej.
Problemy interdyscyplinarności w wariancie kulturowym.
Typy relacji literatury oraz sztuk wizualnych, filmu i muzyki; relacje słowno-obrazowe.
Korespondencja sztuk w XX-wiecznej awangardzie.
Sztuka interaktywna oraz sztuka nowych mediów.
Problem intermedialności współczesnej sztuki.
Sztuka w społecznościach internetowych; społeczna produkcja sztuki, status dzieła sztuki w cyberprzestrzeni.
Dostępność sztuki w cyberprzestrzeni.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
dostrzegać zależności pomiędzy poszczególnymi dziedzinami sztuki i analizować je za pomocą poznanych pojęć
powiązać pojęcia współczesnych teorii kultury na gruncie analizy poszczególnych dziedzin sztuki
rozpoznać i nazwać istniejące w utworach literackich typy relacji między literaturą a muzyką, filmem oraz sztukami wizualnymi
objaśnić zjawiska literatury, muzyki i sztuk wizualnych oraz filmu w kategoriach ich wzajemnych relacji i oddziaływań
zdefiniować bądź sproblematyzować współczesny status dzieła sztuki oraz relacje nadawczo-odbiorcze w cyberkulturowej komunikacji
samodzielnie kształtować metadyskurs naukowy w zakresie korespondencji sztuk
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność w trakcie zajęć i wartość merytoryczna wypowiedzi (udział w dyskusji)
- wartość merytoryczna oraz sposób przedstawienia prezentacji przygotowywanych na zajęcia
- poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na kolokwium zaliczeniowym.
Literatura
1. Benkler Yochai, Bogactwo sieci, Jak społeczna produkcja zmienia rynek i wolność, przeł. Rafał Próchniak, Warszawa 2008.
2. Foster Hal, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2010.
3. Gwóźdź Andrzej (red.), Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, Warszawa 2008.
4. Gwóźdź Andrzej, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 2003.
5. Manovich Lev, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa 2006.
6. Praz Mario, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. Wojciech Jakiel, Gdańsk 2007.
7. Richard Schechner, Performatyka: wstęp, przeł. Tomasz Kubikowski, Wrocław 2006.
8. Nikolaus R. Schweizer, Tradycyjna pozycja ut pictura poesis, przeł. Irena Fessel, [w:] Ut pictura poesis, red. Marek Skwara, Seweryna Wysłouch, Gdańsk 2006.
9. Ewa Wójtowicz, Net Art, Kraków 2008.
10. Žižek Slavoj, Przekleństwo fantazji, przeł. Adam Chmielewski, Wrocław 2001 (tu rozdziały V i VI).
Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: