Kino światowe: Kino przełomu wieków: od lat 90. do teraźniejszości 03-KS-32FKMDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- wskazanie i opisanie najważniejszych zjawisk oraz twórców kina światowego lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku,
- odnoszenie zjawisk i procesów historycznych, społecznych i kulturowych do wpływu, jaki wywarły one na przemiany w kinie lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku,
- znajomość dzieł lokujących się poza powszechnie przyjętym kanonem, jednak istotnych w kontekście artystycznym i kulturowym,
- analiza wybranych fragmentów filmowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać i opisać najważniejsze zjawiska (np. powstanie Indywood, Dogma 95, przełom cyfrowy) oraz twórców kina światowego lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku (np. Tarrantino, Anderson, Solondz, Haneke, Trier),
- ze zrozumieniem potrafi łączyć zjawiska i procesy historyczne, społeczne i kulturowe z wpływem, jaki wywarły one na przemiany w kinie 90. i pierwszej dekady XXI wieku (np. przełom cyfrowy i jego wpływ na kształt kina głównego nurtu, zmiany technologiczne i rozkwit kina niezależnego, globalizacja kinematografii),
- prezentuje wiedzę z zakresu historii kina omawianego okresu poszerzoną o znajomość dzieł lokujących się poza powszechnie przyjętym kanonem, jednak istotnych w kontekście artystycznym i kulturowym,
- ma umiejętność porządkowania, hierarchizowania i wartościowania wiedzy historyczno-filmowej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę dotyczącą historii filmu światowego, potrafi na jej podstawie zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne elementy samodzielnej refleksji, jego wiedza znacznie wykracza poza wymagania podstawowe. zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii filmu światowego, wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, jego wiedza znacznie wykracza poza wymagania podstawowe.
dobry plus (+db; 4,5): student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny historii filmu światowego, potrafi na jej podstawie zinterpretować konkretne problemy oraz porównać wybrane zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii kina światowego. Swoje rozważania opiera o dodatkowe lektury przedmiotu.
dobry (db; 4,0): student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny historii filmu światowego, potrafi na jej podstawie zinterpretować konkretne problemy oraz porównać wybrane zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii kina światowego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student poprawnie prezentuje wiedzę dotyczącą historii filmu światowego.
dostateczny (dst; 3,0): student poprawnie, w sposób wyłącznie odtwórczy prezentuje wiedzę dotyczącą historii filmu światowego.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował podstawowej wiedzy z dziedziny historii filmu światowego.
Literatura
Zalecana literatura:
Podręcznik:
Kino końca wieku. Historia kina Tom 4; red. R.Syska, I. Sowińska, T. Lubelski, Kraków 2019.
Lektury zalecane:
Adamczak M., Nowe modele produkcji, stara magia przemysłu, „Ekrany”, 2013, nr 2, s. 4–9.
Chmielecki K., Lars von Trier: odnowienie wiary w siłę kreacji, realizmu i ideologii, [w:] Autorzy kina europejskiego VI, Kraków 2011, s. 526–557.
Ćwiekiel A., Quentin Tarantino - istnieje tylko kino, albo kinofil w popkulturze, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, Kraków 2010, s. 449-470.
Elsaesser T., W XXI wieku film będzie jedną z form naszego życia!, „Ekrany”, 2016, nr 5, s. 11–13.
Flig J., Jim Jarmusch - świat piekniejszy niż brookliński most, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, Kraków 2010, s. 157–181.
Helman A., Zhang Yimou. Wszystkie odcienie czerwieni, [w:] Autorzy kina azjatyckiego, Kraków 2011, s. 40–72.
Jatczak. J, Michael Haneke. Techniki dystansacyjne, [w:] Autorzy kina europejskiego III, Kraków 2007, s. 93-124.
Kollbek J., Todd Solondz - ironia i nowa etyka, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, Kraków 2010, s. 425-445.
Kołos. S, Giuseppe Tomatore Kino w pierwszej osobie, [w:] Autorzy kina europejskiego II, Kraków 2005, s. 245-259.
Olechnowicz E., Wong Kar-wai, [w:] Autorzy kina azjatyckiego, Kraków 2011, s. 74–90.
Oleszczyk M., Paul Thomas Anderson - w kolejce do panteonu, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, Kraków 2010, s. 563-590.
Pitrus A., Kevin Smith: X-Man, [w:] Porzucone znaczenia, Kraków 2010, s. 173-182.
Pitrus A., Quentin Tarantino: Klasyk, [w:] Porzucone znaczenia, Kraków 2010, s. 217-232.
Pitrus A., Richard Linklater: Prorok Slacker Nation, [w:] Porzucone znaczenia, Kraków 2010, s. 143-152.
Pitrus A., Todd Solondz: Autor nie dla każdego, [w:] Porzucone znaczenia, Kraków 2010, s. 197-210.
Syska R., David Lynch - smutne kino o śmierci, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, Kraków 2010, s. 67–110.
Syska R., Nie-film, nie-kino, „Ekrany”, 2016, nr 5, s. 4–10.
Szwatoński A., Co nam pozostało z dogmatów?, „Kino”, 2012, nr 5, s. 69–71.
Wuss P., Analizując efekt rzeczywistości w filmach Dogmy, „Kwartalnik Filmowy”, 2006, nr 54–55, s. 118–136.
Żyto K., Joel i Ethan Coenowie - paradoksy podmiotu cynicznego, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, Kraków 2010, s. 301-328.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: