Kino światowe: Czas kinowych przebojów: lata 80. 03-KS-31FKMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wskazanie i opisanie najważniejszych zjawisk oraz twórców kina światowego lat 80.,
- odnoszenie zjawisk i procesów historycznych, społecznych i kulturowych do wpływu, jaki wywarły one na przemiany w kinie lat 80.,
- znajomość dzieł lokujących się poza powszechnie przyjętym kanonem, jednak istotnych w kontekście artystycznym i kulturowym,
- analiza wybranych fragmentów filmowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać i opisać najważniejsze zjawiska (np. konsolidacja amerykańskiego rynku filmowego, rozwój formuły blockbustera, nowe formuły gatunkowe) oraz twórców kina światowego lat 80 (np. Spielberg, Lucas, Lynch, Jarmusch, Stone),
- ze zrozumieniem potrafi łączyć zjawiska i procesy historyczne, społeczne i kulturowe z wpływem, jaki wywarły one na przemiany w kinie lat 80 (np. wpływ polityki Reagana na Hollywood, zmiany technologiczne a rozwój kina niezależnego, zmiany gospodarcze i ich wpływ na kształt przemysłu filmowego),
- prezentuje wiedzę z zakresu historii kina omawianego okresu poszerzoną o znajomość dzieł lokujących się poza powszechnie przyjętym kanonem, jednak istotnych w kontekście artystycznym i kulturowym,
- ma umiejętność porządkowania, hierarchizowania i wartościowania wiedzy historyczno-filmowej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę dotyczącą historii filmu światowego, potrafi na jej podstawie zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne elementy samodzielnej refleksji, jego wiedza znacznie wykracza poza wymagania podstawowe. zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii filmu światowego, wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, jego wiedza znacznie wykracza poza wymagania podstawowe.
dobry plus (+db; 4,5): student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny historii filmu światowego, potrafi na jej podstawie zinterpretować konkretne problemy oraz porównać wybrane zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii kina światowego. Swoje rozważania opiera o dodatkowe lektury przedmiotu.
dobry (db; 4,0): student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny historii filmu światowego, potrafi na jej podstawie zinterpretować konkretne problemy oraz porównać wybrane zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii kina światowego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student poprawnie prezentuje wiedzę dotyczącą historii filmu światowego.
dostateczny (dst; 3,0): student poprawnie, w sposób wyłącznie odtwórczy prezentuje wiedzę dotyczącą historii filmu światowego.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował podstawowej wiedzy z dziedziny historii filmu światowego.
Literatura
Zalecana literatura:
Podręcznik:
Kino końca wieku. Historia kina Tom 4; red. R.Syska, I. Sowińska, T. Lubelski, Kraków 2019.
Lektury zalecane:
Adamczak M., Światowy rynek filmowy po roku 1980: rzeczywistość „globalnego Hollywood”, [w:] Globalne Hollywood. Filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010, s. 137–222.
Bajer D., Na obrzeżach Hollywood - Kino Afroamerykańskie, [w:] Nowe nawigacje II, Kraków 2003, s. 305–338.
Biskup E., Francis Ford Coppola - kino rytuałów, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, red. Ł. Plesnar i R. Syska, Kraków 2007, s. 293–314.
Bobowski S., Martin Scorsese. Między świętością a potępieniem, [w:] Kino amerykańskie. Twórcy, Kraków 2006.
Bobrowski M., Woody Allen - obydwie strony ekranu, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, 2007, s. 451–479.
Czaja D., Mozart i Salieri, „Kino”, 1990, nr 11, s. 32–35.
Flig J., Jim Jarmusch - świat piekniejszy niż brookliński most, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, Kraków 2010, s. 157–181.
Fournier Lazoni R., The cinema of the 80s, [w:] tegoż French Cinema. From Its Beginnings to the Present, London, New York 2008, s. 298-348.
Gibki M., Emir Kusturica. Ku zaprzeczeniu realności, [w:] Autorzy kina europejskiego III, Kraków 2007, s. 181-202.
Gruca K., Spike Lee - syn swego kraju, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, Kraków 2010, s. 361–391.
Haltof M., Gatunek “Wietnam”. Amerykańskie filmy o W ietnamie lat 80-tych [w:] tegoż, Kino lęków, Kielce 1992.
Haltof M., Natura jako źródło cierpień, [w:] tegoż Kino lęków, Kielce 1992.
Harper S., Lata osiemdziesiąte. Brytyjczycy szczytują, „Kwartalnik Filmowy”, 2005, nr 52, s. 184–197.
Has-Tokarz A., Postnowoczesne oblicze horroru, [w:] tejże Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2010, s. 108–129.
Hayward S., Pastiche culture: a last look at the cinema of the 1980s, [w:] French National Cinema, Cinema Journal, London, New York 2005, s. 280-292.
Helman A., Film gangsterski, Warszawa 1990.
Jakubowska M., Peter Greenaway. Pismo o Piśmie, [w:] Autorzy kina europejskiego III, Kraków 2007.
Jakun-Dopartowa M., Czarujący niedorostek i rumieńce krytyki. O filmach nowej przygody., „Kino”, 1988, nr 3, s. 33–38.
Jankowska M., Świat według Emira Kusturicy, Poznań 2004.
Kletowski P., Stanley Kubrick - Orfeusz w fotogenicznym piekle, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, red. Ł. Plesnar i R. Syska, Kraków 2007, s. 37–61.
Kosecka B., Kocołowski W., i Piotrowska A., Oliver Stone, czyli historia Ameryki w opałach, [w:] Panorama kina najnowszego 1980-1995. Leksykon, Kraków 1997, s. 274–277.
Lewicki A., Stanley Kubrick. Dychotomie i paradoksy, [w:] Kino amerykańskie. Twórcy, red. E. Dyrus i K. Klejsa, Kraków 2006, s. 101–131.
Łapińska M., Luc Besson - obserwator „gwiazdozbiorów samotności”, „Kwartalnik Filmowy”, 1998, nr 21/22, s. 236–248.
Mazierska E., Jim Jarmusch, Warszawa 1992.
Mazierska E., Słoneczne kino Pedra Almodóvara, Gdańsk 2007.
Nieracka-Ćwiekiel A., Brian De Palma - uwodzicielsko sugestywny, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, Kraków 2007, s. 376–389.
Plesnar Ł., Reaganomatografia, czylu Hollywood lat osiemdziesiątych, „Arka”, 1989, nr 25, s. 34–44.
Płażewski J., „Nowa Przygoda” - i co dalej, „Kino”, 1986, nr 5, s. 33–39.
Prince S., A New Pot of Gold. Hollywood Under the Electronic Rainbow, 1980-1989, New York 1999.
Słowiak J., Poparcie, pogarda, obojętność. Zmiana obrazu wojny wietnamskiej w amerykańskim kinie, „Zeszyty naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ”, 2016, nr 1, s. 157–171.
Stachowiak J., Z Hanoi do Hollywood czyli ewolucja filmu antywojennego z Wietnamem w tle, „Panoptikum”, 2008, nr 7, s. 274–295.
Stachówna G., Pedro Almodóvar. Ciało, płeć, pożądanie i inne wartości naszego życia, [w:] Autorzy kina europejskiego, Kraków 2003, s. 9-24.
Street S., Genres in transition: 1970s to 1990s, [w:] tejże British National Cinema, Londyn 2003, s. 104-125.
Syska R., David Lynch - smutne kino o śmierci, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, Kraków 2010, s. 67–110.
Syska R., Reaganomatoretro, czyli czakając na herosa, „Ekrany”, 2012, nr 5, s. 15–19.
Szyłak J., Kino Nowej Przygody - jego cechy i granice, [w:] Kino nowej przygody, red. J. Szyłak, Gdańsk 2011, s. 5–19.
Talarczyk-Gubała M., Woody Allen. Pochwała komedii, [w:] Kino amerykańskie. Twórcy, red. E. Dyrus i K. Klejsa, Kraków 2006, s. 175–201.
Tereszczuk J., Świat karnawału - karnawał świata. Wizja rzeczywistości skranalizowanej w filmie Milosa Formana „Amadeusz”, „Kwartalnik Filmowy”, 2004, s. 146–162.
Włodek P., Czas zatrzymany – amerykańska nostalgia za epoką rock ’ n ’ rolla, „Kwartalnik Filmowy”, 2014, s. 113–133.
Włodek P., Oliver Stone - Ameryka oskarżona, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, red. Ł. Plesnar i R. Syska, Kraków 2010, s. 214–240.
Zarębski K.J., Forman słucha Mozarta, „Kino”, 2010, nr 10, s. 16.
Żyto K., Martin Scorsese - pesymizm rozumu, optymizm woli, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, Kraków 2007, s. 393–421.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: