Kino światowe: Dekady wielkiego kina: lata 60. i 70. (cz. 2) 03-KS-22FKMDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- Periodyzacja, cezury czasowe wybranych nurtów filmowych (np. klasyczne kino hollywoodzkie, amerykańskie kino kontestacji, Nowe Kino Niemieckie)
- Geneza wybranych nurtów filmowych oraz ich konteksty historyczne, polityczne, społeczne, kulturowe
- Poetyka nurtów filmowych lat 60. i 70.
- Najważniejsi twórcy i najistotniejsze dzieła (np. Ingmar Bergman, Akira Kurosawa, Michelangelo Antonioni, Werner Herzog)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma uporządkowaną wiedzę na temat historii kina światowego lat 60. oraz lat 70., zna zasady periodyzacji
- ma wiedzę na temat najistotniejszych nurtów i tendencji w kinie lat 60. i 70., zna ich genezę oraz konteksty społeczne, polityczne, historyczne i kulturowe
- ma umiejętność porządkowania, hierarchizowania i wartościowania wiedzy historycznofilmowej
- realizuje potrzebę uczenia się, pogłębiania wiedzy
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem obejmującym dwa semestry przedmiotu Kino światowe (zimowy i letni roku akademickiego 2022/2023).
Skala ocen:
Na ocenę niedostateczną: Student nie opanował podstawowej wiedzy z dziedziny historii filmu światowego wybranych dekad.
Na ocenę dostateczną: Student poprawnie, w sposób wyłącznie odtwórczy, prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą historii filmu światowego wybranych dekad.
Na ocenę dostateczną plus: Student poprawnie prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą historii filmu światowego wybranych dekad i jego kontekstów.
Na ocenę dobrą: Student opanował dobrą znajomość historii filmu światowego, potrafi zinterpretować konkretne problemy oraz porównać wybrane zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii kina światowego wybranych dekad, zna najistotniejsze konteksty.
Na ocenę dobrą plus: Student prezentuje pogłębioną wiedzę z dziedziny historii filmu światowego, potrafi na jej podstawie zinterpretować konkretne problemy oraz porównać wybrane zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii kina światowego wybranych dekad, scharakteryzować różne konteksty.
Na ocenę bardzo dobrą: Student prezentuje dogłębną wiedzę dotyczącą historii filmu światowego wybranych dekad, potrafi na jej podstawie zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii filmu światowego, szczegółowo charakteryzuje różnorodne konteksty, wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, jego wiedza znacznie wykracza poza wymagania podstawowe.
Literatura
ZALECANA LITERATURA:
Mistrzowie kina europejskiego, red. Kazimierz Sobotka, Łódź 1996 – wybrane rozdziały:
- Elżbieta Ostrowska, Poza horyzontem zdarzeń. O filmach Michelangelo Antonioniego, s.11-37.
- Tadeusz Szczepański, Zwierciadło Bergmana, s. 41-76.
- Kazimierz Sobotka, Krzyk człowieka. Twórczość Wernera Herzoga, s.169-186.
Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, red. Łukasz A. Plesnar, Rafał Syska, Kraków 2007. Rozdział: Łukasz Plesnar, Sam Peckinpah - „Zabić ich wszystkich” (s. 111).
Krzysztof Loska, Mistrzowie kina japońskiego, Kraków 2015. Rozdział: Akira Kurosawa – współczucie i moralność.
Historia kina, t. 3, Kino epoki nowofalowej, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015, wybrane fragmenty rozdziałów:
- Tadeusz Szczepański, Ingmar Bergman i nowe kino skandynawskie (fragment), s. 207-242.
- Arkadiusz Lewicki, Prawdziwy koniec klasycznego Hollywoodu. Kino amerykańskie w latach sześćdziesiątych, s. 305-344.
- Krzysztof Loska, Kino japońskie epoki nowofalowej, s. 573-612.
- Andrzej Gwóźdź, Po obydwu stronach muru: kinematografie niemieckie, s. 687-746.
- Michał Lesiak, Rafał Syska, Renesans Hollywoodu: kino amerykańskie lat siedemdziesiątych, s. 883-962.
- Alicja Helman, Visconti, Fellini, Antonioni: wielcy autorzy kina włoskiego, s. 145-205.
- Konrad Klejsa, Kino kontestacji w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej, s. 613-657.
- Jacek Rokosz, Nadzy i rozszarpani. Amerykańska eksploatacja filmowa 1960–1980, Łódź 2021.
Europejskie kino gatunków, pod red. P. Kletowskiego, Kraków 2017
- Grzegorz Fortuna Jr., Horror all’italiana. Krótka historia włoskiego kina grozy, s. 137
Europejskie kino gatunków część II, pod red. Piotra Kletowskiego, Macieja Peplińskiego, Kraków 2020.
- Jakub Haczek, Macaronicombat czyli wojna w stylu włoskim
FILMY:
Słodkie życie (1960), reż. Federico Fellini
Straż przyboczna (1961), reż. Akira Kurosawa
Anioł zagłady (1962), reż. Luis Buñuel
Osiem i pół (1963), reż. Federico Fellini
Czerwona pustynia (1964), reż. Michelangelo Antonioni
Powiększenie (1966) reż. Michelangelo Antonioni
Dobry, zły i brzydki (1966), reż. Sergio Leone
Persona (1966), reż. Ingmar Bergman
Niepokoje wychowanka Törlessa (1966), reż. Volker Schlöndorff
Bunt (1967), reż. Masaki Kobayashi
Absolwent (1967), reż. Mike Nichols
Piękność dnia (1967), reż. Luis Buñuel
Bonnie i Clyde (1967), reż Arthur Penn
Easy Rider (1969), reż. Dennis Hopper
Nocny kowboj (1969), reż. John Shlesinger
Dyskretny urok burżuazji (1972), reż. Luis Buñuel
Szepty i krzyki (1972), reż. Ingmar Bergman
Sceny z życia małżeńskiego (1974), reż. Ingmar Bergman (wybrany odcinek)
Zagadka Kaspara Hausera (1974), reż. Werner Herzog
Lot nad kukułczym gniazdem (1975), reż. Miloš Forman
Nashville (1975), reż. Robert Altman
Sieć (1976), reż. Sidney Lumet
Odgłosy (1977), reż. Dario Argento
Hair (1979), reż. Miloš Forman
Nosferatu – wampir (1979), reż. Werner Herzog
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: