Kino światowe: 1. Od przełomu dźwiękowego do "Obywatela Kane'a" (1930-1941) 2. Od Orsona Wellesa do końca lat 50. (cz. 1) 03-KS-12FKMDL-E
Opis treści kształcenia:
I. RADZIECKIE KINO ODWILŻY:
1. Odwilż i jej konsekwencje dla kinematografii radzieckiej.
2. Metamorfozy kina wojennego - obraz wojny w kinie epoki stalinowskiej i w kinie odwilży:
a) "Upadek Berlina" Michaiła Cziaureliego jako przykład stalinowskiej propagandy wojennej,
b) przełamywanie schematów stalinowskiego kina wojennego w filmach "Lecą żurawie" Michaiła Kałatozowa "Ballad o żołnierzu" Grigorija Czuchraja, "Pokój przychodzącemu na świat" Aleksandra Ałowa i Władimira Naumowa,
c) "stare" i "nowe" elementy poetyki radzieckiego kina wojennego w filmach "Los człowieka" Siergieja Bondarczuka i "Ojciec żołnierza" Rewaza Czchidze.
3. "Czyste niebo" Grigorija Czuchraja jako film rozrachunkowy.
4. "Czterdziesty pierwszy" Grigorija Czuchraja a schematy radzieckiego filmu rewolucyjnego.
5. Odwilżowe kino obyczajowe: portret młodego pokolenia w filmach "A jeśli to miłość?" Julija Rajzmana, "Mam 20 lat" Marlena Chucyjewa i "Chodząc po Moskwie" Gieorgija Danielii.
II. FRANCUSKA NOWA FALA:
1. Geneza nurtu: konteksty socjologiczne i kulturowe.
2. Trzy nowofalowe arcydzieła:
a) "Czterysta batów" Françoisa Truffauta i postulat autobiograficznej szczerości w filmie,
b) "Do utraty tchu" Jeana-Luca Godarda i odnowienie języka filmowego opowiadania,
c) "Hiroszima moja miłość" Alaina Resnaisa i eksperymenty z filmową narracją.
3. Nowofalowa poetyka "Cleo od 5 do 7" Agnies Vardy.
4. Autotematyzn w filmach nowofalowych ("Czterysta batów" i "Strzelajcie do pianisty!" Françoisa Truffauta, "Alphaville" Jeana-Luca Godarda, "Parasolki z Cherbourga" Jacques'a Demy'ego).
III. BRYTYJSKA NOWA FALA:
1. Społeczne i kulturowe konteksty brytyjskiej nowej fali.
2. Literacki ruch Młodych Gniewnych i jego związki z kinem.
3. Free Cinema i dokumentalne inspiracje.
4. Bohater i bunt:
a) "Miłość i gniew" Tony'ego Richardsona,
b) "Z soboty na niedzielę" Karela Reisza,
c) "Samotność długodystansowa" Tony'ego Richardsona,
d) "Sportowe życie" reż. Lindsaya Andersona,
e) "Miejsce na górze" Jacke'a Claytona.
5. Dekonstrukcja obrazu "gniewnego bohatera" w filmach "Billy Kłamca" Johna Schlesingera i "Morgan: przypadek do leczenia" Karela Reisza.
6. "Darling" Johna Schlesingera jako przykład komercjalizacji nurtu.
IV. CZECHOSŁOWACKA NOWA FALA:
1. Praska wiosna i ożywienie kulturalne w Czechosłowacji.
2. Rola i znaczenie FAMU.
3. Adaptacje prozy Bohumila Hrabala:
a) film nowelowy "Perełki na dnie" jako manifest,
b) "Pociągi pod specjalnym nadzorem" i "Skowronki na uwięzi" Jirzego Mentzla.
4. Doświadczenie wojny w filmach czechosłowackiej nowej fali: "Sklep przy głównej ulicy" Jana Kadara i Elmara Klosa, "Bokser i śmierć" Petera Solana.
5. Poetyka czechosłowackiej filmów Milosa Formana: "Konkurs", "Czarny Piotruś", "Miłość blondynki", "Pali się, moja panno".
V. AMERYKAŃSKIE KINO KONTESTACJI:
1. Geneza nurtu - konteksty polityczne, społeczne, obyczajowe.
2. Różne oblicza pokoleniowego buntu:
a) "Absolwent" Mike'a Nicholsa,
b) "Odlot" Milosa Formana,
c) "Zabriskie Point" Michelangelo Antonioniego,
d) "Pięć łatwych utworów" Boba Rafelsona.
3. Przemoc na ekranie - zmiana konwencj przedstawieniowych w kinie kontestacji ("Bonnie i Clyde" Arthura Penna, "Dzika banda" Sama Peckinpaha).
4. Amerykańskie kino drogi i wpisana w nie ideologia: "Easy Rider" Dennisa Hoppera, "Zabriskie Point" Michelangelo Antonioniego, "Znikający punkt" Richarda Sarafiana.
5. Przemiany amerykańskiego kina gatunków na przykładzie musicalu i westernu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma uporzadkowaną wiedzę na temat historii kina lat 30. i 40. oraz początku lat 50., zna zasady periodyzacji, ma uporządkowaną wiedzę na temat twórczości wybranych reżyserów i kina autorskiego wskazanych dekad,
- ma wiedzę na temat najistotniejszych nurtów filmowych w kinematografii światowej lat 30. i 40. oraz początku lat 50., zna ich genezę oraz konteksty społeczne, polityczne, historyczne i kulturowe,
- ma umiejętność porządkowania, hierarchizowania i wartościowania wiedzy historyczno-filmowej,
- realizuje potrzebę uczenia się, pogłebiania wiedzy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę dotyczącą historii filmu światowego wybranych dekad, potrafi na jej podstawie zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii filmu światowego, szczegółowo charakteryzuje różnorodne konteksty, wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, jego wiedza znacznie wykracza poza wymagania podstawowe.
dobry plus (+db; 4,5): student prezentuje pogłębioną wiedzę z dziedziny historii filmu światowego, potrafi na jej podstawie zinterpretować konkretne problemy oraz porównać wybrane zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii kina światowego wybranych dekad, scharakteryzować różne konteksty.
dobry (db; 4,0): student opanował dobrą znajomość historii filmu światowego, potrafi zinterpretować konkretne problemy oraz porównać wybrane zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii kina światowego wybranych dekad, zna najistotniejsze konteksty.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student poprawnie prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą historii filmu światowego wybranych dekad i jego kontekstów.
dostateczny (dst; 3,0): student poprawnie, w sposób wyłącznie odtwórczy, prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą historii filmu światowego wybranych dekad.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował podstawowej wiedzy z dziedziny historii filmu światowego wybranych dekad.
Kryteria oceniania:
Egzamin w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi (maksymalna liczba punktów: 40):
bardzo dobry (bdb; 5,0): 37-40 punktów,
dobry plus (+db; 4,5): 33-36 punktów,
dobry (db; 4,0): 29-32 punktów,
dostateczny plus (+dst; 3,5): 25-28 punktów,
dostateczny (dst; 3,0): 21-24 punktów,
niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 24 punktów.
Literatura
Zalecana literatura:
Lektury:
Historia kina. Tom II: Kino klasyczne, pod red. Tadeusza Lubelskiego, Iwony Sowińskiej, Rafała Syski. Kraków 2009. Tu następujące rozdziały:
- rozdział II: Hollywood: pod znakiem Wielkiego kryzysu,
- rozdział III: Francja lat trzydziestych: kino jako barometr,
- rozdział VIII: Dekada cienia: amerykańskie kino lat czterdziestych,
- rozdział XIV: Skandynawowie ( część I dotycząca Szwecji),
- rozdział XVI: Kino amerykańskie lat 50.: złota dekada.
Tadeusz Miczka: Kino włoskie. Tu:
- część V: Barwy ekranowego realizmu,
- część VI: Kinematografia na rozstajach dróg.
Filmy:
„Błękitny anioł” reż. Josef von Sternberg (1930)
„Mały Cezar” reż. Mervyn LeRoy) (1930)
„M-Morderca” reż. Fritz Lang (1931)
„Jestem zbiegiem” reż. Mervyn LeRoy (1932)
„Dzisiejsze czasy” reż. Charles Chaplin (1936)
„Pépé le Moko” reż. Julien Duvivier (1936)
„Towarzysze broni” reż. Jean Renoir (1937)
„Ludzie za mgłą” reż. Marcel Carné (1938)
„Brzask” reż. Marcel Carné (1939)
„Dyktator” reż. Charles Chaplin (1940)
„Obywatel Kane” reż. Orson Welles (1941)
„Sokół Maltański” reż. John Huston (1941)
„Opętanie” reż. Luchino Visconti (1942)
„Komedianci” reż. Marcel Carné (1945)
„Paisa” reż. Roberto Rossellini (1946)
„Złodzieje rowerów” reż. Vittorio De Sica (1948)
„Gorzki ryż” reż. Giuseppe De Santis) 1949
„Rashomon” reż. Akira Kurosawa (1950)
„Umberto D.” reż. Vittorio De Sica (1951)
„W samo południe” reż. Fred Zinnemann (1952)
„Wieczór kuglarzy” reż. Ingmar Bergman (1953)
„Wałkonie” reż. Federico Fellini (1953)
„La strada” reż. Federico Fellini (1954)
„Tam, gdzie rosną poziomki” reż. Ingmar Bergman (1957)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: