Kino światowe: Od Lumière’ów do zmierzchu kina niemego (1895-1929) 03-KS-11FKMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- periodyzacja, cezury czasowe wybranych zjawisk filmowych,
- geneza wybranych zjawisk filmowych oraz ich konteksty historyczne, polityczne, społeczne, kulturowe,
- poetyka wybranych nurtów i zjawisk filmowych początków kina,
- najważniejsi twórcy i najistotniejsze dzieła początków kinematografii.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma uporzadkowaną wiedzę na temat historii filmu od początków kinematografii do końca kina niemego, zna zasady periodyzacji,
- ma wiedzę na temat najistotniejszych nurtów filmowych w kinematografii światowej lat 20. zna ich genezę oraz konteksty społeczne, polityczne, historyczne i kulturowe,
- ma umiejętność porządkowania, hierarchizowania i wartościowania wiedzy historyczno-filmowej,
- realizuje potrzebę uczenia się, pogłebiania wiedzy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę dotyczącą historii filmu światowego wybranych dekad, potrafi na jej podstawie zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii filmu światowego, szczegółowo charakteryzuje różnorodne konteksty, wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, jego wiedza znacznie wykracza poza wymagania podstawowe.
dobry plus (+db; 4,5): student prezentuje pogłębioną wiedzę z dziedziny historii filmu światowego, potrafi na jej podstawie zinterpretować konkretne problemy oraz porównać wybrane zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii kina światowego wybranych dekad, scharakteryzować różne konteksty.
dobry (db; 4,0): student opanował dobrą znajomość historii filmu światowego, potrafi zinterpretować konkretne problemy oraz porównać wybrane zjawiska dotyczące omawianych okresów w historii kina światowego wybranych dekad, zna najistotniejsze konteksty.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student poprawnie prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą historii filmu światowego wybranych dekad i jego kontekstów.
dostateczny (dst; 3,0): student poprawnie, w sposób wyłącznie odtwórczy, prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą historii filmu światowego wybranych dekad.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował podstawowej wiedzy z dziedziny historii filmu światowego wybranych dekad.
Kryteria oceniania:
Test zaliczeniowy (I semestr - maksymalna liczba punktów: 20):
bardzo dobry (bdb; 5,0): 18-20 punktów,
dobry plus (+db; 4,5): 16-17 punktów,
dobry (db; 4,0): 14-15 punktów,
dostateczny plus (+dst; 3,5): 12-13 punktów,
dostateczny (dst; 3,0): 11-12 punktów,
niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 11 punktów.
Literatura
Zalecana literatura i filmy:
Lektury:
Historia kina. Tom I: Kino nieme, pod red. Tadeusza Lubelskiego, Iwony Sowińskiej, Rafała Syski. Kraków 2009. Tu następujące rozdziały:
- rozdział III: Początki kina amerykańskiego,
- rozdział: VIII: Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego,
- rozdział IX: Złoty wiek burleski.
„Film na świecie” 1981 nr 11, numer monograficzny poświęcony surrealizmowi filmowemu.
Filmy:
Lumière!, dok., reż. Thierry Frémaux (2016).
Portier z hotelu Atlantic, reż. Friedrich Wilhelm Murnau (1924).
Gorączka złota, reż. Charlie Chaplin (1925).
Pancernik Potiomkin, reż. Siergiej Eisenstein (1925).
Metropolis, reż. Fritz Lang (1926).
Wschód słońca, reż. Friedrich Wilhelm Murnau (1927).
Męczeństwo Joanny d’Arc, reż. Carl Theodor Dreyer (1928).
Człowiek z kamerą, reż. Dziga Wiertow (1929).
Światła wielkiego miasta, reż. Charles Chaplin (1930).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: