Kino europejskie: Nowe kino rumuńskie i tureckie w kontekstach historycznych, społecznych i literackich 03-KRT-21FKMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- analizy i interpretacje dzieł filmowych należących do nowego kina rumuńskiego (obraz ważnych wydarzeń historycznych w tym kinie) oraz nowego kina tureckiego (o tematyce prowincji i dorastania),
- poznanie i wykorzystanie najważniejszych pojęć i metod z zakresu ukazywania historii w filmie oraz obrazów prowincji,
- dyskusja na temat ukształtowania obrazów przeszłości w kinie (według wzorców literacko-historycznych: tragicznego, melodramatycznego, ironicznego etc.),
- dyskusja na temat ukształtowania obrazów prowincji w kinie (według wzorców literacko-historycznych: tragicznego, melodramatycznego, ironicznego etc.).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi na podstawie literatury przedmiotu formułować wnioski na temat obrazów historii i prowincji w kinematografiach europejskich oraz tego, jaki wpływ na te obrazy mają wykorzystane przez twórców konwencje przedstawieniowe,
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację dzieł filmowych należących do nowego kina rumuńskiego i tureckiego przy wykorzystaniu właściwych do tego narzędzi badawczych,
- potrafi krytycznie ocenić sposób, w jaki wydarzenia historyczne oraz zjawiska społeczne ukazywane są w utworze filmowym, wykorzystując przy odpowiednie narzędzia interpretacyjne,
- zajmuje stanowisko w sprawie wpływu obrazów przeszłości oraz obrazów prowincji na lokalną i europejską tożsamość kulturową,
- potrafi weryfikować i uzupełniać swoją wiedzę w zakresie kina europejskiego, realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu obrazów przeszłości w nowym kinie rumuńskim oraz obrazów prowincji w nowym kinie tureckim, dokonuje analiz filmowych z dużą swobodą, wykorzystując wiedzę zdobytą poza zajęciami.
dobry plus (+db; 4,5)/dobry (db; 4,0): student dysponuje wiedzą na temat obrazów przeszłości w nowym kinie rumuńskim oraz obrazów prowincji w nowym kinie tureckim niewykraczającą poza materiał i wiedzę prezentowaną w ramach zajęć, potrafi przeprowadzić poprawną analizę filmową w oparciu pozyskaną wiedzę.
dostateczny plus (+dst; 3,5)/dostateczny (dst; 3,0): student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu obrazów przeszłości w nowym kinie rumuńskim oraz obrazów prowincji w nowym kinie tureckim, potrafi przeprowadzić prostą analizę filmu w oparciu o pozyskaną wiedzę.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą obrazów przeszłości w nowym kinie rumuńskim oraz obrazów prowincji w nowym kinie tureckim.
Literatura
Zalecana literatura (w kolejności omawiania):
Andrea Virginás, Fragile Diegetic Spaces And Mobile Women: Coping With Trauma In Hungarian And Romanian Films, w:] Cultural Studies Approaches in the Study of Eastern European Cinema. Spaces, Bodies, Memories, red. A. Virginás, Cambridge 2016, s. 66–84.
Herta Müller, Głód i jedwab. Codzienność mężczyzn i kobiet, [w:] tejże, Głód I jedwab, Eseje, Wołowiec 2008.
Robert A. Rosenstone, Historia w obrazach, historia w słowach, [w:] Film i historia. Antologia, Warszawa 2008.
Balázs Zágoni, Children of Revolution. The Re-inventing of History in Contemporary Hungarian and Romanian Cinema. A case study, “EKPHRASIS” 2017, nr 2, pp. 108-119.
Hayden White, Historiografia czy historiofotia, [w:] Film i historia. Antologia, Warszawa 2008.
Mihaela Petrescu, The Limits of Nostalgia and (Trans)National Cinema, [w:] East, West and Centre. Reframing post-1989 European Cinema, ed. by Michael Gott, Todd Herzog, Edinburgh 2017.
Judit Pieldner, History, Cultural Memory and Intermediality in Radu Jude’s "Aferim!", "Acta Univ. Sapientiae. Film and Media Studies" 2016, nr 13, s. 89–105.
Paweł Biliński, Studia nad historią. Brechtowskie filmy Radu Judego, "Kwartalnik Filmowy" 2021, nr 115, s. 128-150.
Magdalena Barczak, Obrazy i języki melancholii w nowym kinie tureckim, [w:] Nowe kino Turcji, pod red. J. Topolskiego, Kraków – Warszawa 2010.
B. Diken, G. Gilloch, C. Hammond, The Cinema of Nuri Bilge Ceylan. The Global Vision of a Turkish Filmmaker, London – New York 2018, s. 37–54.
Seçil Büker, Hasan Akbulut, Journey to the Soul of the Provinces: Semih Kaplanoğlu’s Film “The Egg”, źródło: https://www.researchgate.net/publication/342715769_Journey_to_Soul_of_Provinces_Semih_Kaplanoglu's_film_the_Egg_Secil_Buker_ve_Hasan_Akbul
Gülengül Altintas, W świecie obumarłych marzeń. Filmy Rehy Erdema, [w:] Nowe kino Turcji, pod red. J. Topolskiego, Kraków – Warszawa 2010, s. 215–245.
Michel Foucault, Inne przestrzenie, “Teksty Drugie” 2005, nr 6, s. 117125.
Gönül Dönmez-Colin - Women, Islam and cinema (fragm.), London 2004, s. 20-36, 47-57.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: