Kultura renesansu 03-KR-31SMDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- periodyzacja epoki renesansu; charakterystyka poszczególnych faz,
- książka w epoce renesansu (znaczenie wynalazku Gutenberga, rodzaje książek, pisma ulotne, najważniejsze – zwłaszcza z perspektywy popularyzowania tekstów antycznych – oficyny wydawnicze i ich osiągnięcia,
- zajęcia mogą być połączone z wyjściem do Pracowni Starodruków Biblioteki Uniwersyteckiej,
- renesans – humanizm – reformacja,
- edukacja i wychowanie w epoce renesansu (uniwersytety, humanistyczne kolegia, akademie, towarzystwa naukowo-literackie, postulaty dydaktyczno-wychowawcze renesansowych pedagogów),
- renesansowa nauka (filologia i edytorstwo, prawo, medycyna, nauki przyrodnicze, astronomia i dyscypliny ezoteryczne),
- renesansowa filozofia (neoplatonizm, renesansowe koncepcje polityczne),
- architektura i urbanistyka (znaczenie odnalezionego dzieła Witruwiusza, koncepcja miasta idealnego i próby jej praktycznej realizacji, charakterystyczne tendencje i elementy w architekturze renesansowej),
- najważniejsze osiągnięcia w renesansowej rzeźbie i malarstwie, zwłaszcza motywy i tematy zaczerpnięte z antyku,
- poezja i proza nowołacińska okresu renesansu (najważniejsi autorzy, uprawiane gatunki, problematyka i wzory).
W cyklu 2020/SZ:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- określić ramy czasowe epoki z uwzględnieniem różnych części Europy, wymienić oraz scharakteryzować kolejne fazy renesansu, wskazując główne trendy i osiągnięcia w różnych dziedzinach kultury,
- w sposób dojrzały i precyzyjny zdefiniować charakterystyczne dla kultury renesansu pojęcia i terminy oraz zilustrować je odpowiednimi przykładami,
- wskazać i wyjaśnić różnorodne czynniki i uwarunkowania składające się na kontekst kultury renesansowej, a zwłaszcza pokazać związki kultury renesansu z antykiem i średniowieczem,
- wskazać i scharakteryzować najważniejsze osiągnięcia twórców europejskich i polskich z zakresu literatury nowołacińskiej, filologii edytorstwa, filozofii, myśli pedagogicznej, nauki oraz sztuk plastycznych,
- wskazać i scharakteryzować charakterystyczne dla epoki renesansu formy literackie z podaniem odpowiednich przykładów oraz ich antycznych i średniowiecznych inspiracji i wzorów,
- interpretować omawiane w trakcie zajęć teksty kultury.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Borowski, Renesans, Warszawa 1992.
S. Zabłocki, Literatura nowołacińska: średniowiecze, renesans, barok, Warszawa 2010.
W. Ulmann, Średniowieczne korzenie renesansowego humanizmu. Tł. J. Mach. Łódź 1985.
J. Domański, Początki humanizmu. Wrocław 1982.
E. Garin, Powrót filozofów starożytnych. Przeł. A. Dutka. Warszawa 1993.
P. Zambelii, Mit hermetyzmu i aktualna debata historiograficzna. Przeł. P. Bravo. Warszawa 1994.
R. Bugaj, Nauki tajemne w dawnej Polsce. Warszawa 1996.
S. Szpilczyński, Rozwój myśli lekarskiej w dobie Odrodzenia. W: Odrodzenie w Polsce. Historia nauki. T II. Red. B. Suchodolski. Warszawa 1956.
E. Garin, Filozofia odrodzenia we Włoszech. Przeł. K. Żaboklicki. Warszawa 1969.
J. Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1987.
Historia sztuki. Renesans, Biblioteka Gazety Wyborczej 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: