Kino ostatniej dekady 03-KOD-11FKMDL
Opis treści kształcenia:
- wprowadzenie,
- temat "kościelny" w polskim kinie ostatniej dekady a autorskie strategie Szymowskiej i Smarzowskiego: "W imię..."/"Kler",
- temat "kościelny" w polskim kinie ostatniej dekady (2): pytania o ortodoksję - "Boże Ciało" Jana Komasy,
- strategie pokazywania Holokaustu w kinie polskim ostatniej dekady: "W ciemności"/"Pokłosie"/"Ida"/"Demon",
- apokryficzno-symboliczne kino Andrieja Zwiagincewa: "Elena"/"Niemiłość",
- slow cinema na przykładzie twórczośc Nuriego Bilge Ceylana: "Pewnego razu w Anatolii"/"Zimowy sen",
- gry z kiczem i obsesje Paola Sorrentina: "Wielkie piękno"/"Młodość",
- dystopijny świat Yorgosa Lanthimosa: "Lobster"/"Zabicie świętego jelenia",
- opiekuńcze państwo dobrobytu? Społeczne kino Thomasa Vinterbega: "Komuna"/"Na rauszu",
- przemoc seksualna na ekranie a doświadczenie traumatyczne: "Elle"/"Królowa Kier",
- bohater - seryjny zabójca (a kwestia obsceniczności): "Dom, który zbudował Jack"/"Złota rękawiczka",
- z zagadnień kina biograficznego: "Lato"/"Ostatnia rodzina"/"Van Gogh. U bram Wieczności".
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna najważniejsze dokonania filmowe ostatnej dekady oraz samodzielnie pogłębia wiedzę i rozwija własne zainteresowania dotyczące kina najnowszego,
- potrafi w sposób uargumentowany określić problematykę filmu oraz przedstawić własną ocenę jego wartosci artystycznej, uwzględniając dostępną literaturę (recenzje, teksty naukowe) na jego temat,
- przygotować wprawkę pisemną bądź wystąpienie ustne i multimedialne dotyczące wybranego zagadnienia związanego z kinem ostatnej dekady,
- ma świadomość bogactwa i różnorodności najnowszej sztuki filmowej, którą chce poznawać w wielu jej przejawach,
- rozwijać własne upodobania filmowe przez śledzenie i analizowanie interesujących go dokonań w kinie najnowszym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/studentka aktywnie uczestniczy w zajęciach. Dysponuje wiedzą z zakresu kina światowego ostatniej dekady. Dokonuje pogłębionej analizy filmu z dużą swobodą, wykorzystując wiedzę zdobytą na zajęciach i poza nimi. Potrafi scharakteryzować i sproblematyzować twórczość reżyserów omawianych na zajęciach na tle kinematografii danego kraju. Poprawnie komponuje wypowiedź pisemną.
dobry plus (+db; 4,5): student/studentka aktywnie uczestniczy w zajęciach. Dysponuje wiedzą z zakresu kina światowego ostatniej dekady niewykraczającą poza materiał i wiedzę prezentowaną w ramach zajęć, potrafi przeprowadzić analizę filmową w oparciu pozyskaną o wiedzę. Poprawnie komponuje wypowiedź pisemną.
dobry (db; 4,0): student/studentka dysponuje wiedzą z zakresu kina światowego ostatniej dekady niewykraczającą poza materiał i wiedzę prezentowaną w ramach zajęć. Potrafi przeprowadzić analizę filmową w oparciu o pozyskaną wiedzę.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka dysponuje podstawową wiedzą z zakresu kinematografii światowej ostatniej dekady. Potrafi przeprowadzić prostą analizę filmową w oparciu o pozyskaną wiedzę.
dostateczny (dst; 3,0): student/studentka dysponuje powierzchowną wiedzą z zakresu kinematografii światowej ostatniej dekady. Potrafi przeprowadzić prostą analizę filmową w oparciu o pozyskaną wiedzę.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/studentka nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- pisemne kolokwium zaliczeniowe,
- odpowiedź ustna.
Literatura
Zalecana literatura:
Austin Thomas, Benefaction, processing, exclusion: documentary representations of refugees and migrants in Fortress Europe, „Studies in European Cinema” 2019, Vol. 16, No. 3, Pp. 250–265.
Bauman Zygmunt, Nowoczesność i Zagłada, przeł. F. Jaszuński, Warszawa 1992.
Będkowski Leszek, Postaci duchowieństwa w teledysku do piosenki Pismo i filmie Kler: retoryczność (perswazyjność) utworów Wojciecha Smarzowskiego w kontekście dyskursu potoczności, [w:] Postać w kulturze wizualnej. Tom 5: Postacie, światy, fikcje, red. A. Krawczyk-Łaskarzewska, A. Naruszewicz-Duchlińska, Olsztyn 2019.
Durys Elżbieta, “You want the truth? How do you know you won’t choke on it?”: the issue of memory in Aftermath, [w:] Cultural Studies Approaches in the Study of Eastern European Cinema. Spaces, Bodies, Memories, ed. by A. Virginas, Cambridge 2016.
Fiuk Ewa, Inicjacje, tożsamość, pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków, Wrocław 2012.
Jaszewska Dagmara, Film jako medium (nie)obecności Boga. Ukryta teologia w „Niemiłości” Andrieja Zwiagincewa, [w:] „Kultura – Media – Teologia” 2018 nr 31, s. 39–57.
Kołos Sylwia, Film biograficzny – gatunek progresywny. Geneza, genologia, strategie narracyjne, Wielka Nieszawka Polska 2015.
Konefał Sebastian Jakub, Opowieści smartfonowe: strategie autorskie w filmach Rubena Östlunda, „Kwartalnik Filmowy” 2018, nr 101–102, s. 144–164.
Marzec Andrzej, Martwy język greckiej „Nowej Fali”, „Estetyka i Krytyka” 2017, nr 2, s. 143–154.
Podsiadło Magdalena, Wiek klęski. Kino Wojciecha Smarzowskiego, „Ekrany” 2016, nr 6.
Rzewuski Paweł, Diabeł i seryjni mordercy: rzecz o niebanalności zła, "Kultura Popularna" 2015, nr 2 (44), s. 138-144.
Skaff Sheila, „Ida” w Ameryce. Estetyka, tożsamość i artyzm w antyfilmie, „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 95, s. 213-218.
Stańczyk Marta, Czas w kinie. Doświadczenie temporalne w slow cinema, Kraków 2019.
Stelmach Miłosz, Jorgos Lantimos. reguły gry, “Ekrany” 2015, nr 06, s. 40-43.
Tes Urszula, Symbolika Wygnania Andrieja Zwiagincewa — konteksty religijne i malarskie, [w:] Wobec metafizyki. Filozofia-sztuka-film, Kraków 2012.
Thorsen Nils, Lars von Trier. Życie, filmy, fobie geniusza, Wrocław 2016.
Woroch Adrianna, Kicz i piękno w twórczości Paola Sorrentina, Siemianowice Śląskie 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: