Kulturowe metamorfozy ciała 03-KMC-31WDL
Konteksty filozoficzne, obyczajowe, estetyczne historii ciała w kulturze europejskiej. Dualizm duszy i ciała i jego konsekwencje. (Platon, filozofia scholastyczna, Kartezjusz)
Ciało człowieka w świadomości epok dawnych. Świadectwa kultury: ustalone w tradycji sposoby przedstawiania ciała w sztuce (malarstwo, rzeźba, literatura, taniec, teatr). Idea „ciała” i idea „przedstawienia”.
Natura ciała, ruchu i tożsamości w kontekście zagadnień „ciała przedstawiającego”. Aktor i jego ciało.
Współczesne filozoficzne koncepcje podmiotowości i „ucieleśnienia” (od fenomenologii do somaestetyki)
Stylistyka i estetyka ciała w analizie tańca. Ciało w teatrze tańca i teatrze fizycznym.
Miłość – mit metafizyczny i mit kulturowy. Androgyne, Tristan, Don Juan
Ciało w kulturze konsumpcyjnej – ciało ponowoczesne. Mity związane z ciałem
Poza ciałem. Czy podmiotowość możliwa jest poza ciałem. Człowiek i technologia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
-Wskazać podstawowe obszary reorientacji poglądów na formacyjną rolę ciała w tworzeniu i ocenie sztuki
-Wymienić i scharakteryzować główne koncepcje cielesności i podmiotowości
-Zastosować kategorie związane z ciałem do estetyki teatru współczesnego
-Wskazać charakterystyczne dla kultury masowej procesy zarządzania ciałem; rozpoznać obszary wykluczeń
-Rozpoznawać w dyskursach „cielesnych” różne porządki refleksji nad człowiekiem współczesnym
Kryteria oceniania
Ocena aktywności na zajęciach, przygotowania, umiejętności formułowania wniosków
Ocena umiejętności pracy z tekstem
Ocena orientacji w kulturze teatralnej i umiejętności analizy spektaklu
Umiejętność doboru lektur i oceny zjawisk rzeczywistości kulturowej
Literatura
Zalecana literatura:
Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Wstęp i redakcja M. Szpakowska, UW Warszawa 2008
M. Mauss: Sposoby posługiwania się ciałem. W: Antropologia kultury, red. A. Mencwel, Warszawa 2005
Z. Bauman, Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, UMK, Toruń 1995.
E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka aktora, Wrocław 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: