Komunikacja międzykulturowa - spec. komunikowanie międzykulturowe 03-KM-12PDL
Główne treści przedmiotu zawierają się w idei zaznajomienia studenta z ogólną teorią kultury, teorią komunikacji i różnic międzykulturowych zarówno w wymiarze ogólnym, jak też możliwie zbliżonym do doświadczeń pokoleniowych i indywidualnych. Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką migracji, wielokulturowości, hybrydyczności kulturowej, pogranicz; wykształcenie umiejętności nazywania i przezwyciężania stereotypów i uprzedzeń, kształtowanie postawy tolerancji; zaznajomienie studenta z mapą etniczną, religijną Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Komunikacja międzykulturowa wiąże się z antropologicznymi i humanistycznymi wymiarem poznawania inności zarówno w sferze literatury, jak też w codziennym życiu i codziennej praktyce kulturowej. W trakcie zajęć nacisk zostaje położony na praktyczny aspekt komunikowania w różnych sytuacjach interpersonalnych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zreferować definicje kultury i pojęcia z nią związane, wypracowane przez nauki humanistyczne i społeczne;
- wyjaśnić przyczyny i wskazać dominanty migracji, różnic kulturowych, uprzedzeń;
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace z zakresu teorii komunikacji i antropologii;
- wskazywać i wyjaśniać funkcje stereotypu, etnoobrazu, socjoobrazu w komunikacji międzykulturowej, a także dyskryminującą rolę stereotypów i uprzedzeń;
- przywołać informacje dotyczące wybranych mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych w Polsce i w Europie;
- czynnie uczestniczyć w zespołowej pracy warsztatowej.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- autoocena;
- ocena aktywności w trakcie zajęć;
- ewaluacja pod koniec zajęć.
Przykładowe zagadnienia na zaliczenie z oceną:
- Co to jest kultura? Proszę podać przynajmniej dwie definicje.
- Co to jest szok kulturowy? Proszę omówić to zjawisko przywołując przypadek Bronisława Malinowskiego.
- Jak powstają stereotypy? Jakie są metody ich przezwyciężania?
- Proszę wymienić i krótko omówić największe mniejszości etniczne w Europie Środkowej.
Praktyki zawodowe
Patrz przedmiot "Praktyki zawodowe".
Literatura
Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Oprac. G. Godlewski, L. Kolankiewicz. Warszawa 2005.
Bakuła Bogusław, Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (zarys problematyki). „Teksty Drugie”, nr 6, 2006.
Griffin EmPodstawy komunikacji społecznej. Tłum. O. Kubińska, W. Kubiński, M. Kacmajor. Gdańsk 2003.
Kielar Barbara Z., Problemy komunikacji międzykulturowej. Warszawa 2000.
Kusio Urszula, Polifonia, dialog i zderzenie kultur: antologia tekstów z komunikacji kulturowej. Toruń 2007.
Mikułowski Pomorski Jerzy, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie. Kraków 1999.
Szopski Marek, Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa 2005.
www.bezuprzedzeń.org
Dokładną listę obowiązujących lektur podaje prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: