Komunikacja literacka w XXI wieku 03-KLW-22PKKDM
1) Dwa modele komunikacji literackiej (kultura druku vs komunikacja elektroniczna).
2) Obiegi wydawnicze i współczesny rynek książki.
3) Życie literackie w internecie.
4) Technologie literatury – wpływ nośnika na przekaz literacki.
5) Kim jest pisarz w Internecie?
6) Blogi i osobiste strony pisarzy jako odpowiedź na wymagania nowoczesnej komunikacji.
7) Interaktywność: odbiorca jako twórca.
8) Przemiany piśmienności i literackości w sieci.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- omówić klasyczny model komunikacji literackiej i umieć odnieść do niego nowe zjawiska komunikacji literackiej w Internecie;
- dostrzegać i charakteryzować wpływ różnych mediów oraz kanałów dystrybucji na specyfikę komunikacji literackiej;
- scharakteryzować najważniejsze zmiany, które zaszły w komunikacji literackiej pod wpływem Internetu i mediów społecznościowych (interaktywność, personalizacja, wielokanałowość, wspólnotowość, autokreacyjność, problem praw autorskich , decentralizacja, wymienność ról nadawczo-odbiorczych itd.);
- scharakteryzować miejsce i status literatury w kulturze konwergencji i multimediów;
- scharakteryzować nowe formy aktywności pisarzy i czytelników;
- wskazać najważniejsze portale internetowe, strony pisarzy, blogi poświęcone literaturze i krytyce literackiej;
- wymienić nowe gatunki literatury w Internecie i widzieć ich związek z innymi sztukami (gry komputerowe, filmy);
- dostrzegać i rozumieć zjawiska literackie w kontekście dynamicznego modelu kultury XXI wieku, z uwzględnieniem uwarunkowań socjologicznych, rynkowych i technologicznych (hipertekstowość, interaktywność, nawigowalność, jednorazowość itp.).
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne, egzamin ustny (opcjonalnie).
Literatura
Espen J. Aarseth, Cybertekst: Perspektywy literatury ergodycznej, przeł. D. Sikora, M. Pisarski, „Techsty”
http://www.techsty.art.pl/magazyn2/artykuly/aarseth_cybertekst.html
D. Barney, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008
M. Amerika, Hypertextual Consciousness, Świadomość hipertekstualna 1.0, tłum. M. Pisarski http://www.techsty.art.pl/amerika/dynamic.html
P. Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007.
B. Bodzioch-Bryła, G. Pieruszewska-Kobiela, A. Regiewicz, Literatura – nowe media. Homo irretitus w kultuze literackiej XX i XXI wieku, Toruń 2015.
J. D. Bolter, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst, remediacja druku, przeł. A. Małecka i M. Tabaczyński, Kraków-Bydgoszcz 2014.
J. Yellowlees Douglas The End of Books – Or Books without End? Reading Interactive Narratives, Michigan 2000.
U. Eco, Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, Warszawa 1996.
M. Fliciak, Wirtualny plac zabaw, Warszawa 2006.
Ł. Gołębiewski, E-book/book. Szerokopasmowa kultura, Warszawa 2009.
Ł. Gołębiewski, Gdzie jest czytelnik, Warszawa 2012.
A. Gumkowska (red.), Tekst (w)sieci, t. 2, Warszawa 2009.
A. Gwóźdź, Intermedialność w kulturze końca XX wieku, Białystok 1998.
N. Katherine Hayles, Electronic Literature: New Horizons for the Literary, Notre Dame 2008
Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, Kraków 2011.
M. Janusiewicz, Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu, Kraków 2013.
H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.
Michał Koza, Czy znasz ten mem? Pragmatyka i polityka internetowych wspólnot interpretacyjnych
https://www.academia.edu/16473628/Czy_znasz_ten_mem_Pragmatyka_i_polityka_internetowych_wsp%C3%B3lnot_interpretacyjnych
P. Marecki (red.), Liternet. Literatura i Internet, Kraków 2002.
P. Marecki (red.), Liternet.pl, Kraków 2003.
M. Maryl, Moderatorzy i amatorzy. Nowe instytucje życia literackiego w sieci
M. Maryl, Technologie literatury. wpływ nośnika na formę i funkcje przekazów literackich, „Pamiętnik Literacki” 2010, z. 2.
M. Maryl, Literatura i e-społeczeństwo, „Teksty Drugie” 2012, nr 6.
A. Nasiłowska, Manifest kreatywnych, „Teksty Drugie” 2012, nr 6.
Od Joyce’a do liberatury. Szkice o architekturze słowa, pod red. K. Bazarnik, Kraków 2002.
M. Maryl, Blog jako „dziennik elektroniczny”. Analiza genologiczna blogów pisarzy, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2013, z 2.
M. Maryl, The Apology of Popular Fiction. Everyday uses of literature in Poland, w: Directions in Empirical Literary Studies, red. S. Zyngier, M. Bortolussi i in., Amsterdam 2008.
M. Maryl, Virtual Communities – Real Readers: New Data in Empirical Studies of Literature w: New Beginnings in the Study of Literature. red. Willie van Peer i Jan Auracher, Cambridge 2008.
M. Maryl, K. Niewiadomski, Blog=książka?, „Przegląd Humanistyczny” 2013, nr 4.
Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, M. Rakoczy, P. Rodak,Warszawa 2014.
K. Olechnicki, Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu, Warszawa 2009.
J. W. Rettberg, Blogowanie, Warszawa 2012.
M. Rychlewski, Książka jako towar, książka jako znak. Studia z socjologii literatury, Gdańsk 2013.
P. Sitarski Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Rabid, Kraków 2002
D. Ulicka, Tekst (w) sieci, t. 1, Warszawa 2009.
E. Szczęsna (red.), Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, Kraków 2015.
M. Świtała, Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: