Konwersatorium z serbskiej literatury współczesnej 03-KLS-11SCDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych dzieł współczesnej literatury serbskiej, dostępnych w przekładzie na język polski,
- prezentacja kierunków rozwoju serbskiej literatury współczesnej w odniesieniu do specyfiki regionu południowosłowiańskiego, bałkańskiego i środkowoeuropejskiego oraz procesu historycznoliterackiego,
- prezentacja na poziomie podstawowym wiedzy o literaturze, kulturze oraz historii Jugosławii, Serbii i Europy w szczególności po drugiej wojnie światowe,
- prezentacja na poziomie podstawowym sylwetek współczesnych pisarzy kraju w kontekście kulturowym, społecznym i politycznym omawianego okresu,
- analiza i interpretacja wybranych dzieł literackich i ich powiązanie z głównymi prądami literatury i kultury europejskiej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać najważniejsze prądy, zjawiska, reprezentantów współczesnej literatury serbskiej; potrafi je zaprezentować i przedstawić w ujęciu typologicznym,
- potrafi na poziomie podstawowym te zjawiska powiązać z tradycjami, historią kraju, wyjaśnić, zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki,
- posiada umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście historycznoliterackim, historycznym, artystycznym i filozoficznym,
- potrafi modyfikować zdobytą wiedzę, budować na poziomie podstawowym ujęcia uogólniające; potrafi ilustrować rozważania ogólne przykładami z literatury i kultury,
- posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań przykładami z twórczości poszczególnych autorów i autorek,
- potrafi omówić i kategoryzować określone zjawiska literatury serbskiej i powiązać je z analogicznymi w innych literaturach europejskich; posiada umiejętność porównywania zjawisk literackich i kulturowych, zaprezentować w szerszych kontekstach teoretycznoliterackich, historycznych, politycznych,
- potrafi wyjaśnić specyfikę współczesnej literatury serbskiej na tle najważniejszych wydarzeń politycznych i społecznych z drugiej połowy XX wieku i początku XXI wieku (rozpad Jugosławii, utworzenie państw narodowych, kontekst regionalny, kontekst językowy).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych tekstów literackich, znajomość tekstów krytycznych związanych z tematyką, umiejętność powiązania treści dzieła z życiorysem autora, odniesienie do kontekstu pozaliterackiego, bardzo dobra umiejętność analizy dzieła, samodzielność myślenia i oceniania faktów, bardzo dobrze przygotowana prezentacja indywidualna.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Todorova Maria, Bałkany wyobrażone, przeł. Piotr Szymor i magdalena Budzinska, Wołowiec 2008.
Koch Magdalena, My i Oni, Swój i Obcy: Bałkany XX wieku z perspektywy kolonialnej i postkolonialnej, „Porównania”, nr. 6/2009, s. 75-93.
Ślawska Magdalena, Proza autobiograficzna pokolenia jugonostalgików, Wrocław 2013.
Chaszczewicz-Rydel Marta, Obrazy Bałkanów. Mity, stereotypy, nowa imagologia, Wrocław 2013.
Karl-Markus Gauß, Umierający Europejczycy, Wołowiec 2007 (rozdział o Żydach sefardyjskich)
Ivan Čolović, Bałkany – terror kultury, przeł. Magdalena Petryńska, Wołowiec 2007.
Duda Maciej, Polskie Bałkany. Proza postjugosłowiańska w kontekście feministycznym, genderowym i postkolonialnym. Recepcja polska, Kraków 2013.
Taczyńska Katarzyna, Dowcip trwający dwa i pół roku. Obraz Nagiej Wyspy w serbskim dyskursie literackim i historycznym końca XX i początku XXI wieku, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: