Konwersatorium z chorwackiej literatury współczesnej 03-KLC-11CSDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- rezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych dzieł literatury współczesnej kraju wybranej specjalizacji w przekładzie na język polski; ukazanie najważniejszych zjawisk i kierunków rozwoju,
- prezentacja na poziomie podstawowym poszczególnych tradycji literackich budujących kulturę bałkańską; ukazanie najważniejszych elementów tych tradycji,
- prezentacja na poziomie podstawowym sylwetek współczesnych pisarzy kraju wybranej specjalizacji, ukazanie związków między życiorysem a kontekstem kulturowym, społecznym i politycznym dzieła literackiego,
- analiza i interpretacja wybranych dzieł literackich i ich powiązanie z głównymi prądami estetycznymi i filozoficznymi literatury europejskiej,
- przedstawienie omawianych zjawisk i kontekstów kulturowych na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych na Bałkanach z uwzględnieniem kontekstu europejskiego,
- prezentacja omawianych zjawisk i kontekstów kultury bałkańskiej w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi obszarami kultury i sztuki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać główne zjawiska, tradycje i konteksty z zakresu wiedzy o literaturze; potrafi je zaprezentować i przedstawić w ujęciu typologicznym,
- potrafi w sposób podstawowy te zjawiska, tradycje i konteksty powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować,
- posiada umiejętność budowania syntezy kulturowej i teoretycznoliterackiej, odnajdywania zjawisk i odniesień w tekstach kultury, ilustrowania rozważań ogólnych przykładami z literatury i kultury,
- potrafi kategoryzować, kontekstualizować, zaklasyfikować określone zjawiska literatur krajów byłej Jugosławii i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w innych literaturach europejskich,
- potrafi kompilować zdobytą na ćwiczeniach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować zjawiska literatury kraju specjalizacji w odniesieniu do innych literatur,
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich i kulturowych, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji teoretycznoliterackich, historycznych, politycznych, kulturowych, ideologicznych,
- potrafi analizować, interpretować i samodzielnie oceniać teksty literatury współczesnej, a także teksty naukowe.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Literatura
Zalecana literatura
J. Kornhauser, Współczesna proza jugosłowiańska (1914-1970), Kraków 1980.
J. Wierzbicki, Pożegnanie z Jugosławią. Szkice i portrety literackie, Warszawa 1992.
G. Łatuszyński, W świecie wyklętych. Szkice o literaturze serbskiej i chorwackiej, Oficyna Wydawnicza „Agawa”, 1997.
M. Dąbrowska-Partyka, Świadectwa i mistyfikacje. Przed i po Jugosławii, Kraków 2003.
M. Dyras, W poszukiwaniu prawdy. „Nowa serbska proza” na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, Kraków 2000.
B. Czapik-Lityńska, (Post)modernistyczne konteksty twórczości Dubravki Ugrešić, [w:] Nasza środkowoeuropejska ars combinatoria, red. K. Pieniążek-Marković, G. Rem, B. Zieliński, Poznań 2007, s. 201-212.
G. Crnković, Vladimira Arsenijevicia „Pod pokładem”. Zadziwiający bohaterowie i wyzwania serbskiej transformacji, [w:] Literatury słowiańskie po roku 1989. T I Transformacja, red. H. Janaszek-Ivaničkova, Warszawa 2005, s. 222-229.
E. Kazaz, Pisanie o wojnie, [w:] Literatury słowiańskie po roku 1989. T I Transformacja, red. H. Janaszek-Ivaničkova, Warszawa 2005, s. 180-195.
Literatury słowiańskie po roku 1989, tom II – Feminizm, pod. red. E. Kraskowskiej, Poznań 2005.
Prywatne/publiczne. Gatunki pisarstwa kobiecego, pod. red. I. Iwasiów, Szczecin 2008.
J. Culler, Teoria literatury, [Krytyka feministyczna], Warszawa 1998.
M. Dyras, Ciało cierpiące i upokorzone. Doświadczenie cielesności i projekt kobiecości niemęskocentrycznej w prozie i eseistyce Slavenki Drakulić, Dubravki Ugrešić i Vedrany Rudan, [w:], Wielkie tematy kultury w literaturach słowiańskich, T 9 Ciało, red A. Matusiak, M. Koch, Wrocław 2011, s. 181-188.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: