Krąg literatury bizantyńskiej 03-KLB-21BADL
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie podstawowym sylwetek słynnych myślicieli, pisarzy oraz artystów bizantyńskich; ekspozycja arcydzieł literatury bizantyńskiej oraz kulturowych idei, motywów, tematów wraz ze wskazaniem ich kontekstowej funkcji i odniesień do przestrzeni słowiańskich Bałkanów,
- prezentacja na poziomie podstawowym specyfiki języka liturgicznego i literackiego w Bizancjum; ukazanie problematyki językowego, literackiego, kulturowego obrazu dawnego świata i społeczeństwa; ekspozycja wielopłaszczyznowości językowej literatury bizantyńskiej (np. kwestii diglossii),
- prezentacja na poziomie podstawowym stanu zachowania bizantyńskich zabytków literackich; charakterystyka tradycji rękopiśmiennej (podstawowe informacje z zakresu paleografii oraz kodykologii); identyfikacja problemów badawczych związanych z literaturą i kulturą bizantyńską ze szczególnym uwzględnieniem roli współczesnych edycji krytycznych oraz ich wpływu na badanie dawnych literatur i kultur słowiańskich na Bałkanach,
- przedstawienie na poziomie podstawowym wybranych zjawisk literackich i artefaktów kulturowych na tle wydarzeń historycznych, idei politycznych i w odniesieniu do systemu społecznego na terenie bizantyńskim i na szerszym – europejskim, w tym też słowiańskim obszarze
- ukazanie na poziomie podstawowym wpływu literatury i kultury bizantyńskiej na literatury i kultury słowiańskie np. na płaszczyźnie religijno-państwowej, społeczno-kulturowej, genologicznej, ideowej, ideologicznej itd.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi przedstawić sylwetki wybitnych bizantyńskich myślicieli, pisarzy i artystów oraz ich dzieła; omówić literacką i kulturową spuściznę jako istotny kontekst dla literackiej i kulturowej przestrzeni słowiańskich Bałkanów,
- potrafi zaprezentować specyfikę, kulturowe aspekty i funkcje języka liturgicznego, literackiego w Bizancjum na tle wybranych zagadnień odzwierciedlających się w twórczości literackiej i modelu kultury bizantyńskiej; odnieść tę problematykę do językowej, literackiej i kulturowej przestrzeni słowiańskich i niesłowiańskich Bałkanów,
- posiada umiejętność opisywania literatury i kultury bizantyńskiej, jej faz rozwojowych oraz najważniejszych tradycji; definiowania jej w szerokim nurcie dziedzictwa europejskiego, w tym też w strumieniu adaptacji na słowiańskich Bałkanach,
- potrafi przedstawić znaczenie literatury i kultury bizantyńskiej w aspekcie historycznym, politycznym oraz społecznym; zdefiniować np. autorytet intelektualisty, rolę mecenatu państwowego, istotę systemu teokratycznego itd.; a także odnieść wybrane konstrukty do literackiej i kulturowej przestrzeni słowiańskich Bałkanów,
- posiada umiejętność ukazania przestrzeni wpływu i interferencji literatury i kultury bizantyńskiej oraz literatur i kultur słowiańskich Bałkanów.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość ogólnej specyfiki literatury i kultury bizantyńskiej oraz umiejętność odniesienia spuścizny bizantyńskiej do literackiej i kulturowej przestrzeni słowiańskiej na Bałkanach.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat literatury i kultury bizantyńskiej, słabsza umiejętność odniesienia spuścizny bizantyńskiej do literackiej i kulturowej przestrzeni słowiańskiej na Bałkanach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w literaturze i kulturze bizantyńskiej, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat literatury i kultury bizantyńskiej.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niedostateczny poziom wiedzy w zakresie znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w literaturze i kulturze bizantyńskiej; brak umiejętności odniesienia spuścizny bizantyńskiej do literackiej i kulturowej przestrzeni słowiańskiej na Bałkanach.
Kryteria oceniania:
- adekwatność odpowiedzi na zadane pytanie z właściwą argumentacją źródłową,
- umiejętność powołania się na czytane teksty literackie,
- umiejętność wyrażania sądów wartościujących,
- obecność na zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
O. Jurewicz: Historia literatury bizantyńskiej. Wrocław 1984.
Encyklopedia kultury bizantyńskiej, red. O. Jurewicz, Warszawa 2002.
G. Ostrogorski, Dzieje Bizancjum, Warszawa 2008.
B. Tatakis, Filozofia bizantyńska, przeł. S. Tokariew, Kraków 2012.
J. Meyendorff, Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 1984.
J. Kłosińska, Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975.
S. Runciman, Teokracja bizantyjska, przeł. M. Różycka-Paoletti, Katowice 2008.
Prokopiusz z Cezarei, Historia sekretna. Warszawa 1977.
Pozostałe teksty źródłowe są przygotowywane przez prowadzącą zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: