Komparatystyka literacka 03-KL-21SMDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- zwierzęta w literaturze antycznej i późniejszej,
- czy Camus wymyślił swoją dżumę? (Tukidydes, Sofokles i Boccaccio),
- Romeo i Julia oraz ich antyczne wzorce (Owidiusz i Szekspir),
- wędrówka jako inicjacja i samopoznanie (Odyseusz, Edyp i Don Kichot),
- Owidiusza "Heroidy" jako wzorce (Owidiusz i de Laclos),
- elementy korespondencji sztuki i literatury,
- prawda i kłamstwo w literaturze ("Filoktet" i "Dzika kaczka"),
- dzień i noc i ich poetyka (Wergiliusz i Celine).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- biegle zna i rozumie zasady czytania tekstów nowożytnych w odniesieniu do dzieł antycznych i ich wzajemnych związków ideowo-treściowych,
- bardzo dobrze zna i rozumie terminologię komparatystyczną oraz metodologię badania zależności i wpływów literackich na przestrzeni epok,
- biegle umie korzystać z lektury przekładu literatury antycznej: łacińskiej i greckiej,
- zna i umie dogłębnie zanalizować wybrane problemy poruszane przez antycznych myślicieli i pisarzy, które pojawiają się później w różnych kontekstach kulturowych,
- dobrze rozumie kwestie recepcji kultury i literatury w świecie śródziemnomorskim, także dzisiejszym,
- potrafi podać teksty nowożytne, i wymienić i przedyskutować na ich podstawie zagadnienia, które są obecne u różnych twórców i z różnym odcieniem znaczeniowym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): biegle potrafi analizować teksty literatury nowożytnej w kontekście odniesień do kultury antycznej Grecji i Rzymu.
dobry plus (+db; 4,5): biegle, choć z pewnymi uchybieniami potrafi analizować teksty literatury nowożytnej w kontekście odniesień do kultury antycznej Grecji i Rzymu.
dobry (db; 4,0): dobrze potrafi analizować teksty literatury nowożytnej w kontekście odniesień do kultury antycznej Grecji i Rzymu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): potrafi z pewną pomocą analizować teksty literatury nowożytnej w kontekście odniesień do kultury antycznej Grecji i Rzymu.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająco potrafi analizować teksty literatury nowożytnej w kontekście odniesień do kultury antycznej Grecji i Rzymu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająco, z licznymi brakami i błędami, próbuje analizować teksty literatury nowożytnej w kontekście odniesień do kultury antycznej Grecji i Rzymu.
Literatura
Zostanie podana na pierwszych zajęciach i potem sukcesywnie przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: