Kategorie kultury europejskiej 03-KKE-21SMDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- kultura - próba zdefiniowania; kultura a cywilizacja, podziały kultury; nauka o kulturze,
- fundamenty kultury europejskiej,
- ciągłość i zmiana w kulturze europejskiej,
- podważanie paradygmatu kutury europejskiej w XX i XXI wieku,
- warunki czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym.
W cyklu 2020/SZ:
Przedmiot: Kategorie kultury europejskiej (wykład) Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość: Formy i metody e-oceny: Inne uwagi związane z kształceniem na odległość: Część materiałów do zajęć i lektur będzie wysyłana bezpośrednio do studentów, którzy są zobowiązani do samodzielnego zapoznania się z nimi |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozpoznaje w zjawiskach kulturowych istotne komponenty długiego trwania i odróżnia je od zjawisk incydentalnych,
- dostrzega we współczesnej kulturze kontynuację i zmianę (synchronię i diachronię),
- zna i definiuje różne pojęcia kultury,
- świadomie i trafnie posługuje się terminologią specjalistyczną,
- krytycznie waloryzuje dorobek kulturowy poszczególnych epok ze szczególnym uwzględnieniem antyku grecko-rzymskiego,
- czynnie i świadomie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów omawianych na zajęciach, krytyczna i samodzielna ocena zjawisk kulturowych, bardzo dobra znajomość literatury przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość problemów omawianych na zajęciach, krytyczna i w większości samodzielna ocena zjawisk kulturowych, dobra znajomość literatury przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość problemów omawianych na zajęciach, na ogół krytyczna i częściowo samodzielna ocena zjawisk kulturowych, podstawowa znajomość literatury przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość problemów omawianych na zajęciach, brak krytycznej oceny, jednak z elementami samodzielności zjawisk kulturowych, podstawowa znajomość literatury przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość problemów omawianych na zajęciach, brak krytycznej i samodzielnej oceny zjawisk kulturowych, nieznajomość literatury przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- wiedza i umiejętności zaprezentowane na egzaminie ustnym,
- odpowiedzi oceniane są w skali standardowej (2-5),
- warunkiem uzyskania zaliczenia jest opanowanie materiału na poziomie dostatecznym.
Literatura
Zalecana literatura:
Lista ma charakter orientacyjny. Dobór lektur może zmieniać się w każdym cyklu nauczania.
Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, wyb., przedm. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.
Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, wyb., przedm. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2004.
A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona (wiele wydań).
A. Kłoskowska, Socjologia kultury, Warszawa 1983.
G. Minois, Historia starości : od antyku do renesansu, Warszawa-Gdańsk 1995.
Z. Mitosek, Teorie badań literackich (wiele wydań).
José Ortega y Gasset, Bunt mas; przeł. P. Niklewicz., Warszawa 2006.
K. Pomian, Europa i jej narody (wiele wydań).
P. Rietbergen, Europa : dzieje kultury, Warszawa 2001.
S. Stabryła, Hellada i Roma w Polsce Ludowej: recepcja antyku w literaturze polskiej w latach 1945-1975, Warszawa 1983.
S. Stabryła, Hellada i Roma : recepcja antyku w literaturze polskiej w latach 1976-1990, Kraków 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: