Kino innych kontynentów: Konflikt izraelsko-palestyński we współczesnym kinie Bliskiego Wschodu 03-KIP-21FKMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedstawienie najważniejszych informacji na temat powstania państwa Izrael oraz szkicowe omówienie historii konfliktu izraelsko-palestyńskiego,
- omówienie "edukacyjnych" filmów dokumentalnych dotyczących politycznych uwarunkowań konfliktu oraz okupacyjnej polityki Izraela ("1913: Seeds of Conflict" i "Jerusalem...", "The East Side Story"),
- analizy i interpretacje izraelskich i palestyńskich filmów dokumentalnych oraz fabularnychn ukazujących skutki izraelskiego militaryzmu ("Z32", "Byłem tam", "Foxtrot", "5 rozbitych kamer") w kontekście obrazowania wojennej traumy,
- analizy i interpretacje izraelskich i palestyńskich filmów dokumentalnych oraz fabularnych na różne sposoby przedstawiających opór wobec okupacji ziem palestyńskich ("Czas, który pozostał", "5 rozbitych kamer", "Drzewo cytrynowe", "Omar", "Sprawa Sary i Saleema", "Ajami") we właściwych im kontekstach estetycznych (np. kino postkolonialne, kino „z akcentem”, kino gatunkowe),
- konflikt na wesoło - dyskusja na temat komediowych przykładów przedstawiania konfliktu izraelsko-palestyńskiego ("The Wanted 18", "Tel Awiw w ogniu").
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania filmów dokumentalnych i fabularnych przedstawiających konflikt izraelsko-palestyński,
- ma szczegółową wiedzę o kinematografiach izraelskiej i palestyńskiej oraz o rządzących nimi uwarunkowaniach społecznych, politycznych i kulturowych,
- ma pogłębioną wiedzę na temat obrazów konfliktu izraelsko-palestyńskiego w kinie oraz recepcji poszczególnych dzieł na arenie krajowej i międzynarodowej,
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację filmów dokumentalnych i fabularnych przedstawiających konflikt izraelsko-palestyński z uwzględnieniem takich kontekstów przy wykorzystaniu właściwych do tego narzędzi badawczych,
- wykazuje świadomość powinowactwa historycznych i współczesnych losów narodu żydowskiego oraz palestyńskiego z Polską,
- potrafi weryfikować i uzupełniać swoją wiedzę w zakresie kina innych kontynentów, realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się świadomie kształtuje i pielęgnuje własne upodobania kulturalne, zwłaszcza filmowe i literackie, potrafiąc je spożytkować w ramach podejmowanych zadań naukowo-badawczych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu obrazów konfliktu izraelsko-palestyńskiego we współczesnym kinie Bliskiego Wschodu, dokonuje analiz filmowych z dużą swobodą, wykorzystując wiedzę zdobytą poza zajęciami.
dobry plus (+db; 4,5)/dobry (db; 4,0): student dysponuje wiedzą na temat obrazów konfliktu izraelsko-palestyńskiego we współczesnym kinie Bliskiego Wschodu niewykraczającą poza materiał i wiedzę prezentowaną w ramach zajęć, potrafi przeprowadzić poprawną analizę filmową w oparciu pozyskaną wiedzę.
dostateczny plus (+dst; 3,5)/dostateczny (dst; 3,0): student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu obrazów konfliktu izraelsko-palestyńskiego we współczesnym kinie Bliskiego Wschodu, potrafi przeprowadzić prostą analizę filmu w oparciu o pozyskaną wiedzę.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą obrazów konfliktu izraelsko-palestyńskiego we współczesnym kinie Bliskiego Wschodu.
Literatura
Zalecana literatura:
Jerzy Zdanowski, Historia Bliskiego Wschodu, tu: rozdz. Izrael - od powstania państwa do interwencji w Libanie, Wrocław 2010, s. 205-229.
Yaron Shemer, Five Broken Cameras and The Metonymic Sixth Camera. Time, Narrative, And Subjectivities in Emad Burnat and Guy Davidi’s 5 Broken Cameras, [w:] Casting a Giant Shadow. The Transnational Shaping of Israeli Cinema, edited by Rachel S. Harris and Dan Chyutin, s. 175-188.
Yael Ben-Zvi-Morad, Borders In Motion. The Evolution of the Portrayal of The Israeli-Palestinian Conflict In Contemporary Israeli Cinema, [w:] Israeli Cinema. Identities in Motion, edited by Miri Talmon and Yaron Peleg, Austin 2011, s. 276-293.
Kamal Abdel-Malek, The Rhetoric Of Violence Arab-Jewish Encounters In Contemporary Palestinian Literature And Film, New York 2005, s. 9-19.
Shmulik Duvdevani, Raz Yosef, Witnessing The Perpetrator: Testimony And Accountability In Current Israeli Documentary Film, "Continuum: Journal Of Media & Cultural Studies" 2020, vol. 34, no. 2, s. 197–209.
Raya Morag, The Living Body And The Corpse — Israeli Documentary Cinema And The Intifadah, “Journal Of Film And Video” 2008, Vol. 60, No. 3/4, Pp. 3-24.
Emad S. Moussa, Understanding Israel's Normalisation And Masculinisation of Trauma. A Psychosocial Analysis Of Samuel Maoz's Film “Foxtrot”, źródło: https://www.researchgate.net/publication/348168835_Understanding_Israel's_Normalisation_and_Masculinisation_of_Trauma_A_Psychosocial_Analysis_of_Samuel_Maoz's_Film_Foxtrot_2017.
Salam Al-Mahadin, Of Palestine and other things: The spectre of untranslated songs in Elia Suleiman’s The Time that Remains, "Journal of Arab & Muslim Media Research" 2017, vol. 10, no. 1, pp. 25-40.
Paul Drew, Israel/Palestine. Border Representations in Literature and Film, Edinburgh 2020, s. 134-157.
Helga Tawil-Souri, Cinema as the Space to Transgress Palestine’s Territorial Trap, "Middle East Journal Of Culture And Communication" 2014, no. 7, pp. 169-189.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: