Kultura baroku i oświecenia 03-KBO-32SMDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- barok - pojęcia, problem, periodyzacja,
- epoka potrydencka: kontrreformacja i jej kultura,
- barokowa wizja człowieka,
- filozofia i nauki przyrodnicze,
- estetyka baroku,
- główne tematy kultury baroku,
- antyk i mitologia w kulturze baroku,
- humanizm i oświecenie, oświeceniowa humanitas,
- filozofia oświecenia,
- prawo, państwo i społeczeństwo w myśli oświecenia,
- religia oświeconych: deizm, libertynizm, oświecenie chrześcijańskie, religia obywatelska,
- sentymentalizm, klasycyzm, rokoko,
- kategorie estetyczne oświecenia,
- antyk i mitologia w kulturze oświecenia.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie podstawowe kategorie kultury baroku i oświecenia,
- potrafi odnieść podstawowe kategorie kultury baroku i oświecenia do konkretnych dzieł literatury, sztuki, tekstów literatury myślicielskiej i filozoficznej,
- rozumie ciągłość i zmianę kulturową, zwłaszcza w związku z funkcjonowaniem humanizmu i humanitas,
- potrafi przedstawić ewolucję miejsca religii w kulturze i życiu społecznym baroku i oświecenia w związku z przemianami teologicznymi i filozoficznymi,
- potrafi sproblematyzować ciągłość, kontynuację oraz procesualność tradycji klasycznej w baroku i oświeceniu,
- zna i rozumie konstrukcję społeczną epoki baroku i oświecenia i przemiany myśli o niej, również w odniesieniu do myśli antycznej,
- zna przykłady najważniejszych twórców i osiągnięć kultury baroku i oświecenia w Europie.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość treści programowych przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość treści programowych przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość treści programowych przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): ponadzadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze – renesans – barok, red. T. Michałowska, Wrocław 1990 lub następne wydania. Tu hasła: Afekty; Antyk; Arkadia; Arystotelizm; Barok; Figury; Gongoryzm; Humanizm; Imaginacja; Iudicium; Koncept; Kontrreformacja; Lipsjanizm; Literatura a sztuki plastyczne; Manieryzm; Marinizm; Metafora; Mitologia; Neoepikureizm; Neostoicyzm; Poezja „kunsztowna”; Sarmatyzm; Stosowność; Styl – teorie; Symbol. Tragedia; Tragizm.
Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1991 lub następne wydania. Tu hasła: Antyk; Czucie, czułość; Deizm; Filozofia; Fizjokratyzm; Gessneryzm; Gotycyzm; Gust; Imaginacja; Jakobinizm; Klasycyzm; Libertynizm; Mitologia; Natura; Nauka; Osjanizm; Oświecenie; Rokoko; Russoizm; Sarmatyzm; Sentymentalizm; Sternizm; Tradycja literacka; Tragedia; Utopia; Wolterianizm; Youngizm.
Alojzy Sajkowski, Barok, wyd. dowolne – tu wybór tekstów źródłowych.
Zdzisław Libera, Oświecenie, wyd. dowolne – tu wybór tekstów źródłowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: