Krytyczna analiza tekstu - spec. nauczycielska 03-KAT-22ZU
Treści programowe dla przedmiotu:
- znaczenie krytycznej analizy tekstu w rozwoju poznawczym i społecznym ucznia,
- zasady organizowania działań dydaktycznych w zakresie krytycznej analizy tekstu: analiza struktury tekstu, ramy delimitacyjnej, kompozycji, budowy akapitu, rytmu akapitowego, typów wstępów i zakończeń; plan odtwórczy (nominalny, werbalny, w formie pytań); podstawowe sposoby organizacji tekstów: opis, opowiadanie, prezentacja, argumentacja; informacje wyrażone wprost i pośrednio; informacje a sądy i opinie; znaczenie dosłowne, metaforyczne, symboliczne,
- planowanie i organizowanie pracy z lekturą szkolną w cyklu oraz na pojedynczej lekcji,
- skuteczne praktyki pracy z lekturą na lekcji języka polskiego,
- badanie stopnia rozumienia tekstu na lekcji języka polskiego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna zasady przygotowania ucznia do krytycznej analizy tekstu (wyszukiwanie informacji, integracja i interpretacja, refleksja i ocena) na lekcji języka polskiego i umie je stosować w praktyce,
- rozumie, umie uzasadnić wybór i stosuje w praktyce metody organizowania procesu lektury na lekcjach języka polskiego,
- rozumie korzyści wynikające z właściwego organizowania procesu percepcji, rozumienia, analizy, interpretacji i przekształcania tekstu na lekcjach języka polskiego,
- projektuje działania dydaktyczne przydatne w procesie krytycznej analizy tekstu i włącza je do scenariusza lekcji,
- planuje i organizuje proces poznawania tekstu literackiego, naukowego i użytkowego jako cyklu lekcyjnego i pojedynczych działań lekcyjnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
Zalecana literatura:
D. Buehl, Strategie aktywnego czytania, czyli jak efektywnie nauczać i uczyć się, Kraków 2004.
G. Czetwertyńska, A. Grabowska, Zadania tekstowe z komentarzami. Czytanie, w, Umiejętności polskich gimnazjalistów. Pomiar. Wyniki. Zadania testowe z komentarzami, red. M. Federowicz, Warszawa 2008, s. 93-134.
M. Kuziak, S. Rzepczyński, 2007, Jak pisać?, wyd. 6, Bielsko-Biała 2007.
J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać? Od myśli do tekstu, Warszawa 2010.
M.C. Nussbaum, Pedagogika sokratejska. O znaczeniu sporu, w, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, tłum. Ł. Pawłowski, Warszawa 2016, s. 65–96.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: