Kultura antyczna w turystyce - specjalizacja: turystyka kulturowa Śródziemnomorza 03-KAE-12SMDM
Informacje ogólne
1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Kultura antyczna w turystyce
2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-KAE-12SMDM
3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowy (specjalnościowy)
4. Kierunek studiów: Studia Śródziemnomorskie
5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): II stopień
6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki
7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): 1-2
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW): 15 h K
9. Liczba punktów ECTS: 2
10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: Dawid Barbarzak, barbarzak.dawid@gmail.com / dawid.barbarzak@amu.edu.pl
11. Język wykładowy: polski
12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie
II. Informacje szczegółowe
1. Cele zajęć/przedmiotu:
• umiejętność wykorzystywania znajomości języka łacińskiego i kultury antycznej w przewodnictwie turystycznym i świadomym zwiedzaniu
• umiejętność odczytywania odniesień do kultury antycznej w europejskiej sztuce i architekturze
• znajomość przemian w stosunku do materialnego i niematerialnego dziedzictwa antyku w dziejach polskiej i europejskiej turystyki
2. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują):
• podstawowa znajomość języka łacińskiego i kultury antycznej
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu:
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol
EU dla zajęć/przedmiotu
Wprowadzenie. Inskrypcje łacińskie na wybranych zabytkach Rzymu KAT_01, KAT_02
Paleografia w turystyce: inskrypcje łacińskie w poznańskiej katedrze KAT_01
Dziedzictwo antycznego Rzymu w nowożytnym piśmiennictwie podróżnym KAT_03, KAT_04
Literackie i materialne dziedzictwo Neapolu w podróżach nowożytnych KAT_03, KAT_04
Podróże do Rzymu i Neapolu w epoce oświecenia i XIX wieku, oraz ich wpływ na sztukę i architekturę ówczesnej Europy KAT_03, KAT_04
Zabytki antycznej Grecji: z problematyki odkryć, wystawiennictwa i własności KAT_03, KAT_05, KAT_04
Symbolika antyczna w architekturze nowożytnej: na podstawie poznańskiego Ratusza KAT_01, KAT_02
Informacje dodatkowe
1. Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU
Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Dyskusja
Praca z tekstem
Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)
Metoda warsztatowa
…
2. Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU
Kolokwium pisemne
Test
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
…
Nakład pracy studenta i punkty ECTS
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15
Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 15
Czytanie wskazanej literatury 15
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10
…
SUMA GODZIN 55
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów:
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka: Symbole EK dla kierunku studiów
KAT_01 potrafi wykorzystać znajomość języka łacińskiego i kultury antycznej w świadomej turystyce i przewodnictwie turystycznym K_W10, K_W11, K_U08, K_U11, K_K02, K_K07
KAT_02 potrafi odczytywać odniesienia do kultury antycznej w europejskiej sztuce i architekturze K_W10, K_U05
KK_01, K_K04
KAT_03 zna rolę kultury antycznej (materialnej i niematerialnej) w podróżach nowożytnych i współczesnej turystyce KW_10, K_K02
KAT_04 zna wybrane dzieła polskiego i europejskiego piśmiennictwa podróżnego w kontekście stosunku autora i epoki do kultury antycznej
KW_10,
KAT_05 potrafi podjąć dyskusję krytyczną nad problematyką odkryć, własności i wystawiennictwa zabytków antycznych KU_05, KU_12, K_K01, K_K07
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
Literatura
‒ Antologia pamiętników polskich XVI wieku, red. R. Pollak, Wrocław 1966 (fragmenty: Maciej Rywocki, Księgi peregrynackie).
‒ H. Barycz, Podróże polskie do Neapolu w XV-XVIII wieku, w: Spojrzenia w przeszłość polsko-włoską, Wrocław 1965, s. 77-88, 99-102, 110-113, 125-126, 129, 136-139.
‒ M. Beard, J. Henderson, Kultura antyczna, Warszawa 1997, s. 11-56.
‒ J.G. Goethe, Podróż włoska, Warszawa 1980 (fragmenty: Rzym, Neapol, Sycylia).
‒ T. Jakimowicz, Ład kosmosu, ład państwa, ład miasta. Dekoracja sklepienia Sali Renesansowej ratusza, „Kronika Miasta Poznania. W cieniu wieży ratuszowej” 2/2003, s. 84-93
‒ J. Kowalczyk, Fasada ratusza poznańskiego, „Kronika Miasta Poznania. W cieniu wieży ratuszowej” 2/2003, s. 62-68.
‒ R. Piętka, Herakles i Kurcjusz na sklepieniu Sali Renesansowej, „Kronika Miasta Poznania. Ratusz” 2/2004, s. 99-113.
‒ J. Wiesiołowski, Inskrypcje na attyce ratusza, „Kronika Miasta Poznania. Ratusz” 2/2004, s. 394-403.
‒ J. Wiesiołowski, Inskrypcje renesansowe na rynku poznańskim, „Kronika Miasta Poznania. W cieniu wieży ratuszowej” 2/2003, s. 135-152
‒ M. Wrześniak, Włochy w relacjach polskich podróżników z XVI i XVII wieku, „Saeculum Christianum” 12/1, s. 151-162.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: