Język i sztuka słowa 03-JSS-11CSDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedstawienie kompetentnego poziomu orientacji w zakresie różnych środków językowych wraz ze świadomością w zakresie istnienia bogatego rezerwuaru konwencji oraz chwytów retorycznych,
- prezentacja praktycznego zastosowania narzędzi metodologicznych i literaturoznawczych w celu ukazania strategii językowych rządzących różnymi stylami artystycznymi,
- prezentacja na poziomie zaawansowanym wiedzy na temat różnic stylistycznych w obrębie rozmaitych procesów historycznoliterackich,
- prezentacja na poziomie zaawansowanym wiedzy na temat odmian i strategii języka artystycznego w odniesieniu do ogólniejszych kompetencji literaturoznawczych i metodologicznych wraz z pogłębioną świadomością wagi różnych warsztatów filologicznych,
- prezentacja na poziomie zaawansowanym kompetencji analitycznych w optyce narzędzi lingwistycznych,
- przedstawienie poszerzonej refleksji w obszarze filozoficznych aspektów języka,
- prezentacja różnych stanowisk oraz teorii znaku, z naciskiem na znak językowy, w oparciu o kanoniczne ujęcia semiotyczne, strukturalistyczne i poststrukturalistyczne,
- prezentacja najnowszych orientacji dotyczących rewizjonistycznych aspektów języka, zwłaszcza w jego zastosowaniach artystycznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi dokonać samodzielnej analizy stylistycznej tekstu literackiego,
- posiada umiejętność rozpoznania wartości artystycznej analizowanego tekstu literackiego,
- potrafi powiązać analizowany tekst z konwencjami estetycznymi, kompozycyjnymi oraz genologicznymi,
- potrafi dokonać interpretacji tekstu literackiego poprzez umieszczenie go w szerszych kontekstach kulturowych: intertekstualnych, intersemiotycznych bądź interdyscyplinarnych,
- potrafi podjąć krytycznoliteracką refleksję nad tekstem artystycznym i wziąć udział w dyskusji na temat jego cech dystynktywnych,
- jest świadom/a etycznego wymiaru pracy z tekstem literackim oraz towarzyszącymi mu wypowiedziami metaliterackimi,
- potrafi wziąć udział w dyskusji nad tekstem literackim zarówno w macierzystym środowisku literaturoznawczym, jak i w rozszerzonym kontekstualnie obszarze nauk humanistycznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Kryteria oceniania:
- kolokwium (obowiązuje wiedza zdobyta podczas konwersatoriów oraz uzyskana na podstawie lektury wskazanych tekstów),
- zaliczenie pracy pisemnej,
- dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach).
Literatura
Zalecana literatura:
J. Ziomek, Retoryka opisowa, Warszawa 1990.
J. Łotman, Struktura tekstu artystycznego, przeł. A. Tanalska, Warszawa 1984.
R. Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, wstęp K. Kłosiński, Warszawa 2000.
Z zagadnień języka artystycznego, red. J. Bubak, A. Wilkoń, Warszawa 1977.
R. Jakobson, M. Halle, Podstawy języka. Warszawa 1964.
Studia o tropach I, red. T. Dobrzyńska, Warszawa 1988.
Studia o ironii, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1.
Pismo filozofii, prze. B. Banasiak, Kraków 1992.
Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 1-4, oprac. H. Markiewicz, Kraków 1992.
Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: