Język w kulturze popularnej 03-JKP-21PKKDM
1. Realizacja stylu popularnonaukowego w opisie zjawisk społeczno-kulturalnych.
2. Analiza i interpretacja języka wybranych piosenek popularnych polskich wykonawców - od "chodnika" do muzyki zaangażowanej.
3. Lingwistyczne środowisko współczesnego Polaka - teksty i konteksty.
4. Język seriali - budowanie wspólnoty przez komedię obyczajową.
5. Jakim językiem mówią polskie kabarety?
6. Talent show - ulubiony format konsumpcjonisty.
7. Medialny dyskurs o kulturze (na przykładzie programów telewizyjnych)
8. Najważniejsze pytanie: kim są odbiorca i nadawca w kulturze masowej?
9. Powieści serialowe - "Przepis na życie"
10. Język najmłodszych Polaków - filmy animowane.
11. Demokratyzacja języka w popkulturze?
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- definiować podstawowe terminy dotyczące stylizacji, migracji stylistycznej i szeroko pojętej intertekstualności
- wyjaśnić podstawowe aspekty zjawisk kulturowo-społecznych związanych z refleksją nad pragmatyką językową
- objaśnić relacje na osi język – perswazja (manipulacja) - odbiorca
- wyjaśnić pojęcie ikonizacji i stereotypizacji języka
- podjąć próbę krytycznej oceny tekstów niepoprawnych i wykorzystujących agresję językową (w tym z elementami wulgarnymi)
- redagować zróżnicowane teksty modelowe charakterystyczne dla kultury popularnej
- korzystać z narzędzi interpretacyjnych stosowanych w analizie tekstów wysokoartystycznych i wysokohumanistycznych w celu opracowania językowo-kulturowego tekstów o innej charakterystyce jakościowej
- umie charakteryzować język w kategoriach społecznych, komunikacyjnych, wykazując przy tym elementarną wrażliwość na kwestię złożonej zależności między sferą znaczeń a zjawiskiem interpretacji świata za pomocą języka
Kryteria oceniania
Ocena wykonywanych ćwiczeń interpretacyjnych (10%), ocena aktywności na zajęciach (20%), ocena ćwiczeń wykonywanych przez studentów indywidualnie w domu (20%), ocena eseju zaliczeniowego (50%).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2010.
K. Ożóg, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, wyd. 3., Rzeszów 2007.
Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: