Język i dialogi w grach 03-JDG-22GRDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do językoznawstwa: definicje języka; działy językoznawstwa; powiązania językoznawstwa z innymi dziedzinami nauki; cechy języka ludzkiego; język jako system; relacje pomiędzy językiem, mową i pismem; dyskurs,
- charakterystyka pogranicznych obszarów badawczych: językoznawstwa i filmoznawstwa oraz językoznawstwa i groznawstwa,
- podstawowe zagadnienia związane z semiotyką: język jako system znaków; rodzaje znaków; trójkąt semiotyczny; znak językowy,
- podstawowe zagadnienia związane z socjolingwistyką: style funkcjonalne; żargony; językowy obraz świata; język a tożsamość; język a ideologia,
- podstawowe zagadnienia związane z pragmatyką: model komunikacji językowej; akty mowy i ich funkcje; zasady konwersatoryjne; implikatury konwersacyjne,
- analiza językoznawcza gier i środowiska graczy: analiza językowych elementów interfejsu i komunikatów w grach; dialog w ujęciu językoznawczym i groznawczym; analiza zabiegów językowo-stylistycznych; język a charakterystyka postaci; język a konwencja gatunkowa; socjolekt graczy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- przywołuje kluczowe wiadomości i przykładowe opracowania z zakresu językoznawstwa medialnego,
- umie rozpoznawać i opisywać zależności zachodzące między językiem i grami wideo oraz językoznawstwem i groznawstwem na różnych poziomach komunikacyjnych: bohater – bohater, gra – gracz, gracz – gracz,
- umie identyfikować i analizować przykłady wybranych zabiegów językowo-stylistycznych (np. sposobów scjentyzacji, archaizacji, socjolektyzacji, brutalizacji, form dowcipu językowego) na podstawie dialogów z gier wideo i innych utworów audiowizualnych, zwłaszcza filmu,
- umie sformułować wypowiedź pisemną na temat wskazanego fragmentu dialogu gry wideo (z wykorzystaniem poznanych pojęć z zakresu językoznawstwa),
- posiada kompetencje do omawiania i rozwiązywania prostych problemów badawczych związanych z tematyką języka i dialogów w grach.
Kryteria oceniania
Warunkami uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu są:
- przygotowywanie się do zajęć (zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz grami) i aktywny w nich udział,
- terminowe wywiązywanie się z zadań domowych,
- terminowe wykonanie czterech zadań problemowych w formie plakatu naukowego oraz omówienie jednego z nich na zajęciach.
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): gruntowna wiedza z zakresu omawianej problematyki i terminologii; bardzo dobrze opanowana umiejętność analizy językoznawczo-groznawczej wybranego fragmentu gry w formie plakatów naukowych (w tym omówienia jednego z nich).
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): wystarczająca znajomość omawianej problematyki i terminologii; dobrze opanowana umiejętność analizy językoznawczo-groznawczej wybranego fragmentu gry w formie plakatów naukowych (w tym omówienia jednego z nich); kilka istotnych braków lub usterek w zakresie odwoływania się do literatury przedmiotu, ewentualne uogólnienia.
dostateczny plus (+dst; 3,5): nikła znajomość omawianej problematyki i terminologii, słabo opanowana umiejętność analizy językoznawczo-groznawczej wybranego fragmentu gry w formie plakatów naukowych (w tym omówienia jednego z nich); rzadkie odwołania do literatury przedmiotu, zbyt duże uogólnienia, uproszczenia lub braki w argumentacji.
dostateczny (dst; 3,0): widoczne nieuporządkowanie w podstawowej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień; liczne niedociągnięcia i/lub rażące w analizie językoznawczo-groznawczej wybranego fragmentu gry w formie plakatów naukowych (w tym omówienia jednego z nich).
niedostateczny (ndst; 2,0): brak znajomości omawianych zagadnień i nabycia nowych umiejętności; również niewywiązywanie się z zadań stanowiących warunek zaliczenia.
Literatura
Literatura obowiązkowa (obowiązują tylko wybrane fragmenty książek):
Bednarek, Monika, 2017. The role of dialogue in fiction. W: Miriam Locher i Andreas H. Jucker. Pragmatics of Fiction. Berlin/New York: de Gruyter Mouton: 129-158.
Coupland, Nikolas, 2007, Style. Language Variation and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.
Culpeper, Jonathan, 2014. Language and Characterisation. People in plays and other texts. London: Routledge.
Ensslin, Astrid i Isabel Balteiro, 2019. Approaches To Videogame Discourse: Lexis, Interaction, Textuality. New York: Bloomsbury Acaemic.
Heritage, Frazer, 2021. Language, Gender and Videogames. Using Corpora to Analyse the Representation of Gender in Fantasy Videogames. Switzerland: Palgrave Macmillan.
Genetti, Carol, 2019. How Languages Work. An Introduction to Language and Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Gee, James Paul, 2015. Unified Discorse Analysis. Language, reality, virtual worlds, and video games. Oxon: Routledge.
Kajszczarek, Dawid, 2022. Linguistic landscape in film works and video games. „Homo Ludens”, 1 (15), 66-79.
Mildorf, Jarmila i Bronwen Thomas, 2017. Dialogue across media. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Nykänen, Elise i Aino Koivisto, 2016. Introduction: Approaches to fictional dialogue. Literary Linguistics 5 (2), 1-14.
Literatura dodatkowa:
Bednarek, Monika, 2010. The language of fictional television. Drama and identity. London: Continuum International Publishing Group.
Piazza, Robert, Monika Bednarek i Fabio Rossi, 2011. Telecinematic Discourse. Approaches to the language of films and television series. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Toolan, Michael, 1985. Analysing fictional dialogue. „Language&Communication”, 5 (3), 193-206.
Kjeldgaard-Christiansen, Jens i Míša Hejná, 2023. The Voices of Game Worlds: A Sociolinguistic Analysis of Disco Elysium. „Games and Culture”, 18(5), 578-597.
Silva Campos, Simone, 2021. Baba Is You: Doing Things With Words. Loading, 14(24), 134–154.
Greg, Smith, 2002. Computer Games Have Words, Too: Dialogue Conventions in Final Fantasy VII. Game Studies: the international journal of computer game research, 2(2).
Szczepankowska, Irena, 2011. Semantyka i pragmatyka językowa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: