Praktyczna nauka języka chorwackiego 03-JC-21CSDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Słownictwo, stylistyka - terminologia specjalistyczna:
- lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej,
- ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu,
- pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych.
2. Słownictwo, stylistyka - terminologia ekonomiczna:
- lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej,
- ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu,
- pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych.
3. Słownictwo, stylistyka - terminologia z dziedziny historii, geografii (turystyki):
- lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej,
- ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu,
- pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych.
4. Słownictwo, stylistyka - terminologia z dziedziny medycyny i nauki:
- lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej,
- ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu,
- pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych.
5. Słownictwo, stylistyka - terminologia z dziedziny polityki i nauk politycznych:
- lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej,
- ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu,
- pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych.
6. Słownictwo, stylistyka - terminologia z dziedziny socjologii i filozofii i pokrewnych nauk humanistycznych:
- lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej,
- ćwiczenie budowania poprawnej wypowedzi z danego zakresu,
- pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych.
7. Synkretyzm mediów artystycznych:
- porównanie dwóch różnych mediów artystycznych (literatura/film),
- pogłębianie wiedzy na temat podstawowych kategorii narracyjnych w dziełach sztuki,
- pogłębianie wiedzy na temat funkcji stylistycznych środków wyrazu w literaturze i filmie,
- pisanie esejów na temat związków i uwarunkowań recepcji i formy, sposobu kształtowania idei artystycznej.
8. Pisanie abstraktów. Redagowanie i korekta:
- ćwiczenie pisania abstraktu pracy magisterskiej lub streszczenia innej pracy naukowej,
- ćwiczenie redagowania i korekty tekstu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się:
- rozumienie: słuchanie; student/ka rozumie dłuższe, rozwinięte wypowiedzi nawet jeśli nie są jasno ustrukturyzowane i gdy związków pomiędzy nimi może się tylko domyślać, gdyż nie są wyraźnie zasygnalizowane; bez większego wysiłku ogląda ze zrozumieniem programy TV i film,
- rozumienie: czytanie; student/ka rozumie nawet bardziej złożone teksty faktograficzne i literackie, potrafiąc rozróżnić ich styl; rozumie artykuły specjalistyczne i dłuższe instrukcje techniczne, nawet jeśli nie dotyczą one bliskiej mu dziedziny,
- mówienie: interakcja; student/ka potrafi wyrażać się relatywnie płynnie bez potrzeby długotrwałego szukania wyrażeń i zastanawiania się; umie używać języka dla celów towarzyskich i zawodowych; potrafi formułować myśli i opinie i uczestniczyć w rozmowie odnosząc się do wypowiedzi innych rozmówców,
- mówienie: budowa wypowiedzi; student/ka umie przedstawić jasny opis złożonych tematów, włączając podtematy, rozwijać poszczególne punkty i kończąc odpowiednią konkluzją,
- pisanie: student/ka potrafi wyrazić swoje myśli w relatywnie dobrze ustrukturyzowanym tekście, przedstawiając swój punkt widzenia/opinię; umie wypowiedzieć się na skomplikowany temat w formie listu, eseju lub sprawozdania, podkreślając najważniejsze dla niego sprawy; potrafi sformułować różnego rodzaje tekstu używając odpowiedniego, osobistego stylu z myślą o odbiorcy,
- fonetyka i fonologia: student/ka opanował zasady, według których zachodzą mniej lub bardziej skomplikowane procesy fonetyczne i potrafi je rozpoznawać nawet w nieznanych mu wcześniej wyrazach i wyrażeniach,
- morfologia: student/ka opanował/a funkcjonowanie poszczególnych zjawisk i procesów gramatycznych, rozpoznaje je w tekście i sam je stosuje,
- składnia: student/ka opanował/a dotychczas poznane zasady funkcjonowania chorwackiej składni oraz został zapoznany z rzadszymi konstrukcjami czasownikowymi (np. za + Infinitiv),
- kompetencja socjokulturowa: student/ka dysponuje relatywnie szeroką wiedzą o sytuacji społeczno-kulturowo-politycznej w Chorwacji rozumie rządzące nią tendencje i nastroje panujące w chorwackim społeczeństwie. Na wypadek gdyby miał potrzebę dalszego pogłębiania swojej wiedzy w tym zakresie, zostaje zaznajomiony z wszelkiego rodzaju źródłami (literatura, Internet, radio, TV, prasa), które pozwolą mu na realizację tej potrzeby.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Kryteria oceniania:
Student dobija potpis:
- ukoliko je redovno prisustvovao nastavi (dozvoljeno je neopravdano izostati s nastave najviše tri puta u jednom semestru, odnosno 8 školskih sati (45’),
- ukoliko je redovno aktivno sudjelovao na satovima vježbi hrvatskog jezika – pripremanjem za sat i redovitim pisanjem domaće zadaće (do kraja godine student mora imati napravljene sve domaće zadaće),
- ukoliko je tijekom semestra pisao sve manje testove koji se provode nakon završene svake veće tematske cjeline te je u prosjeku ostvario 70% točnih odgovora,
- ukoliko je položio test na kraju semestra.
Ispit se sastoji iz pismenog i usmenog dijela.
Kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i wypracowań pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91% bdb).
Literatura
Zalecana literatura:
M. Č. Mikulić: Razgovarajte s nama, FF press, Zagreb, 2011.
Barić, Lončarić, Malić, Pavešić, Peti, Zečević, Zinka: Hrvatska gramatika, Školska knjiga, Zagreb 1997.
Badurina, Marković, Mićanović: Hrvatski pravopis, Matica hrvatska, Zagreb, 2008.
http://pravopis.hr
http://hjp.srce.hr
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: