Praktyczna nauka języka bułgarskiego 03-JB-22BDM
TK_01 Stylistyka: charakterystyka stylu naukowego
• terminologia specjalistyczna
• lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej
• ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu
• pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych. JB_02, JB_03, JB_04, JB_05, JB_08, JB_09
TK_02 Stylistyka: charakterystyka stylu publicystycznego
• zapoznanie się ze specyfiką mediów bułgarskich (prasa, radio, telewizja, internet);
• analiza mechanizmów oddziaływania mediów na publiczność bułgarską, techniki manipulacji, techniki retoryczne - charakterystyka języka
• pisanie tekstów, przygotowanie wywiadu, transformacja wywiadu w artykuł prasowy. JB_01, JB_02, JB_03, JB_04, JB_05, JB_06, JB_07, JB_08, JB_09
TK_03 Słownictwo: terminologia z dziedziny polityki i nauk politycznych:
• charakterystyka państwa i ustroju politycznego w Bułgarii;.
• lektura i analiza tekstu dotyczącego systemu politycznego w Bułgarii;
• dyskusja nad wybraną kwestią dotyczącą bułgarskiego życia społeczno-politycznego. JB_01, JB_02, JB_03, JB_04, JB_05, JB_07, JB_09
TK_04 Stylistyka: charakterystyka stylu urzędowego
• obszary używania stylu urzędowego: prawodawstwo, administracja państwowa, urzędy, dyplomacja;
• charakterystyka językowa;
• pisanie CV, listu motywacyjnego oraz innych dokumentów urzędowych. JB_01, JB_02, JB_03, JB_04, JB_05, JB_06, JB_07, JB_08, JB_09
TK_05 Stylistyka: charakterystyka stylu potocznego
• obszary używania stylu potocznego;
• specyfika językowa;
• rozmowa, dialog, forum internetowe JB_01, JB_02, JB_03, JB_04, JB_05, JB_06, JB_07, JB_08, JB_09
TK_06 Tekst literacki
• figury i tropy;
• koncepty literaturoznawcze i tendencje teoretycznoliterackie;
• lektura krótkich tekstów z zakresu teorii literatury lub krytyki literatury pięknej. JB_02, JB_03, JB_04, JB_05, JB_06, JB_07, JB_08, JB_09
TK_07 Interpretacja i analiza przeczytanych przez studentów wybranych utworów literackich. JB_01, JB_02, JB_03, JB_04, JB_05, JB_06, JB_07, JB_08, JB_09
TK_08 Synkretyzm mediów artystycznych:
• porównanie dwóch różnych mediów artystycznych (literatura / film);
• pogłębianie wiedzy na temat podstawowych kategorii narracyjnych w dziełach sztuki;
• pogłębianie wiedzy na temat funkcji stylistycznych środków wyrazu w literaturze i filmie;
• pisanie esejów na temat związków i uwarunkowań recepcji i formy, sposobu kształtowania idei artystycznej. JB_01, JB_02, JB_03, JB_04, JB_05, JB_06, JB_08, JB_09
TK_09 Prezentacja planowanej pracy magisterskiej samodzielnie przygotowana przez studenta. JB_01, JB_02, JB_03, JB_04, JB_05, JB_06, JB_07, JB_08, JB_09
TK_10 Pisanie abstraktów. Redagowanie i korekta:
• Ćwiczenie pisania abstraktu pracy magisterskiej lub streszczenia innej pracy naukowej;
• Ćwiczenie redagowania i korekty tekstu. JB_01, JB_02, JB_03, JB_04, JB_05, JB_09
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
JB_01 Rozumienie: Słuchanie
Student rozumie dłuższe, rozwinięte wypowiedzi nawet jeśli nie są jasno ustrukturyzowane i gdy związków pomiędzy nimi może się tylko domyślać, gdyż nie są wyraźnie zasygnalizowane. Bez większego wysiłku ogląda ze zrozumieniem programy TV i filmy. K_W02, K_W03, K_W05, K_W06, K_W10, K_W16, K_W17, K_W18, K_W23, K_W24, K_U01, K_U01, K_U05, K_U11, K_U12, K_U13, K_U16, K_U21, K_K02.
JB_02 Rozumienie: Czytanie
Student rozumie nawet bardziej złożone teksty faktograficzne i literackie, potrafiąc rozróżnić ich styl. Rozumie artykuły specjalistyczne i dłuższe instrukcje techniczne, nawet jeśli nie dotyczą one bliskiej mu dziedziny. K_W02, K_W03, K_W05, K_W06, K_W07, K_W10, K_W16, K_W17, K_W18, K_W19, K_W22, K_W23, K_W24, K_U01, K_U05, K_U06, K_U11, K_U12, K_U13, K_U16, K_U21.
JB_03 Mówienie: interakcja
Student potrafi wyrażać się relatywnie płynnie bez potrzeby długotrwałego szukania wyrażeń i zastanawiania się. Umie używać języka dla celów towarzyskich i zawodowych. Potrafi formułować myśli i opinie i uczestniczyć w rozmowie odnosząc się do wypowiedzi innych rozmówców. K_W05, K_W06, K_W10, K_W17, K_W18, K_W22, K_W23, K_W24, K_U01, K_U05, K_U13, K_U17, K_U19, K_U21, K_K02, K_K04, K_K07.
JB_04 Mówienie: budowa wypowiedzi
Student umie przedstawić jasny opis złożonych tematów, włączając pod-tematy, rozwijać poszczególne punkty i kończąc odpowiednią konkluzją. K_W05, K_W06, K_W10, K_W17, K_W18, K_W22, K_W23, K_W24, K_U01, K_U05, K_U17, K_U19, K_U20, K_U21, K_K02, K_K07.
JB_05 Pisanie:
Student potrafi wyrazić swoje myśli w relatywnie dobrze ustrukturyzowanym tekście, przedstawiając swój punkt widzenia/opinię. Umie wypowiedzieć się na skomplikowany temat w formie listu, eseju lub sprawozdania, podkreślając najważnieJBze dla niego sprawy. Potrafi sformułować różnego rodzaje tekstu używając odpowiedniego, osobistego stylu z myślą o odbiorcy. K_W05, K_W06, K_W10, K_W17, K_W18, K_W22, K_W23, K_W24, K_U01, K_U05, K_U06, K_U10, K_U18, K_U19, K_U20, K_U21.
JB_06 Fonetyka i fonologia:
Student opanował zasady, według których zachodzą mniej lub bardziej skomplikowane procesy fonetyczne i potrafi je rozpoznawać nawet w nieznanych mu wcześniej wyrazach i wyrażeniach. K_W02, K_W10, K_W12, K_W13, K_W14, K_W15, K_U01, K_U04.
JB_07 Morfologia:
Student opanował funkcjonowanie poszczególnych zjawisk i procesów gramatycznych, rozpoznaje je w tekście i sam je stosuje. K_W02, K_W10, K_W12, K_W13, K_W14, K_W15, K_U01, K_U04, K_U06, K_U11, K_U21, K_K11.
JB_08 Składnia:
Student opanował dotychczas poznane zasady funkcjonowania bułgarskiej składni oraz został zapoznany z rzadszymi konstrukcjami. K_W02, K_W10, K_W12, K_W13, K_W14, K_U01, K_U04, K_U06, K_U17, K_U18, K_U21.
JB_09 Kompetencja socjokulturowa
Student dysponuje relatywnie szeroką wiedzą o sytuacji społeczno-kulturowo-politycznej w Bułgarii, rozumie rządzące nią tendencje i nastroje panujące w bułgarskim społeczeństwie. Na wypadek gdyby miał potrzebę dalszego pogłębiania swojej wiedzy w tym zakresie, zostaje zaznajomiony z wszelkiego rodzaju źródłami (literatura, Internet, radio, TV, prasa), które pozwolą mu na realizację tej potrzeby. K_W05, K_W06, K_W17, K_W18, K_W19, K_W23, K_W24, K_U05, K_U13, K_U19, K_U21, K_K03, K_K05.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i wypracowań pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91% bdb).
Literatura
• Ел. Хаджиева, А. Ефтимова. Български език като чужд. Стил и жанрови модели. Изд. Д-р Иван Богоров, София, 2008.
• М. Янакиев. Записки по стилистика на българския език. София, 1964.
• В. Бонджолова, М. Илиева, Св. Влайков. Аз говоря български. Български език за чужденци, трета част С. Изд. Фабер, Велико Търново, 2006.
• В. Попова. Стилистичната функция на някои категории думи в художествената литература. София, 1978.
• Н. Георгиев. Анализ на лирическата творба. Просвета, София, 1994.
• Н. Георгиев. Анализационни наблюдения. Шумен, 1993.
• К. Цанков. Учебно помагало за практически занятия по български език. Университетско издателство “Св. св. Кирил и Методий”, Велико Търново, 2007
• П. Пашов. Българска граматика. Изд. къща “Хермес”, Пловдив, 2005
• http://liternet.bg/, http://slovo.bg/.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: