Homer i wczesna epika grecka 03-HWE-12KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- oralność archaicznej literatury greckiej – w odniesieniu do greckiej epiki,
- kwestia Homerowa w badaniach nad epiką grecką – od starożytności do współczesności,
- charakterystyka odmian gatunkowych epiki archaicznej,
- sposób i okoliczności wykonania archaicznej epiki,
- zastosowanie współczesnych nurtów w badaniach literackich do opisu interpretacji archaicznej literatury greckiej,
- podstawowe wątki i motywy obecne w archaicznym eposie i ich Nachleben,
- Homer i Hezjod – charakterystyka zawodu poety,
- grecki epos bohaterski epoki archaicznej – charakterystyka i interpretacja tekstów,
- heroikomiczna muza epoki archaicznej,
- społeczne funkcje epiki greckiej i jej związek z życiem religijnym i obywatelskim.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka umie:
- scharakteryzować najważniejsze cechy poszczególnych odmian epiki uprawianych w epoce archaicznej,
- określić model komunikacji i społeczne funkcjonowanie wczesnej epiki greckiej,
- krytycznie wartościować znaczenie i przydatność różnych perspektyw badawczych w analizie i interpretacji tekstów literackich epoki archaicznej,
- dostrzec związki poezji epickiej a innymi przejawami życia społeczno-kulturalnego archaicznej Grecji i określić wzajemne ich warunkowania,
- scharakteryzować twórczość Homera, Hezjoda i anonimowych twórców epiki archaicznej,
- powiązać pojęcia współczesnego opisu teoretycznoliterackiego z poszczególnymi kategoriami epiki archaicznej,
- stosować metody analizy i interpretacji archaicznych tekstów epickich,
- określić znaczenie eposów archaicznych dla tworzenia paradygmatu genologicznego w rozwoju literatury greckiej epok późniejszych,
- przeprowadzić analizę porównawczą podstawowych odmian epiki archaicznej,
- rozpoznać dosłowne i przenośne znaczenie poszczególnych elementów wewnątrztekstowego świata wykreowanego w utworach Homera, Hezjoda i anonimowych twórców epiki archaicznej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość epiki archaicznej; znacząca umiejętność osadzenia zachowanych zabytków greckiej poezji epickiej w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; bardzo dobra znajomość stanowisk badawczych odnoszących się do poszczególnych kategorii epiki archaicznej; bardzo dobra umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy epickiego dzieła literackiego.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość epiki archaicznej; umiejętność osadzenia zachowanych zabytków greckiej epiki archaicznej w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; dobra znajomość stanowisk badawczych odnoszących się do poszczególnych kategorii epiki archaicznej; dobra umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy epickiego dzieła literackiego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość epiki archaicznej; zadowalająca umiejętność osadzenia zachowanych zabytków greckiej epiki archaicznej w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; zadowalająca znajomość stanowisk badawczych odnoszących się do poszczególnych kategorii epiki archaicznej; zadowalająca umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy epickiego dzieła literackiego.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość epiki archaicznej; podstawowa umiejętność osadzenia zachowanych zabytków greckiej epiki archaicznej w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; podstawowa znajomość stanowisk badawczych odnoszących się do poszczególnych kategorii epiki archaicznej; podstawowa umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy epickiego dzieła literackiego.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość epiki archaicznej; niezadowalająca umiejętność osadzenia zachowanych zabytków greckiej epiki archaicznej w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; niezadowalająca znajomość stanowisk badawczych odnoszących się do poszczególnych kategorii epiki archaicznej; niezadowalająca umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy epickiego dzieła literackiego.
Literatura
Zalecana literatura:
Homer, Iliada, tł. K. Jeżewska, wstęp, opr. J. Łanowski, Wrocław 1972.
Homer, Odyseja, tł. L. Siemieński, wstep, kom. Z. Abramowiczówna, Wrocław 1975 lub tł. Jan Parandowski, Warszawa 1953.
Batrachomyomachia, tł. W. Appel, Toruń 1993.
Hezjod, Narodziny bogów. Prace i dni, Warszawa 1999.
Literatura starożytnej Grecji pod. Red. H. Podbielskiego, Lublin 2005, t. 1, s. 41-231.
Homerika, czyli Żywoty Homera i poematy przypisywane poecie, przełożył. W. Appel, Warszawa 2007.
Dodatkowa lista lektur zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: