Herodot, Tukidydes i inni historycy greccy 03-HTI-22KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- charakterystyka tła historyczno-kulturowego Grecji epoki klasycznej,
- geneza historiografii greckiej,
- charakterystyka prozy historycznej okresu klasycznego,
- różnice w metodzie historycznej poszczególnych autorów,
- różnice w stylu, formie i kompozycji u poszczególnych autorów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- scharakteryzować najważniejsze aspekty literackie utworów greckich tragików,
- dostrzec związki między tragedią epoki klasycznej a innymi przejawami życia społeczno-kulturalnego Grecji tego okresu,
- scharakteryzować twórczość reprezentatywnych przedstawicieli tragedii okresu klasycznego,
- dokonać interpretacji tekstu literackiego uwzględniając kontekst historyczny, gatunkowy, formalny i treściowy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość prozy historiograficznej okresu klasycznego; znacząca umiejętność osadzenia zachowanych zabytków greckiej prozy historiograficznej okresu klasycznego w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; bardzo dobra umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy dzieła literackiego.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0): jak wyżej, w stopniu dobrym;
dostateczny plus (+dst; 3,5): jak wyżej, w stopniu zadowalającym.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, w stopniu podstawowym.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość prozy historiograficznej okresu klasycznego, umiejętność osadzenia zachowanych zabytków greckiej prozy historiograficznej okresu klasycznego w kontekście historycznym i wskazania ich wzajemnych relacji; niezadowalająca umiejętność przeprowadzania wszechstronnej analizy dzieła literackiego.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura Grecji starożytnej pod red. H. Podbielskiego, Lublin 2005, t. 1-2.
Herodot. Dzieje, przekład i opr. S. Hammer, Warszawa 1959.
Ksenofont. Wybór pism, oprac. J. Schneyder, Wrocław 1966.
Tukidydes. Wojna peloponeska, ks. I i VI, przekł. i opr. K. Kumaniecki, Warszawa 1957.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: