Historia teatru i dramatu (średniowiecze - renesans) 03-HTD-12WDL-E
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- wyróżnić i scharakteryzować główne okresy w dziejach teatru europejskiego oraz wyjaśnić zmieniające się funkcje i znaczenie teatru w poszczególnych epokach;
- właściwie stosować specjalistyczną terminologię dotyczącą dzieła teatralnego i dramatycznego;
- omówić dominanty estetyczne i ideowe w teatrze i dramaturgii poszczególnych epok, wskazać i scharakteryzować najważniejszych twórców teatru i dramatu;
- rozpoznać i nazwać gatunki dramatyczne, wskazać poszczególne części dzieła dramatycznego i określić ich funkcje;
- dokonać analizy wskazanych fragmentów dramatu oraz porównać różne ujęcia tego samego motywu lub postaci;
- - posłużyć się tekstem naukowym, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz;
- dokonać analizy i zaproponować interpretację współczesnego dzieła (dramatycznego i teatralnego) odnoszącego się do tradycji teatralnej i dramatycznej;
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest otrzymanie pozytywnej oceny z pracy semestralnej oraz zdanie egzaminu przeprowadzanego w formie pisemnej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
• D. Wiles, Teatr w Rzymie i chrześcijańskiej Europie, [w:] Historia teatru, pod red. J. R. Browna, przeł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999, s. 49-92;
• L. G. Clubb, Teatr włoskiego renesansu, tamże, s. 107-141;
• V. Dixon, Teatr hiszpańskiego renesansu, tamże, s. 142-172;
• P. Thomson, Angielski teatr okresu renesansu i restauracji, tamże, s. 173-219;
• W. D. Howarth, Francuski teatr renesansowy i neoklasyczny, tamże, s. 220-251;
• Schmitt Jean – Claude, Gest w średniowiecznej Europie, tłum. H. Zaremska, Warszawa 2006 (tu rozdział 7: Mowa gestów, s. 265-306);
• M. Berthold, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980 (tu rozdziały: Średniowiecze, s. 182-258; Odrodzenie, s. 267-321);
• T. Michałowska, Formy i nurty życia teatralnego, [w:] tejże, Średniowiecze, wyd. 8, Warszawa 2002, s. 237-253.
• J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1995 (tu rozdziały: Wczesny dramat humanistyczny, s. 91-94; Dramat nieregularny, s. 102-128; Teatr i dramat końca XVI wieku, s. 411-423);
• Słownik literatury staropolskiej, pod red. T. Michałowskiej, Wrocław 1991 (hasła: Teatr, Misterium, Moralitet, Dialog);
• Adamczyk M., Rozważania nad poetyką misterium, „Pamiętnik Literacki” 1972, z. 3;
• Drzewicka A., Skupienie i zabawa. Twórczość dramatyczna w średniowiecznej Francji do końca XIII wieku, Kraków 1998;
• Heers J., Święta głupców i karnawały, przeł. Grażyna Majcher, Warszawa 1995;
• Lewański J., Dramat i średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981;
• Zwierciadło świata. Średniowieczny teatr francuski, red. A. Loba, Gdańsk 2006;
• Piwowarczyk D., Obyczaj rycerski w Polsce późnośredniowiecznej (XIV-XV wiek), Warszawa 2005 (obowiązują wskazane przez prowadzącego fragmenty);
• Bieńkowski T., Teatr i dramat szkół różnowierczych w Polsce, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 1968.
• Kowalczyk J., Sławne theatrum na weselu podkanclerzego Jana Zamoyskiego. Premiera „Odprawy posłów greckich” (1578), „Pamiętnik Teatralny” 1964, z. 3.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: