Historia ruchu wydawniczego XIX i XX wieku - spec. edytorstwo tekstów literackich 03-HRW-11ZUE
Treści programowe dla przedmiotu:
- co było wcześniej, czyli krótki zarys historii książki przed XIX stuleciem,
- rewolucja przemysłowa i jej wpływ na rozwój typografii (analiza najważniejszych wynalazków usprawniających druk książek i czasopism),
- renesans monachijski i początki ruchu bibliofilskiego,
- Walter Crane oraz Stanisław Wyspiański – sylwetki dwóch artystów książki przełomu wieków XIX i XX,
- polskie czasopisma kulturalno-artystyczne – ich rozwój na tle zagranicznych czasopism tego samego typu oraz wpływ na rozwój polskiej typografii,
- wielotorowość typografii początków XX wieku (oficyny bibliofilskie, awangarda),
- technika wytwarzania książki w okresie międzywojennym; nowe techniki ilustracyjne; wydawnictwa; czasopiśmiennictwo; handel książką,
- druga wojna światowa a losy książek i bibliotek; wydawnictwa w okresie PRL-u, księgarstwo, czytelnictwo; ruch wydawniczy, Księgarstwo i nowe techniki drukarskie w ostatnim dwudziestoleciu; przegląd zbiorów dawnej książki w Polsce,
- książka i ruch wydawniczy dzisiaj; dane statystyczne; analiza ciekawszych zjawisk (np. pojawienie się wydawnictw „lilipucich”).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- posługiwać się podstawową terminologią z zakresu bibliologii,
- rozpoznawać oraz oceniać elementy składowe książki, odkrywać łączące je relacje oraz ich wpływ na obraz książki jako całości,
- umiejscowić analizowany obiekt (książkę, bibliotekę) w czasoprzestrzeni i dokonać jego oceny w kontekście zjawisk jemu współczesnych,
- wykorzystać w praktyce posiadaną wiedzę z zakresu historii książki i ruchu wydawniczego XIX i XX wieku,
- prowadzić dialog ze specjalistami z zakresu historii książki i ruchu wydawniczego XIX-XX wieku.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność na wszystkich zajęciach i zdanie egzaminu końcowego na ocenę bardzo dobrą świadczącą o pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dobry plus (+db; 4,5): obecność na wszystkich zajęciach i zdanie egzaminu końcowego na ocenę dobrą plus, świadczącą o niemal pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dobry (db; 4,0): obecność na wszystkich zajęciach i zdanie egzaminu końcowego na ocenę dobrą, świadczącą o niemal pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jedna nieobecność na zajęciach i zdanie egzaminu końcowego na ocenę dostateczną plus, świadczącą o posiadaniu wiedzy wymagającej jeszcze sporego rozszerzenia i ugruntowania.
dostateczny (dst; 3,0): jedna nieobecność na zajęciach oraz zdanie egzaminu końcowego na ocenę dostateczną, świadczącą o posiadaniu wiedzy wymagającej jeszcze sporego rozszerzenia i ugruntowania.
niedostateczny (ndst; 2,0): dwie i więcej nieobecności na zajęciach i zdanie egzaminu końcowego na ocenę niedostateczną świadczącą o bardzo dużych brakach w posiadanej wiedzy i całkowitym niezrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- pozytywna ocena z egzaminu końcowego.
Literatura
Zalecana literatura:
Bieńkowska B., przy współpracy E. Maruszak, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
Bieńkowska B., Chamerska H., Tysiąc lat książki i bibliotek w Polsce, Wrocław 1992.
Sowiński J., Polskie drukarstwo, Wrocław 1996.
Szwejkowska H., Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX-XX wieku, Warszawa 1981.
Pełną listę podaje prowadzący zajęcia podczas pierwszego wykładu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: