Historia podróży i turystyki - spec. turystyka kulturowa Śródziemnomorza 03-HPT-12SMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- podróże starożytnych Greków i ich uwarunkowania historyczne i kulturowe,
- podróże starożytnych Rzymian i ich uwarunkowania historyczne i kulturowe,
- starożytna literatura podróżnicza (Periplusy, periodosy, Herodot, itineraria,
- pielgrzymki w okresach późnego antyku i średniowiecza – kierunki i uwarunkowania,
- podróże Polaków do Italii w XV- XVIII w, ich cele, warunki, wpływ na kulturę polską i literatura (dzienniki, listy itp.),
- Grand Tours jako zjawisko kulturowe i kulturotwórcze,
- odkrywanie materialnych pozostałości antyku jako tworzywo literatury polskiej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać główne kierunki podróży Europejczyków w różnych okresach historycznych, ich przyczyny i uwarunkowania historyczne i kulturowe,
- umie objaśnić rozwój infrastruktury turystycznej, oraz warunków materialno-logistycznych podróży w różnych epokach,
- potrafi scharakteryzować gatunki literackie związane z podróżą i ich przedstawicieli (periplus, periodos, itineraria, pamiętniki, relacje z podróży),
- potrafi analizować i interpretować utwory literackie pod kątem ich związku z podróżą jako inspiracją, topiką oraz wpływem na kulturę i literaturę.
Kryteria oceniania
Skala ocen i kryteria oceniania:
a) (25%) umiejętności zaprezentowane podczas referowania wyników pracy grupowej: każdy student powinien co najmniej dwukrotnie przedstawić wyniki pracy grupy, z czego co najmniej raz powinno to zostać zaakceptowane przez nauczyciela i ocenione wg niżej podanych kryteriów:
bardzo dobry (bdb; 5,0): kompletne, usystematyzowane i komunikatywne przedstawienie omawianych zagadnień, samodzielne wyprowadzenie trafnych wniosków.
dobry plus (+db ; 4,5): wyczerpujące, usystematyzowane i komunikatywne przedstawienie omawianych zagadnień, samodzielne wyprowadzenie trafnych wniosków.
dobry (db;4,0): wyczerpujące, usystematyzowane i komunikatywne przedstawienie omawianych zagadnień, wyprowadzenie trafnych wniosków.
dostateczny plus (+dst; 3,5): wyczerpujące, i komunikatywne przedstawienie omawianych zagadnień, wyprowadzenie trafnych wniosków.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczające i komunikatywne przedstawienie omawianych zagadnień.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające przedstawienie omawianych zagadnień, brak umiejętności wyprowadzenie wniosków.
b) (75%) wiedza i umiejętności zaprezentowane na kolokwium pisemnym: odpowiedzi oceniane są punktowo wg niżej podanych kryteriów:
bardzo dobry (bdb; 5,0): otrzymanie co najmniej 92% punktów możliwych do uzyskania.
dobry plus (+db; 4,5): otrzymanie 84-90% punktów możliwych do uzyskania.
dobry (db; 4,0): otrzymanie 76-84% punktów możliwych do uzyskania.
dostateczny plus (+dst; 3,5): otrzymanie 68-76% punktów możliwych do uzyskania.
dostateczny (dst; 3,0): otrzymanie 60-68% punktów możliwych do uzyskania.
niedostateczny (ndst; 2,0): otrzymanie mniej niż 60% punktów możliwych do uzyskania.
Literatura
Zalecana literatura:
Casson, L Podróże w starożytnym świecie; przekł. A. Lasińska i M. Radlińska-Kardaś, wstęp i red. nauk. T. Kotula, ZNiO 1981.
Gary, I.M., Warmington, E.H.: Starożytni odkrywcy, Warszawa 1968.
Szczegółową literaturę do poszczególnych zajęć podaje prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: