Historia literatury serbskiej po 1945 roku 03-HLSP-32SCDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja serbskiej literatury współczesnej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i pisarek oraz ich twórczości,
- ukazanie związków literatury serbskiej z analogicznymi okresami i prądami w literaturach europejskich ze szczególnym uwzględnieniem regionalnego kontekstu post-jugosłowiańskiego oraz procesów transkulturowych,
- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych,
- serbska literatura współczesna w świetle opracowań krytycznoliterackich,
- analiza i interpretacja współczesnych tekstów poetyckich, prozatorskich, dramaturgicznych, teatralnych i publicystycznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi omówić i zinterpretować twórczość najważniejszych serbskich twórców współczesnych (literatura, sztuka, teatr, publicystyka),
- potrafi definiować i opisywać podstawowe prądy, nurty i zjawiska literatury, charakterystyczne dla serbskiej literatury współczesnej,
- posiada umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście historycznoliterackim, historycznym, artystycznym i filozoficznym,
- potrafi skonstruować spójną wypowiedź (pisemną oraz ustną) o charakterze krytycznoliterackim, znaleźć odpowiednie źródła informacji, umiejętnie i funkcjonalnie wykorzystać uzyskaną dzięki nim wiedzę,
- posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań przykładami z twórczości poszczególnych autorów,
- umie wskazać związki pomiędzy zjawiskami literackimi oraz kulturowymi XX i XXI w. na gruncie post-jugosłowiańskim, słowiańskim, europejskim oraz światowym ,
- potrafi wykazać procesualność i kontinuum serbskiej literatury współczesnej, określić znaczenie tej epoki w szerszym kontekście historycznym i artystycznym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość głównych kierunków, prądów i nurtów w literaturze kraju kierunkowego oraz powiązanych z nimi kwestii teoretycznoliterackich, historycznoliterackich i historycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej roli literatury, umiejętność wskazania relacji zachodzących pomiędzy literaturą wybranego kraju słowiańskiego a literaturą europejską i światową.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Деретић Јован, Историја српске књижевности, Београд 2002.
Dąbrowska-Partyka Maria, Świadectwa i mistyfikacje. Przed i po Jugosławii, Kraków 2003.
Kornhauser Julian, Sygnalizm – propozycja serbskiej poezji eksperymentalnej, Kraków 1981.
Kornhauser Julian, Świadomość regionalna i mit odrębności, Kraków 2001.
Dyras Magdalena, W poszukiwaniu prawdy. „Nowa serbska proza” na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, Kraków 2000.
Nowak Sylwia, Monolog jako światopogląd. Proza Slobodana Selenicia, Kraków 2001.
Nowak-Bajcar Sylwia, Mapy czasu. Serbska proza postmodernistyczna wobec wyzwań epoki, Kraków 2010.
Ślawska Magdalena, Proza autobiograficzna pokolenia jugonostalgików, Wrocław 2013.
Abrasowicz Gabriela, Dramat ciała, ciało w dramacie. Twórczość serbskich i chorwackich dramatopisarek w latach 1990-2010, Wrocław 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: