Historia literatury serbskiej: literatura międzywojenna 03-HLSM-31SCDL
Treści proramowe dla przedmiotu:
- prezentacja literatury dwudziestolecia międzywojennego w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i pisarek oraz ich twórczości,
- ukazanie związków literatury wybranego kraju słowiańskiego okresu dwudziestolecia międzywojennego z analogicznymi okresami i prądami w literaturze europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania,
- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych,
- literatura dwudziestolecia międzywojennego w świetle opracowań krytycznoliterackich,
- analiza i interpretacja tekstów poetyckich, prozatorskich, publicystycznych oraz dramatów powstałych w okresie dwudziestolecia.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi omówić i zinterpretować twórczość najważniejszych serbskich twórców dwudziestolecia międzywojennego (literatura, sztuka, publicystyka, krytyka literacka),
- potrafi definiować i opisywać podstawowe prądy, nurty i zjawiska literatury serbskiej okresu dwudziestolecia międzywojennego,
- posiada umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście historycznoliterackim, historycznym, artystycznym i filozoficznym,
- potrafi skonstruować spójną wypowiedź (pisemną oraz ustną) o charakterze krytycznoliterackim, znaleźć odpowiednie źródła informacji, umiejętnie i funkcjonalnie wykorzystać uzyskaną dzięki nim wiedzę,
- posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań przykładami z twórczości poszczególnych autorów,
- umie wskazać związki pomiędzy zjawiskami literackimi oraz kulturowymi pierwszej połowy dwudziestego wieku w. na gruncie słowiańskim, europejskim oraz światowym,
- potrafi określić znaczenie epoki dwudziestolecia międzywojennego w szerszym kontekście historycznym i artystycznym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość głównych kierunków, prądów i nurtów w literaturze kraju kierunkowego oraz powiązanych z nimi kwestii teoretycznoliterackich, historycznoliterackich i historycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej roli literatury, umiejętność wskazania relacji zachodzących pomiędzy literaturą wybranego kraju słowiańskiego a literaturą europejską i światową.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Деретић Јован, Историја српске књижевности, Београд 2002.
Гвозден Владимир, Српска путописна култура 1914-1940, Београд 2011.
Dąbrowska-Partyka Maria, Teksty i konteksty. Awangarda w kulturze literackiej Serbów i Chorwatów, Kraków 1999.
Czapik-Lityńska Barbara, Chorwacka i serbska awangarda literacka w perspektywie badań porównawczych, Katowice 2005.
Wierzbicki Jan, Pożegnanie z Jugosławią. Szkice i portrety literackie, Warszawa 1992 (rozdziały dotyczące okresu międzywojennego (s. 20-92).
Koch Magdalena, …kiedy dojrzejemy jako kultura…Twórczość pisarek serbskich na początku XX wieku (kanon-genre-gender), Wrocław 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: