Historia literatury staropolskiej i oświecenia 03-HLS-11Z
Treści programowe dla przedmiotu:
- najwybitniejsze, kanoniczne dzieła literatury polskiej epok średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia oraz ich usytuowanie w procesie rozwojowym literatury rodzimek i na tle literatur powszechnych,
- przebieg procesu historycznoliterackiego w średniowieczu, renesansie, baroku i oświeceniu oraz jego główne jednostki: formacje, epoki, prądy, kierunki, nurty, style,
- proces historycznoliteracki epok staropolskich i oświecenia na tle przekształceń kultury rodzimej i europejskiej (oraz głównych zjawisk z dziejów kultury, takich jak humanizm, reformacja, sarmatyzm),
- historia jako determinanta i kontekst zjawisk literackich epok staropolskich i oświecenia,
- historia literatury a wybrane zagadnienia z dziejów idei i filozofii - ich wzajemne relacje, inspiracje, konteksty,
- literatura dawna wobec innych sztuk,
- metarefleksja literacka epok staropolskich i oświecenia (autotematyzm literatury, poetyki sformułowane, rola retoryki jako teorii i praktyki komunikacyjnej, podstawowe pojęcia i kategorie estetyczne),
- egzystencjalny wymiar literatury dawnej (literatura jako wyraz doświadczenia egzystencjalnego, parenetyka, literatura a etyka),
- biografie twórcze najwybitniejszych autorów staropolskich i oświeceniowych,
- literatura staropolska i oświecenia jako wyraz przeżyć zbiorowych oraz źródło wzorców postaw społecznych (w tym patriotycznych); literatura oświecenia postanisławowskiego wobec dramatu rozbiorów,
- trzy kluczowe tradycje kultury europejskiej (antyczna, grecko-rzymska, hebrajska i chrześcijańska) jako tradycja własna literatury epok staropolskich i oświecenia,
- literatura staropolska i oświeceniowa w ujęciu komparatystycznym (jej pokrewieństwa z innymi literaturami europejskimi oraz "obszary swoistości"); dwujęzyczność polskiej literatury dawnej,
- życie literackie, instytucje kulturotwórcze oraz geografia literacka epok staropolskich i oświecenia,
- rozwój form podawczych literatury oraz języka artystycznego w epokach staropolskich i w oświeceniu,
- literatura polskiego średniowiecza renesansu, baroku i oświecenia jako tradycja oraz układ odniesienia dla kultury i literatury epok następnych; rola literatury oraz kultury staropolskiej i oświecenia w budowaniu współczesnej tożsamości zbiorowej Polaków,
- praktyczne i teoretyczne podstawy warsztatu literaturoznawczego (ze zwróceniem uwagi na specyfikę warsztatu historyka literatury epok staropolskich i oświecenia),
- pisemna wypowiedź naukowa o charakterze literaturoznawczym (gatunki piśmiennictwa naukowego, teoretyczne i praktyczne aspekty pisarstwa literaturoznawczego, metodyka i metodologia artykułu historycznoliterackiego, poetyka referatu historycznoliterackiego).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wskazać arcydzieła i kluczowe utwory literackie średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia, a także zreferować ich problematykę oraz kształt estetyczny z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej,
- analizować, interpretować i wartościować teksty literackie reprezentatywne dla epok staropolskich i oświecenia z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu wybranych metodologii badań literackich oraz odróżniać najważniejsze historyczne systemy komunikacji literackiej (w tym obiegi literackie, formy gatunkowe, struktury podawcze, języki artystyczne),
- rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne stymulujące rozwój literatury oraz kultury w epokach staropolskich i oświeceniu,
- posługiwać się wiedzą o ważnych wydarzeniach i zjawiskach z zakresu historii Polski i wyjaśnić ich wpływ na genezę i problematykę utworów literackich oraz na rozwój kultury polskiej epok staropolskich i oświecenia,
- dokonać periodyzacji literatury epok staropolskich i oświecenia, umieścić ją w szerszym kontekście kulturowym i formułować na tej podstawie wnioski,
- dostrzec związki literatury, kultury i sztuki epok staropolskich i oświecenia z literaturą, kulturą i sztuką powszechną,
- samodzielnie zrealizować proste zadanie badawcze (z zastosowaniem w praktyce podstawowych elementów historycznoliterackiej procedury badawczej, takich jak dobór i analiza źródeł, rozpoznanie stanu badań, zdefiniowanie i analiza problemu poznawczego, skonstruowanie spójnego wywodu argumentacyjnego, sformułowanie wniosków) z wykorzystaniem wiedzy o literaturze epok staropolskich i oświecenia,
- operować informacją naukową (w tym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje dotyczące literatury epok staropolskich i oświecenia, dobierać właściwe edycje tekstów, posługiwać się słownikami i kompendiami literaturoznawczymi, bibliotekami cyfrowymi) oraz zastosować ją w konkretnym kontekście zawodowym,
- operować pisemną formą wypowiedzi naukowej, napisać referat historycznoliteracki, a także przygotować wystąpienie w dyskusji, przedstawić (także w formie prezentacji multimedialnej) i uzasadnić swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów innych autorów,
- pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu,
- wyjaśnić rolę literatury i kultury epok staropolskich i oświecenia w budowaniu tożsamości zbiorowej i więzi społecznych oraz wykorzystać tę kompetencję w osobistym, angażującym etyczną wrażliwość udziale w różnych formach życia zbiorowego (w tym we własnej pracy), a także w pielęgnowaniu dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i Wielkopolski.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student dysponuje bardzo dobrą wiedzą na temat historii literatury staropolskiej i oświecenia; wykazuje zaawansowaną znajomość wszystkich tekstów, ujętych w kanonie lektur; zna i potrafi swobodnie stosować podstawowe pojęcia i kategorie historycznoliterackie; umie operować wiedzą wyniesioną z zajęć konwersatoryjnych i przekładać ją na inne niż omawiane na zajęciach zagadnienia i problemy literaturoznawcze; posiada dobrą orientację w dziejach kultury epok staropolskich i oświecenia; umie wykorzystywać w praktyce literaturoznawczej podstawową wiedzę z zakresu historii idei i filozofii w tych epokach; posiada rozwiniętą umiejętność samodzielnego i krytycznego wykorzystania posiadanej wiedzy we własnej praktyce analityczno-interpretacyjnej, uwzględniającej trafnie dobrane konteksty z zakresu historii, filozofii i estetyki; zna i potrafi wykorzystywać kluczowe konteksty tradycji kultury europejskiej (w tym starożytności grecko-rzymskiej oraz heb-rajsko-chrześcijańskiej); formułuje sądy wartościujące i potrafi je dobrze uargumentować; prezentuje bardzo dobrą umiejętność poprawnego merytorycznie i formalnie wywodu, dotyczącego problematyki historycznoliterackiej, z zastosowaniem właściwych odwołań do literatury przedmiotu i z uwzględnieniem koniecznych nawiązań interdyscyplinarnych; wykazuje dobrze rozwiniętą świadomość usytuowania epok staropolskich i oświecenia w kontekście całości dziejów literatury oraz kultury polskiej i europejskiej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): student posiada solidnie ugruntowaną wiedzę z zakresu historii literatury staropolskiej i oświecenia; bardzo dobrze zna najważniejsze dzieła literackie tych epok i potrafi je scharakteryzować; posiada dobre rozeznanie wśród podstawowych pojęć i problemów literaturoznawczych, dotyczących epok staropolskich i oświecenia; potrafi swobodnie i ze zrozumieniem czytać teksty opracowań, rekonstruować ich główne tezy i przynajmniej częściowo argumentację; dobrze zna konteksty kulturowe i historyczne literatury epok staropolskich i oświecenia; potrafi skutecznie posługiwać się wiedzą i umiejętnościami wyniesionymi z zajęć; sprawnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce analityczno-interpretacyjnej, dotyczącej utworów i tekstów kultury piśmienniczej epok staropolskich i oświecenia; formułuje i poprawnie uzasadnia sądy wartościujące; posiada umiejętność budowania poprawnego merytorycznie i formalnie wywodu historycznoliterackiego, w którym przywołuje i uruchamia właściwe konteksty oraz odwołuje się do dobrze wybranej literatury przedmiotu; potrafi wskazać możliwe odniesienia interdyscyplinarne wiedzy o literaturze staropolskiej i oświeceniowej oraz poprawnie sytuować ją w kontekście dziejów literatury i kultury europejskiej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii literatury staropolskiej i oświecenia; zadowalająco zna i umie scharakteryzować główne dzieła literatury tych epok; zna w dostatecznym stopniu podstawowe pojęcia i problemy historycznoliterackie, dotyczące tych epok; podejmuje lekturę tekstów literaturoznawczych i przeważnie potrafi zrekonstruować ich główne tezy; w razie potrzeby na ogół potrafi odwołać się do literatury przedmiotu oraz posłużyć się wiedzą uzyskaną podczas zajęć; umie podejmować zazwyczaj udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce analityczno-interpretacyjnej; przeważnie zdolny jest uruchomić istotne konteksty interpretacyjne; formułuje sądy wartościujące i potrafi je w podstawowym zakresie uzasadnić; podejmuje próby budowania poprawnego merytorycznie i formalnie wywodu historycznoliterackiego; dostrzega główne zarysy usytuowania literatur epok staropolskich i oświecenia w kontekście dziejów kultury polskiej i europejskiej jako całości.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii literatury staropolskiej i oświecenia; w podstawowym stopniu zna i umie scharakteryzować większość głównych dzieł literatury tych epok; wykazuje elementarną znajomość pojęć historycznoliterackich, odnoszących się do tych epok, posiada też podstawową orientację wśród zagadnień i problemów, dotyczących literatury i kultury tych epok; podejmuje częściowo udane próby stosowania posiadanej wiedzy w analizach i interpretacjach utworów literackich; niekiedy podejmuje próby wartościowania; zazwyczaj poprawnie, choć w podstawowym zakresie, odwołuje się do literatury przedmiotu; w dostatecznym stopniu potrafi posługiwać się wiedzą uzyskaną podczas zajęć konwersatoryjnych.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada wystarczającej wiedzy z zakresu historii literatury staropolskiej i oświecenia; nie zna najważniejszych dzieł literatury tych epok; nie wykazuje podstawowej znajomości pojęć historycznoliterackich oraz problemów, ich dotyczących; nie umie przywołać podstawowych opracowań z literatury przedmiotu ani zrekonstruować głównych tez stawianych podczas zajęć; niedostatki wiedzy i umiejętności nie pozwalają mu podejmować udanych prób analityczno-interpretacyjnych; nie potrafi wartościować dzieł piśmiennictwa dawnego i oświeceniowego, sytuować ich we właściwym kontekście ani poprawnie odnosić do tradycji kultury polskiej i europejskiej.
Literatura
Spis lektur podaje wykładowca.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: