Historia literatury polskiej (do roku 1918) 03-HLPW-22JPODL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- periodyzacja literatury polskiej do 1918 roku,
- polska literatura średniowieczna (na wybranych przykładach: liryka, hagiografia, historiografia, homiletyka, apokryfy),
- polska literatura renesansowa (twórczość J. Kochanowskiego w kontekście epoki),
- polska literatura barokowa (nurt dworski i ziemiański, sarmatyzm),
- polska literatura oświeceniowa (twórczość I. Krasickiego i F. Karpińskiego w kontekście epoki, teatr i dramat oświeceniowy),
- polska literatura romantyczna (wybrane aspekty twórczości A. Mickiewicza w kontekście dokonań innych twórców),
- polska literatura pozytywistyczna (nowela pozytywistyczna, powieść realistyczna i historyczna),
- polska literatura Młodej Polski (programy poetyckie, główne nurty poezji, powieść i dramat młodopolski).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- scharakteryzować, osadzić w kontekście historycznoliterackim i zinterpretować najważniejsze dzieła literatury polskiej do 1918 roku,
- świadomie posługiwać się nazwami prądów literackich, łączyć je z dokonaniami wybranych twórców, odwołując się do periodyzacji,
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie interpretować (ustnie i pisemnie) dzieła literackie powstałe w omawianych epokach, z wykorzystaniem literatury przedmiotowej, zaprezentować swoje tezy oraz twórczo uczestniczyć w dyskusji,
- czytać ze zrozumieniem i wyłonić najistotniejsze tezy w pracach naukowych, dotyczących historii literatury do 1918 roku,
- sformułować dłuższą wypowiedź, dotyczącą wskazanego zagadnienia z historii literatury polskiej do 1918 r. (np. omówić ważny utwór literacki, scharakteryzować twórczość istotnego pisarza, przedstawić najważniejsze tendencje i zjawiska literackie w ujęciu diachronicznym).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość periodyzacji historii literatury polskiej do 1918 r., bardzo dobra umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, biegłość w osadzaniu poszczególnych zjawisk w szerokim kontekście historycznoliterackim, wysoka świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich, popartych fachową argumentacją.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w zakresie faktografii lub argumentacji).
dobry (db; 4,0): dobra znajomość periodyzacji historii literatury polskiej do 1918 r., zadowalająca umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, biegłość w osadzaniu poszczególnych zjawisk w szerokim kontekście historycznoliterackim, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich, popartych logiczną argumentacją.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej do 1918 r., umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, umiejętność osadzenia poszczególnych zjawisk w dość szerokim kontekście historycznoliterackim, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich, popartych argumentacją.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej do 1918 r., umiejętność niepełnego scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, umiejętność osadzenia poszczególnych zjawisk w niepełnym kontekście historycznoliterackim, umiarkowana świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, odtwórcze prezentowanie poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej do 1918 r., niewystarczająca umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, nieumiejętność osadzenia poszczególnych zjawisk w szerokim kontekście historycznoliterackim, niewystarczająca świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, nieumiejętność prezentowanie własnych (bądź odtwórczego przywołania cudzych) poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich.
Literatura
Zalecana literatura:
T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 2002.
J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1999.
Cz. Hernas, Barok, Warszawa 1987.
M. Klimowicz, Oświecenie, Warszawa 2002.
A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1999.
H. Markiewicz, Pozytywizm, Warszawa 2006.
A. Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 2000.
Dokładną listę obowiązujących lektur (z zakresu literatury pięknej) podaje prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: