Historia literatury polskiej (po roku 1918) 03-HLP-32JPODL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- periodyzacja literatury polskiej po 1918 roku (z uwzględnieniem głównych programów literackich XX wieku),
- liryka dwudziestolecia międzywojennego (twórczość J. Tuwima, K. Wierzyńskiego, A. Słonimskiego, L. Staffa, J. Przybosia, K.I.Gałczyńskiego, B. Leśmiana),
- proza dwudziestolecia międzywojennego (S. Żeromski, Z. Nałkowska, M. Dąbrowska, B. Schulz, W. Gombrowicz),
- literatura polska wobec okupacji (poezja pokolenia Kolumbów, proza T. Borowskiego, M. Białoszewskiego, Z. Nałkowskiej),
- najważniejszi przedstawiciele poezji socjalistycznej, pokolenia '56 i Współczesności,
- nurt żydowski, wiejski i kresowy w prozie polskiej XX wieku,
- współczesny dramat polski (W. Gombrowicz, S. Mrożek, T. Różewicz),
- literatura polska 1989-2009 - ogólne tło historyczne i kulturowe (z uwzględnieniem topografii życia literackiego),
- poezja polska po 1989 roku,
- proza polska po 1989 roku (z uwzględnieniem gatunków pogranicznych: esej, dziennik, reportaż).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi zrekapitulować i scharakteryzować wybrane dzieła literatury polskiej powstałe po 1918 roku,
- potrafi świadomie posługiwać się nazwami prądów literackich, łączyć je z dokonaniami wybranych twórców, odwołując się do periodyzacji literatury XX wieku,
- potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie interpretować (ustnie i pisemnie) dzieła literackie powstałe w omawianym czasie,
- potrafi czytać ze zrozumieniem i wybierać najistotniejsze tezy w krytycznoliterackich opracowaniach dotyczących tekstów powstałych po 1918 roku,
- potrafi sformułować dłuższą wypowiedź dotyczącą problematyki historycznoliterackiej (np. scharakteryzować twórczość ważkiego pisarza, zaprezentować specyfikę wskazanego zjawiska literackiego),
- potrafi przedstawić w formie prezentacji sylwetkę i twórczość wskazanego pisarza polskiego XX wieku.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość periodyzacji historii literatury polskiej XX wieku., bardzo dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych dokonań pisarzy polskich XX wieku, biegłość w umiejscawianiu różnych zjawisk literackich w szerokim kontekście kulturowym, wysoka świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej XX wieku, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich, popartych kompetentną argumentacją.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość periodyzacji historii literatury polskiej XX wieku., bardzo dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych dokonań pisarzy polskich XX wieku, biegłość w umiejscawianiu różnych zjawisk literackich w szerokim kontekście kulturowym, wysoka świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej XX wieku, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość periodyzacji historii literatury polskiej XX wieku., dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych dokonań pisarzy polskich XX wieku, umiejętność umiejscawiania wskazanych zjawisk literackich w szerokim kontekście kulturowym, duża świadomość roli, jaką odegrali najważniejsi twórcy w historii literatury polskiej XX wieku, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej XX wieku., umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych dokonań pisarzy polskich XX wieku, umiejętność umiejscawiania wskazanych zjawisk literackich w kontekście kulturowym, rozumienie roli, jaką odegrali najważniejsi twórcy w historii literatury polskiej XX wieku, prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej XX wieku., umiejętność wskazania najistotniejszych dokonań pisarzy polskich XX wieku, umiejętność umiejscawiania wskazanych zjawisk literackich w podstawowym kontekście kulturowym, wystarczające rozumienie roli, jaką odegrali najważniejsi twórcy w historii literatury polskiej XX wieku, prezentowanie odtwórczych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej XX wieku., nieumiejętność wskazania najistotniejszych dokonań pisarzy polskich XX wieku, nieumiejętność umiejscawiania wskazanych zjawisk literackich w podstawowym kontekście kulturowym, niewystarczające rozumienie roli, jaką odegrali najważniejsi twórcy w historii literatury polskiej XX wieku, nieumiejętność odtwórczego zaprezentowania poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich.
Literatura
Zalecana literatura:
E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1918-1939, Warszawa 1996.
T. Drewnowski, Próba scalenia: obiegi, wzorce, style, Warszawa 1997.
L. Eustachiewicz, Dwudziestolecie 1919-1939, Warszawa 1983.
A. Hutnikiewicz, Od czystej formy do literatury faktu. Główne teorie i programy literackie XX stulecia, Warszawa 1974 i in. wyd.
Z. Jarosiński, Literatura lat 1944-1975, Warszawa 1996.
Lektury polonistyczne: Dwudziestolecie międzywojenne. II wojna światowa, t.1 red. J. Jarzębski, R. Nycz, Kraków 1997; t. 2 red. R. Nycz, Kraków 1999.
Słownik literatury polskiej XX wieku, pod red. A. Brodzkiej i in., Wrocław 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: