Historia literatury polskiej po 1918 roku 03-HLP-31PFDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie podstawowym omawianych zjawisk społeczno-literackich charakterystycznych dla Polski w XX wieku; ukazanie przedstawicieli i ich twórczości w kontekście historycznym,
- prezentacja na poziomie podstawowym przedstawicieli polskiej literatury międzywojennej w kontekście społeczno-politycznym i historycznym,
- prezentacja na poziomie podstawowym przedstawicieli literatury okupacyjnej i obozowej kontekście społeczno-politycznym oraz historycznym,
- prezentacja na poziomie podstawowym polskich tekstów kultury doby powojennej; ukazanie sylwetek najważniejszych twórców oraz poruszanych przez nich problemów w kontekście społeczno-politycznym i historycznym,
- prezentacja na poziomie podstawowym tekstów kultury obrazujących przemiany społeczno-polityczne lat 60., 70. i 80. w Polsce; ukazanie sylwetek najważniejszych pisarzy i ich twórczości w kontekście społeczno-politycznym i historycznym,
- ukazanie europejskich związków społeczno-kulturowych wymienionych okresów i zjawisk z analogicznymi okresami i prądami w Polsce, wskazanie elementów wspólnych i różnicujących,
- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych,
- prezentacja omawianych zjawisk literackich w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi dziedzinami sztuki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać podstawowe zjawiska literatury polskiej związane z przedmiotem zajęć,
- potrafi te zjawiska powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować w odpowiednim kontekście kulturowym (zwłaszcza filozoficznym),
- posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej i łączenia faktów dotyczących zmian zachodzących w obrębie kultury literackiej z wybranymi zjawiskami w obrębie literatury dla dzieci oraz wykorzystania tego w pracy dydaktycznej,
- potrafi kategoryzować, zaklasyfikować zjawiska literatury polskiej z jej rozmaitych rejestrów (literatura o ambicjach artystycznych, literatura popularna) i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w filozofii, literaturze i kulturze europejskiej,
- potrafi kompilować zdobytą na zajęciach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować wybrane zjawiska kultury polskiej (zwłaszcza literatury, ale też filmu, muzyki, teatru, malarstwa, komiksu...) w odniesieniu do problemów społeczno-kulturowych XX wieku;
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich i kulturowych, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania ich w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, społecznych, politycznych,
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w ujęciu interdyscyplinarnym i intersemiotycznym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych cech literatury polskiej, bardzo dobra umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, wysoka świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i jej ujęcia w kontekście europejskim.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie praktycznych umiejętności krytycznego i interdyscyplinarnego podejścia do tekstów kultury.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć, słabsze umiejętności krytycznego podejścia do lektury oraz słabsza znajomość dziejów literatury polskiej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych literatury polskiej, zadowalająca umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, wysoka świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i kontekście europejskim.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych cech literatury polskiej, zadowalająca umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, zadowalająca świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i kontekście europejskim.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych cech literatury polskiej, niska umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, niska świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i kontekście europejskim oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla modułu.
Literatura
Zalecana literatura:
E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1918-1939, Warszawa 1996.
E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998.
P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998, Kraków 1999.
T. Drewnowski, Próba scalenia. Obiegi, wzorce, style. Literatura polska 1944 – 1989, Warszawa 1997.
J. Jarzębski, Proza Dwudziestolecia, Kraków 2006.
J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000 (lub inne wydania).
B. Kaniewska, A. Legeżyńska, P. Śliwiński, Literatura polska XX wieku, Poznań 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: