Historia literatury polskiej (romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska) 03-HLP-22SPDL
TK_01 propozycje periodyzacji literatury polskiej lat 1795-1918. Formacja, epoka, prąd HLPP_01, HLPP_05
TK_02 Klasycyzm postanisławowski – główni przedstawiciele, gatunki literackie, doktryna estetyczna HLPP_01, HLPP_02, HLKPP_03, HLPP_04
TK_03 Romantyzm – kontekst historyczny i filozoficzny HLPP_03, HLPP_04, HLPP_06
TK_04 Romantyzm – gatunki literackie HLPP_01, HLPP_02, HLPP_06
TK_05 Romantyzm – sylwetki twórców HLPP_01, HLPP_02, HLPP_06
TK_06 Romantyzm – krytyka literacka HLPP_03, HLPP_06
TK_ 07 rola romantyzmu w budowaniu tożsamości zbiorowej Polaków HLPP_11
TK_08 pozytywizm po 1864 roku – kontekst historyczny i filozoficzny, gatunki (powieść, nowela, kronika) i sylwetki twórców HLPP_03, HLPP_04, HLPP_06
TK_09 poetyka tendencyjna, naturalistyczna i „dojrzałego” realizmu, pozytywistyczne spory o prozę fabularną HLPP_ 01, HLPP_02, HLPP_06
TK_10 Młoda Polska - kontekst historyczny i filozoficzny, rodzaje i gatunki literackie, sylwetki twórców HLPP_03, HLPP_04, HLPP_06
TK_11 liryka Młodej Polski – symbolizm, impresjonizm, preekspresjonizm, a także: modernizm, dekadentyzm, nietzscheanizm, franciszkanizm, HLPP_01, HLPP_02, HLPP_06
TK_12 dramat Młodej Polski – rola tradycji romantycznej i oddziaływanie współczesnej dramaturgii europejskiej HLPP_01, HLPP_02, HLPP_06
TK_13 powieść Młodej Polski – odniesienie do wzorów prozy pozytywistycznej i współczesnej beletrystyki europejskiej, HLPP_01, HLPP_02, HLPP_06
TK_14 krytyka literacka w latach 1864-1918, wybitne osobowości, metody krytyczne HLPP_03, HLPP_06
TK_15 rola pozytywizmu i Młodej Polski w budowaniu tożsamości zbiorowej Polaków HLPP_11
TK_16 przygotowywanie referatu historycznoliterackiego oraz prezentacji multimedialnej poświęconej wybranym zagadnieniom ideowym i/lub estetycznym literatury lat 1795-1918 HLPP_02, HLKPP_07, HLPP_08, HLPP_09, HLPP_10
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
HLPP_01 wskazać arcydzieła i kluczowe utwory literackie epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski, a także zreferować ich problematykę oraz kształt estetyczny z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej K_W02, K_W03, K_W07
HLPP_02 analizować, interpretować i wartościować teksty literackie reprezentatywne dla epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu wybranych teorii i metodologii badań literackich oraz odróżniać najważniejsze historyczne systemy komunikacji literackiej (w tym obiegi literackie, formy gatunkowe, struktury podawcze, języki artystyczne) K_W01, K_W02, K_W03, K_U04, K_U12, K_U13, K_U17
HLPP _03 rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne stymulujące rozwój literatury oraz kultury epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski K_W04
HLPP _04 posługiwać się wiedzą o ważnych wydarzeniach i zjawiskach z zakresu historii Polski i wyjaśnić ich wpływ na genezę i problematykę utworów literackich oraz na rozwój kultury polskiej okresu romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski K_W20, K_W22, K_U21
HLPP _05 dokonać periodyzacji literatury epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski, umieścić ją w szerszym kontekście kulturowym i formułować na tej podstawie wnioski K_W06, K_W18, K_W19
HLPP _06 dostrzec związki literatury, kultury i sztuki epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski z literaturą, kulturą i sztuką powszechną K_W08, K_W09
HLPP _07 samodzielnie zrealizować proste zadanie badawcze (z zastosowaniem w praktyce podstawowych elementów historycznoliterackiej procedury badawczej, takich jak dobór i analiza źródeł, rozpoznanie stanu badań, zdefiniowanie i analiza problemu poznawczego, skonstruowanie spójnego wywodu argumentacyjnego, sformułowanie wniosków) z wykorzystaniem wiedzy o literaturze epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U12, K_U13
HLPP_08 operować informacją naukową ( w tym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje dotyczące literatury epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski, dobierać właściwe edycje tekstów, posługiwać się słownikami i kompendiami literaturoznawczymi, bibliotekami cyfrowymi) oraz zastosować ją w konkretnym kontekście zawodowym K_U13, K_U14, K_U17, K_U22
HLPP_09
operować pisemną formą wypowiedzi naukowej, napisać referat historycznoliteracki, a także przygotować wystąpienie w dyskusji, przedstawić (również w formie prezentacji multimedialnej) i uzasadnić swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów innych autorów K_U07, K_U08
HLPP _10 pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu K_K06
HLPP _11 wyjaśnić rolę literatury i kultury epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski w budowaniu tożsamości zbiorowej, więzi społecznych oraz wykorzystać tę kompetencję w osobistym, angażującym etyczną wrażliwość udziale w różnych formach życia zbiorowego (w tym we własnej pracy), a także w pielęgnowaniu dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i Wielkopolski K_K02, K_K03, K_K08, K_K10, K_K11
Kryteria oceniania
• aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
• wartość merytoryczna i kształt estetyczny pracy pisemnej
• wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
• sprawność analityczno-interpretacyjna
• umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Literatura
Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm. Warszawa 1977
Henryk Markiewicz, Literatura pozytywizmu, Warszawa 1986 i wydania następne.
Maria Podraza-Kwiatkowska, Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992 i wydania następne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: