Historia literatury polskiej - pozytywizm i Młoda Polska 03-HLP-22PFDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- ważne dzieła literackie lat 1864-1918 w kontekście historycznym,
- prądy literackie, konwencje, gatunki i typy literatury w dobie postyczniowej i na przełomie wieków XIX i XX wieku,
- dzieło literackie jako nośnik określonych wartości i wizji świata oraz ważny składnik tradycji,
- ważne kategorie estetyczne okresu pozytywizmu i Młodej Polski pomocne w interpretacji tekstów kultury,
- kształtujące się w drugiej połowie XIX wieku nauki humanistyczne (socjologia, psychologia, pedagogika) i ich znaczenie dla przemian literackich od literatury dydaktycznej, przez realizm i naturalizm po symbolizm, psychologizm, ekspresjonizm,
- znaczenie biografii autora dla interpretacji dzieła literackiego (kategorie ekspresywizmu, autobiografizmu, skandalu literackiego...),
- odbiorca dzieła literackiego ze szczególnym uwzględnieniem pytania o status adresata dziecięcego w tradycji literackiej (na tle europejskiego "złotego wieku" literatury dziecięcej),
- znaczenie obecności literatury wieku XIX w procesie dydaktycznym oraz przykłady praktycznego wykorzystania omawianych utworów podczas lekcji języka polskiego oraz historii,
- wartość przekładu intersemiotycznego (adaptacji) w procesie dydaktycznym literatury w szkole.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- wskazać arcydzieła i kluczowe utwory literackie epok pozytywizmu i Młodej Polski, a także zreferować ich problematykę oraz kształt estetyczny z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej,
- analizować, interpretować i wartościować teksty literackie reprezentatywne dla epok pozytywizmu i Młodej Polski z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu wybranych teorii i metodologii badań literackich oraz odróżniać najważniejsze historyczne systemy komunikacji literackiej (w tym obiegi literackie, formy gatunkowe, struktury podawcze, języki artystyczne),
- rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne stymulujące rozwój literatury oraz kultury epok pozytywizmu i Młodej Polski,
- posługiwać się wiedzą o ważnych wydarzeniach i zjawiskach z zakresu historii Polski i wyjaśnić ich wpływ na genezę i problematykę utworów literackich oraz na rozwój kultury polskiej okresu pozytywizmu i Młodej Polski,
- dokonać periodyzacji literatury epok pozytywizmu i Młodej Polski, umieścić ją w szerszym kontekście kulturowym i formułować na tej podstawie wnioski,
- dostrzec związki literatury, kultury i sztuki epok pozytywizmu i Młodej Polski z literaturą, kulturą i sztuką powszechną,
- samodzielnie zrealizować proste zadanie badawcze (z zastosowaniem w praktyce podstawowych elementów historycznoliterackiej procedury badawczej, takich jak dobór i analiza źródeł, rozpoznanie stanu badań, zdefiniowanie i analiza problemu poznawczego, skonstruowanie spójnego wywodu argumentacyjnego, sformułowanie wniosków) z wykorzystaniem wiedzy o literaturze epok pozytywizmu i Młodej Polski,
- operować informacją naukową ( w tym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje dotyczące literatury epok pozytywizmu i Młodej Polski, dobierać właściwe edycje tekstów, posługiwać się słownikami i kompendiami literaturoznawczymi, bibliotekami cyfrowymi) oraz zastosować ją w konkretnym kontekście zawodowym,
- operować pisemną formą wypowiedzi naukowej, napisać referat historycznoliteracki, a także przygotować wystąpienie w dyskusji, przedstawić (również w formie prezentacji multimedialnej) i uzasadnić swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów innych autorów,
- pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu,
- wyjaśnić rolę literatury i kultury epok pozytywizmu i Młodej Polski w budowaniu tożsamości zbiorowej, więzi społecznych oraz wykorzystać tę kompetencję w osobistym, angażującym etyczną wrażliwość udziale w różnych formach życia zbiorowego (w tym we własnej pracy), a także w pielęgnowaniu dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i Wielkopolski.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących epok oraz lektur, sprawność interpretacyjna poświadczona udziałem w dyskusji na zajęciach, podczas egzaminu i samodzielną pracą semestralną.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z drobnymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień dotyczących epok oraz literatury z okresu, nieco mniejsza sprawność interpretacyjna; praca semestralna z liczniejszymi błędami i niedciągnięciami w zakresie kompletowania bibliografii.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalający stopień opanowania materiału poświadczony w dyskusjach, na egzaminie; praca semestralna posiadająca szereg niedociągnięć w zakresie kompozycji lub języka lub dowodzenia sądów interpretacyjnych oraz bibliografii.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, lecz stopień niedociągnięć większy i dostrzegany we wszystkich aktywnościach studenta lub studentki.
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczne opanowanie materiału (zagadnień), brak znajomości tekstów literackich; oceniona na niedostateczną ocenę praca semestralna.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- wartość merytoryczna i kształt estetyczny pracy pisemnej,
- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia,
- sprawność analityczno-interpretacyjna,
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Literatura
Zalecana literatura:
1. Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. J. Kulczycka-Saloni, BN I 249.
2. A. ASNYK, Wybór wierszy.
3. A. DYGASIŃSKI, Wybór nowel.
4. W. GOMULICKI, Wspomnienia niebieskiego mundurka.
5. M. KONOPNICKA, Wybór wierszy.
• Wybór nowel.
• O krasnoludkach i sierotce Marysi.
6. E. ORZESZKOWA, Marta.
• Nad Niemnem, oprac. J. Bachórz, BN I 292.
• Cham, oprac. G. Borkowska, Kraków 1999, „Biblioteka Polska".
7. B. PRUS, Opowiadania i nowele, oprac. T. Żabski, BN I 291.
• Placówka, opr. T. Żabski, BN I 251.
• Lalka, oprac. J. Bachórz, BN I 262.
• Faraon.
8. H. SIENKIEWICZ, Wybór nowel i opowiadań, oprac. T. Bujnicki, BN I 231.
• Ogniem i mieczem, oprac. B. Mazan, Wrocław 1990, „Nasza Biblioteka".
• Bez dogmatu, oprac. T. Bujnicki, BN I 301.
9. A. SYGIETYŃSKI, Wysadzony z siodła.
10. A. ŚWIĘTOCHOWSKI, Dusze nieśmiertelne, opr. S. Sandler, BN I 165.
11. Poetki przełomu XIX i XX wieku. Antologia, opr. J. Zacharska i inni.
12. Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, BN I 212.
13. W. BERENT, Próchno, oprac. J. Paszek, BN I 234.
14. S. BRZOZOWSKI, Płomienie.
• Sam wśród ludzi.
15. J. KASPROWICZ, Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, wyd. 2, BN I 120.
16. J. LEMAŃSKI, Ofiara królewny.
17. T. MICIŃSKI, Poezje, oprac. J. Prokop, Kraków 1984.
18. S. PRZYBYSZEWSKI, Wybór pism, oprac. R. Taborski, BN I 190.
19. W. REYMONT, Chłopi, oprac. F. Ziejka, BN I 279.
20. J. A . KISIELEWSKI, Dramaty, opr. J. Taborski, BN I 196 (jeden z dramatów do wyboru).
21. B. LEŚMIAN, Baśnie i inne utwory prozą, opr. J. Trznadel, tu: Podróże Sindbada Żeglarza, Klechdy sezamowe oraz Klechdy polskie.
22. G. ZAPOLSKA, Żabusia – Ich czworo, opr. T. Weiss, BN I 219 (jeden z dramatów do wyboru).
• Przedpiekle.
23. L. STAFF, Wybór poezji, oprac. M. Jastrun, BN I 181.
24. K. TETMAJER, Poezje wybrane, oprac. J Krzyżanowski, BN I 123.
• Anioł śmierci.
25. S. WYSPIAŃSKI, Wesele, oprac. J. Nowakowski, BN I 218.
• Wyzwolenie, oprac. A. Łempicka, BN I 200.
• Warszawianka. Lelewel. Noc listopadowa, oprac. J. Nowakowski, BN I 193.
26. S. ŻEROMSKI, Wybór opowiadań, oprac. A. Hutnikiewicz, BN I 203.
• Ludzie bezdomni, oprac. I. Maciejewska, BN I 254.
H. Markiewicz, Literatura pozytywizmu, Warszawa 1986 i wydania następne.
M. Podraza-Kwiatkowska, Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992 i wydania następne.
Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław 1991.
Pełna lista lektur zawarta jest w załączniku. Lista utworów omawianych na zajęciach przedstawiana jest przez prowadzącego podczas pierwszych zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: