Historia literatury czeskiej 03-HLCZ-21FCZDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie zaawansowanym czeskiej literatury po 1945 roku w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- wprowadzenie w problematykę i terminologię związaną z literaturoznawstwem czeskim i komparatystyką literacką,
- analiza twórczości wybranych twórców literatury czeskiej na tle społecznych i kulturalnych dziejów Europy; komparatystyczne zestawienie dzieł czeskich z wybranymi tekstami literatur obcych (polska, angielska),
- komparatystyczne zestawienie realizacji scenicznych i filmowych z literackimi, analiza zjawisk z wykorzystaniem instrumentarium komparatystycznego, teatroznawczego i filmoznawczego,
- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych,
- ukazanie związków literatury czeskiej omawianego okresu z określonymi prądami w literaturze europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi omówić i zinterpretować twórczość omawianych czeskich twórców i usytuować ich w szerszym kontekście (literatura, sztuka, publicystyka),
- posiada umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście historycznoliterackim, historycznym, artystycznym i filozoficznym,
- potrafi kompilować zdobytą wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować przebieg procesu historycznoliterackiego w literaturze czeskiej,
- potrafi kategoryzować, zaklasyfikować zjawiska literackie z literatury czeskiej i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w literaturze europejskiej oraz w dziejach społecznych Europy,
- posiada umiejętność odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań ogólnych przykładami z twórczości poszczególnych autorów, budowania syntezy historycznoliterackiej,
- potrafi skonstruować spójną wypowiedź (pisemną oraz ustną) o charakterze krytycznoliterackim, znaleźć odpowiednie źródła informacji, umiejętnie i funkcjonalnie wykorzystać uzyskaną dzięki nim wiedzę.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość omawianych reprezentantów, kierunków, prądów i nurtów w literaturze kraju kierunkowego oraz powiązanych z nimi kwestii teoretycznoliterackich, historycznoliterackich i historycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej roli literatury, umiejętność wskazania relacji zachodzących pomiędzy literaturą wybranego kraju słowiańskiego a literaturą europejską i światową.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Obowiązkowa [wydania poniższych pozycji dowolne]:
Václav Havel: Žebrácká opera (+ kontekst uzup. John Gay: The Beggar’s Opera).
Arnošt Lustig: Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou.
Jan Procházka: Kočár do Vídnĕ.
Irena Dousková: Hrdý Budžes/ Onĕgin byl Rusák.
Michal Ajvaz: Druhé mĕsto/ Prazdné ulice (+kontekst uzup. Piotr Paziński: Pensjonat/ Ptasie ulice).
Jan Balabán: Kudy šel andĕl.
Jaroslav Rudiš: Národní Třída/Nebe pod Berlinem.
J. Topol: Supermarket sovĕtských hrdinů (+ uzup. A. Stasiuk: Jadąc do Babadag, J. Andruchowycz: Diabeł tkwi w serze, Moscoviada).
Miloš Urban: Sedmikostelí.
Emil Hakl: O rodičích a dĕtích.
Bohumil Hrabal: Harlekýnovy milióny.
Ivan Wernisch, Miroslav Holub – wybrane utwory poetyckie.
Uzupełniająca:
J. Brabec, Panství, ideologie a moc literatury; red. Jiří Flaišman, Michal Kosák, Praha 2009.
J. Lehár, A. Stích, J. Janáčková, J. Holý, Česká literatura od počátků k dnešku, Praha 1998.
H. Voisine-Jechová, Dějiny české literatury, Praha 2005.
Tisíc let české poezie, d. 1-3, Praha 1974.
O. Králík, Osvobozená slova, Praha 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: