Historia literatury chorwackiej: średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm/romantyzm, realizm 03-HLCW-21CSDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- specyfika badań i periodyzacji literatury starochorwackiej,
- przedstawienie średniowiecznej historiografii południowosłowiańskiej,
- prezentacja chorwackiej literatury średniowiecznej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja literatury chorwackiego renesansu w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja chorwackiej literatury barokowej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja chorwackiej literatury XVIII wieku (oświecenie, klasycyzm) w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- ukazanie związków literatury chorwackiej wszystkich wymienionych okresów, kierunków i nurtów z analogicznymi okresami i prądami w literaturach europejskich, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania,
- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych na Bałkanach z uwzględnieniem kontekstu europejskiego,
- prezentacja omawianych zjawisk literackich z zakresu literatury chorwackiej w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi obszarami kultury i sztuki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi definiować i opisywać podstawowe kierunki, nurty i zjawiska literatury chorwackiej omawianych epok literackich; potrafi je wyliczyć w przebiegu chronologicznym (w porządku periodyzacyjnym) i przedstawić w ujęciu typologicznym,
- potrafi te kierunki i nurty powiązać, wyjaśnić i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować twórczość ich najważniejszych przedstawicieli,
H- posiada umiejętność wstępnego budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników kierunków i nurtów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań ogólnych przykładami z twórczości poszczególnych autorów,
- potrafi kategoryzować, kontekstualizować, klasyfikować zjawiska literackie z poszczególnych epok literatury chorwackiej i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w innych literaturach europejskich,
- potrafi kompilować zdobytą na wykładach i konwersatorium wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować przebieg procesu historycznoliterackiego w literaturze chorwackiej,
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, politycznych, kulturowych, ideologicznych,
- potrafi analizować, interpretować i samodzielnie oceniać teksty literackie oraz naukowe dotyczące literatury chorwackiej w ramach objętych programem epok ustnie i pisemnie.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych podczas zajęć głównych epok i prądów literackich, kierunków, ich rozwoju, przedstawicieli, znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów historycznoliterackich.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat literatury.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omawianych epok literackich i ich przedstawicieli, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów literackich, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat literatury.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Rapacka, Dawna literatura serbska i dawna literatura chorwacka. Zarys dziejów, Warszawa 1993.
J. Rapacka, Leksykon tradycji chorwackich, Warszawa 1997.
J. Rapacka, Śródziemnomorze, Europa, Bałkany: studia z literatur południowosłowiańskich, Kraków 2002.
D. Jelčić, Povijest hrvatske književnosti. Tisućljeće od Baščanske ploče do postmoderne, Zagreb 1997.
S. Prosperov Novak, Povijest hrvatske književnosti. Raspeta domovina. Svezak I, Split 2004.
S. Prosperov Novak, Povijest hrvatske književnosti.Izmedju Pešte, Beča i Beograda.
Svezak II, Split 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: