Historia literatury czeskiej: romantyzm / realizm / moderna 03-HLCRM-22FCZDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja literatury XIX wieku w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości (J.S. Machar, A. Sova, O. Březina, K. Hlaváček, J. Karásek, V. Dyk i in.),
- ukazanie związków dziewiętnastowiecznej literatury czeskiej z analogicznymi okresami i prądami w literaturze europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania,
- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych (z naciskiem na twórczość XIX-wiecznych grup poetyckich: Lumírowców, Ruchovców oraz Májovców i rolę literatury w okresie Odrodzenia Narodowego),
- dziewiętnastowieczna literatura czeska i jej reakcje na sytuację polityczną kraju, rola literatury w kształtowaniu i podtrzymywaniu narodowej tożsamości (okres Odrodzenia Narodowego),
- analiza i interpretacja tekstów poetyckich, prozatorskich i publicystycznych powstałych w wieku XIX.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać podstawowe prądy, nurty i zjawiska literatury czeskiej; potrafi je wyliczyć w przebiegu chronologicznym i przedstawić w ujęciu typologicznym,
- potrafi te prądy powiązać, wyjaśnić i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować twórczość ich najważniejszych przedstawicieli,
- posiada umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście historycznoliterackim, historycznym, artystycznym i filozoficznym,
- potrafi skonstruować spójną wypowiedź (pisemną oraz ustną) o charakterze krytycznoliterackim, znaleźć odpowiednie źródła informacji, umiejętnie i funkcjonalnie wykorzystać uzyskaną dzięki nim wiedzę,
- posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań przykładami z twórczości poszczególnych autorów,
- umie wskazać związki pomiędzy zjawiskami literackimi oraz kulturowymi XIX wieku w. na gruncie słowiańskim, europejskim oraz światowym,
- potrafi wykazać kontynualność czeskiej literatury XIX wieku, określić znaczenie tej epoki w szerszym kontekście historycznym i artystycznym, wskazać jej wpływ na współczesną literaturę czeską.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość głównych kierunków, prądów i nurtów w literaturze kraju kierunkowego oraz powiązanych z nimi kwestii teoretycznoliterackich, historycznoliterackich i historycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej roli literatury, umiejętność wskazania relacji zachodzących pomiędzy literaturą wybranego kraju słowiańskiego a literaturą europejską i światową.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Česká literatura 19. Století. Od Máchy k Březinovi, ed. J. Janáčková, Praha 1994.
Česká basnícká moderna: poezie z konce 19. století. Antologie, usp. B. Svozil, Praha 1987.
Czescy symboliści, dekadenci, anarchiści przełomu XIX i XX wieku, oprac. J. Baluch, Wrocław 1983.
Macura V. Český sen, Praha 1998.
Macura V., Znamení zrodu: české národní obrození jako kulturní typ, Jinočany 1995.
Tarajło-Lipowska Z., Historia literatury czeskiej. Zarys, Wrocław 2010.
Voisine-Jechová H., Dějiny české literatury, Praha 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: