Historia literatury chorwackiej: romantyzm / realizm / moderna 03-HLCRM-22CSDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja chorwackiej literatury okresu romantyzmu/odrodzenia narodowego/iliryzmu w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja chorwackiej literatury realistycznej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja okresu przejściowego chorwackiej literatury – od XIX do początku wieku XX w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja chorwackiej literatury okresu modernizmu w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- ukazanie związków literatury chorwackiej wszystkich wymienionych okresów, kierunków i nurtów z analogicznymi okresami i prądami w literaturach europejskich, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania,
- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych na Bałkanach z uwzględnieniem kontekstu europejskiego,
- prezentacja omawianych zjawisk literackich z zakresu literatury chorwackiej w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi obszarami kultury i sztuki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi definiować i opisywać podstawowe kierunki, nurty i zjawiska literatury chorwackiej omawianych okresów literackich; potrafi je wyliczyć w przebiegu chronologicznym (w porządku periodyzacyjnym) i przedstawić w ujęciu typologicznym,
- potrafi te kierunki i nurty powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich wyznaczniki, omówić i zinterpretować twórczość ich najważniejszych przedstawicieli,
- posiada umiejętność wstępnego budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników kierunków i nurtów w konkretnych tekstach literackich XX wieku, ilustrowania rozważań ogólnych przykładami z twórczości poszczególnych autorów, coraz wprawniej czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku chorwackim należące do różnych rodzajów i gatunków literackich,
- potrafi kategoryzować, kontekstualizować, klasyfikować zjawiska literackie z poszczególnych epok literatury chorwackiej i powiązać je w sposób krytyczny z analogicznymi zjawiskami w innych literaturach europejskich,
- potrafi kompilować zdobytą na wykładach i ćwiczeniach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować przebieg procesu historycznoliterackiego w literaturze chorwackiej,
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, politycznych, kulturowych, ideologicznych,
- potrafi ustnie i pisemnie analizować, interpretować i samodzielnie oceniać teksty literackie i naukowe dotyczące literatury chorwackiej w ramach objętych programem epok.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych podczas zajęć głównych epok i prądów literackich, kierunków, ich rozwoju, przedstawicieli, znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów historycznoliterackich.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat literatury.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omawianych epok literackich i ich przedstawicieli, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów literackich, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat literatury.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
D. Jelčić, Povijest hrvatske književnosti. Tisućljeće od Baščanske ploče do postmoderne, Zagreb 1997.
Frangeš, Povijest hrvatske književnosti, Zagrzeb – Ljubljana 1987.
S. Prosperov Novak, Povijest hrvatske književnosti. Raspeta domovina. Svezak I, Split 2004.
S. Prosperov Novak, Povijest hrvatske književnosti.Izmedju Pešte, Beča i Beograda. Svezak II, Split 2004.
S. Prosperov Novak, Povijest hrvatske književnosti. Knjiga 1 Od početka do Krbavske bitke 1493, Zagrzeb 1996; Knjiga 2 Od humanističkih početaka do Kašićeve ilirske gramatike 1604. Zagrzeb 1997; Knjiga 3 Od Gundulićeva “poroda od tmine“ do Kačićeva “Razgovora ugodnog naroda slovinskoga” iz 1756., Zagrzeb 1999.
Povijest hrvatske književnosti u sedam knjiga, (knj. 1 Usmena i pučka književnost, Zagrzeb 1978; knj. 2 Srednjovjekovna književnost, Zagrzeb 1975;; knj. 3 Od renesanse do prosvjetiteljstva, Zagrzeb 1974; knj. 4 Ilirizam i realizm, Zagrzeb 1975;)M. Jakóbiec, Historia literatury narodów Jugosławii [w:] Dzieje literatur europejskich. 3, pod. red. W. Floryana, część druga, Warszawa 1991.
K. Nemec, Povijest hrvatskog romana od početaka do kraja 19. stoljeća, Zagrzeb 1994.
J. Rapacka, Leksykon tradycji chorwackich, Warszawa 1997.
Povijest hrvatske književnosti, t. 5 (Hrvatska moderna), red. M. Šicel, Zagreb 1971.
M. Šicel, Programi i manifesti u hrvatskoj književnosti, Zagreb 1972.
J. Kornhauser, Od mitu do konkretu. Szkice o modernizmie i awangardzie w poezji chorwackiej, Kraków 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: